• San Francisco Oy/

Arjen digitalisoituminen herätti yritykset hyvän hakukokemuksen merkitykseen – S-ryhmä valjasti kotimaisen AddSearchin teknologian kilpailuedukseen

Kuluttajien lisääntynyt ajankäyttö netissä on saanut yhä useamman kotimaisen yrityksen panostamaan verkkopalvelunsa sisäiseen hakukokemukseen. Näin kertoo suomalainen hakuteknologiayritys AddSearch, joka on toteuttanut sivustojen sisäisiä hakuratkaisuja lähes kahdelle tuhannelle yritykselle yli 50 maassa. Yksi kotimaisista edelläkävijöistä on S-ryhmä, jonka suosittuun Yhteishyvä.fi-palveluun AddSearchin toteuttama reseptihaku on tuonut merkittäviä hyötyjä niin käyttäjälle kuin yritykselle.

Google-tasoisesta hakukokemuksesta on tullut globaalien verkkokauppojen ja kuluttajapalveluiden myötä kuluttajien arkipäivää. Käyttäjät kuitenkin etsivät YouTuben, Spotifyn ja Netflixin sisältöjä ensisijaisesti palveluiden omilla hakukoneilla Googlen sijaan. Koronakriisi siirsi arjen entistä vahvemmin nettiin, mikä sai entistä useamman yrityksen tutkimaan verkkosivustonsa kilpailukykyä.

“Älykkäästä hausta on tullut normi globaalien verkkopalveluiden käyttäjille. Sama vaatimustaso on nyt levinnyt kaikkialle nettiin: jos yrityksen sivustolle saapunut vierailija ei löydä etsimäänsä nopeasti, palaa hän Googleen, jossa kilpailijoiden sivustot ovat vain klikkauksen päässä”, taustoittaa AddSearchin perustaja Antti Ala-Ilkka palvelun sisäisen haun merkitystä.

Yhteishyvä.fi:n haku hoksaa nyt nopeammin ja osuvammin

1,5 miljoonaa kuukausittaista kävijää tavoittavaa Yhteishyvä.fi-palvelua pyörittävä S-ryhmä tunnisti tarpeen sisäisen sivustohaun kehittämiseen jo keväällä 2019.

AddSearchin teknologiaa hyödyntävä sivustohaku otettiin käyttöön saman vuoden syksyllä. Käyttäjälle uudistus näkyy esimerkiksi haun nopeudessa ja sen kyvyssä oivaltaa hakutermit syvällisesti. Tämä näkyy esimerkiksi siten, että termillä “kanapasta” tehty reseptihaku antaa tuloksena myös broileri-sanan sisältävät reseptit. Kyse on yksinkertaisesta asiasta, joka kuitenkin parantaa asiakaskokemusta merkittävästi. Lähes vuoden kokemukset kertovat, että sisäiseen hakuun panostaminen on tuonut S-ryhmälle merkittäviä hyötyjä.

“Sivustohaku ja sen toimivuus on meille erityisen tärkeää, koska haku sijoittuu Yhteishyvä.fi:ssä viiden suosituimman sivun joukkoon. Yhteishyvässä on lähes 7 000 reseptiä ja haluamme, että käyttäjät löytävät helposti myös vanhat suosikkireseptinsä. Otimme AddSearchin sivustohaun käyttöön ja jatkokehitimme haun käytettävyyttä ja löydettävyyttä Yhteishyvässä. Muutosten jälkeen käyttäjien välitön poistuma haussa on laskenut noin 20%. Haun kautta kertyvästä datasta näemme, millaisia asioita käyttäjät etsivät sivustoltamme ja näin voimme kehittää entistä hyödyllisempää sisältöä”, kertoo Yhteishyvän tuoteomistaja Noora Suvanto.

Valtaosa AddSearchin asiakkaista toimii Pohjois-Amerikassa, jossa yritykset ovat panostaneet kuluttajien mieltymykset tunnistavaan hakuteknologiaan jo vuosia. Esimerkiksi Netflixin koukuttava käyttäjäkokemus perustuu personointia hyödyntävään hakuun: palvelu oppii nopeasti katsojan maun ja tarjoaa jatkossa siihen sopivia suosituksia automaattisesti. Suomi tulee kehityksessä hieman jäljessä, vaikka sisäisen haun merkitys osana verkkopalvelun konversio-optimointia ymmärretäänkin. Ala-Ilkan mukaan harmillisen moni suomalaisyritys suhtautuu hakukokemuksen kehittämiseen liian nöyrästi. Kotimarkkinan koko on rajallinen, joten asiaan kannattaa panostaa erityisesti, mikäli mielii kansainvälisiä asiakkaita.

“Googlen, Netflixin ja Amazonin kaltaisia jättejä katsotaan aivan turhaan ylöspäin. Kaikenkokoiset yritykset voivat saavuttaa samankaltaisen hakukokemuksen hyödyntämällä valmiita hakuelementtejä tai hankkimalla täysin kustomoidun sivustohaun. Kyseessä ei ole turhake vaan aidosti hyödyllinen investointi, joka tuo yritykselle merkittäviä bisneshyötyjä. Alkuun pääsee jo pienillä kehitysaskelilla”, Ala-Ilkka sanoo.

Antti Ala-Ilkka
Perustaja ja hallituksen puheenjohtaja, AddSearch Oy
antti@addsearch.com

Helena Rebane
Toimitusjohtaja, AddSearch Oy
helena@addsearch.com

Media kit

AddSearch
AddSearch on suomalainen hakuteknologiayritys, jonka ratkaisut auttavat tehostamaan sivujen sisäisiä hakukokemuksia. AddSearchin toteuttamia hakuratkaisuja käytetään lähes 2000 organisaatiossa globaalisti. Yrityksen asiakkaita ovat mm. S-ryhmä, Tulli, Fujifilm, Toyota, Sydneyn kaupunki ja Britannian korkein oikeus. Lisätietoja: https://www.addsearch.com/

S-ryhmä
S-ryhmä on osuustoiminnallinen yritysryhmä, joka muodostuu 19 alueosuuskaupasta, Suomen Osuuskauppojen Keskuskunnasta (SOK) sekä niiden tytäryhtiöistä. Osuuskauppojen jäsenet eli asiakasomistajat omistavat osuuskaupat, jotka puolestaan omistavat keskusliike SOK:n. S-ryhmän keskeiset liiketoiminta-alueet ovat marketkauppa, tavaratalo- ja erikoisliikekauppa, liikennemyymälä- ja polttonestekauppa, matkailu- ja ravitsemiskauppa, rautakauppa sekä rahoituspalvelut. S-ryhmän vähittäismyynti oli vuonna 2018 noin 11,5 miljardia euroa, ja se oli suurin yksityinen työllistäjä Suomessa yli 38 000 työntekijällään.