• San Francisco Oy/

Cambrin kuluttajabrändeille kehittämä konseptitestaustyökalu keräsi 3,6 miljoonan euron A-vaiheen rahoituskierroksen

Pääomasijoitusyhtiöt OpenOcean ja Spintop Ventures sijoittavat markkinatutkimuksen startupiin, joka auttaa yrityksiä parantamaan tuotekehityksen osumatarkkuutta.

Suomalainen startup Cambri on kerännyt 3,6 miljoonan euron A-vaiheen rahoituskierroksen, jossa johtavina sijoittajina toimivat OpenOcean sekä Spintop Ventures. Cambrin digitaalisen työkalun avulla yritykset voivat testata ja arvioida uusia tuotteita ja palvelukonsepteja. Testaus tapahtuu 100 miljoonan kuluttajapanelistin keskuudessa.

OpenOceanin ja Spintop Venturesin rahoitus vauhdittaa Cambrin työkalun kehitystä ja saatavuutta. Työkalulle on suuri tarve, sillä tällä hetkellä jopa 80 % kuluttajabrändien tuotelanseerauksista epäonnistuu.

Rahoituksen lisäksi Cambri nimittää hallitukseensa Nielsen US Median entisen pääjohtajan Lynda Clarizion. Clariziolla on laaja-alaista kokemusta datan ja analytiikan hyödyntämisestä yritysmaailmassa. Lisäksi hänellä on vahva tausta media-, mainos- ja teknologia-alalla, ja hän on toiminut usean yrityksen hallituksissa.

“Olen todella tyytyväinen päästessäni työskentelemään Cambrin hallituksessa yhdessä OpeanOceanin ja Spintop Venturesin kanssa”, kommentoi Clarizio. “Olen innoissani siitä, miten Cambri mullistaa tuote- ja konseptitestausta niin, että kuluttajabrändit voivat hyödyntää niitä entistä paremmin tuodakseen uusia innovaatioita markkinoille.”

“Tämä on iso harppaus Cambrille”, kertoo Heli Holttinen, Cambrin perustaja ja toimitusjohtaja. “Rahoituksella vauhditamme yrityksemme kansainvälistä kasvua sekä kehitämme työkaluamme nopeasti kasvavan asiakaskuntamme tarpeisiin. Sijoittajiemme ja Lynda Clarizion osaaminen ja kokemus alasta auttavat meitä kasvamaan nopeammin ja tehokkaammin”, Holttinen jatkaa.

Cambrin työkalu auttaa globaaleja kuluttajabrändejä, kuten Elextroluxia, tekemään luotettavaa markkinatutkimusta ja konseptitestausta. Koska työkalu sekä nopeuttaa että parantaa tuotekehitystä, pystyvät markkinointi- ja innovaatiotiimit kohdentamaan resursseja vain kaikkein halutuimpiin ja parhaisiin tuotteisiin.

Cambrissa poikkeuksellista on sen kyky muuntaa kuluttajakäyttäytymisen syvä ymmärrys digitaaliseksi työkaluksi. Alustan avulla olemme pystyneet tekemään tietoon perustuvia päätöksiä nopeammin. Käytämme Cambrin työkalua useilla eri markkinoilla, jolloin se tarjoaa meille tavan poistaa kulttuurisidonnaisia tulkintoja. Näin tuloksemme ovat vertailukelpoisia kaikilla markkinoilla”,  kommentoi Electroluxin kuluttajakäyttäytymisen osaston johtaja Jessica Adel.

“Cambri kasvaa vauhdilla, sen perustajatiimi on todella kokenut ja kyvykäs, ja se on kehittänyt hienostuneen digitaalisen työkalun, joka automatisoi markkinatutkimuksen tekemisen. Nämä ominaisuudet tekevät Cambrista mainion lisän OpenOceanin sijoitusportfolioon. Odotamme innolla sitä, miten Cambri tulee muuttamaan valtavaa markkinatutkimuksen kenttää ja nousee samalla globaaliksi markkinajohtajaksi tässä uudessa kategoriassa”, kertoo Tom Henriksson, OpenOceanin osakas ja partneri.

Sami Niemi, Spintop Venturesin partneri, jatkaa: “Olen itse ollut mukana luomassa ja lanseeramassa kansainvälisiä tuotteita niin pienissä kuin suurissa yrityksissä ja aina kaivannut Cambrin kaltaista työkalua: se mahdollistaa tuotetiimien itsenäisen innovoinnin ja markkinatutkimuksen tekemisen parhaalla mahdollisella tavalla – ja tulokset valmistuvat seuraavana päivänä!”

Cambrin ovat perustaneet kokeneet markkinatutkimuksen ammattilaiset Heli Holttinen ja Outi Somervuori, joilla on tohtorintutkinnot kuluttajalähtöisestä konseptisuunnittelusta ja psykologisesta hinnoittelusta. Lisäksi yrityksen perustajiin kuuluu Dani Kamras, jolla on mittava kokemus innovaatioista ja markkinatutkimuksesta. Yrityksellä on toimistot Suomessa Helsingissä, Ruotsissa Tukholmassa ja Hollannissa Almelossa.

Media kit

Heli Holttinen
heli.holttinen@cambri.io

Lisätietoja yrityksestä