Combinostics keräsi 3,9 miljoonaa euroa Alzheimerin diagnosoinnin kehittämiseen

Series A -rahoituskierroksen pääsijoittajat NordicNinja sekä Industrifonden tukevat Combinosticsin laajentumista Yhdysvaltoihin ja Aasiaan.

Suomalainen terveysteknologian pioneeri Combinostics on kerännyt 3,9 miljoonan euron kasvurahoituskierroksen kansainvälisiltä pääomasijoittajilta. Rahoituksen avulla yritys laajentaa Alzheimerin varhaisen diagnosoinnin ohjelmistoalustansa markkinaa Yhdysvaltoihin ja Aasiaan. Rahoituskierrosta johtivat yhdessä ruotsalainen Industrifonden sekä suomalais-japanilainen NordicNinja VC. Combinostics on näin Helsingissä pääkonttoriaan pitävän NordicNinjan viides deep tech -investointi viimeisen kuuden kuukauden ajalla.

“Haluaisin kiittää Industrifondenia ja NordicNinjaa, sekä aiempia alkuvaiheen sijoittajiamme tästä luottamuksenosoituksesta meitä kohtaan”, sanoo Combinosticsin toimitusjohtaja Lennart Thurfjell. “Industrifonden on tunnettu tukija yritysten koko elinkaarelle ja NordicNinjalla on vahvoja siteitä Aasiaan – etenkin Japaniin – joka on hyvin tärkeä kohdemarkkina teknologiallemme. Käytämme tätä sijoitusta tuotekehityksen ja tutkimuksen edistämiseen, Yhdysvaltojen toimintojen käynnistämiseen sekä Aasiaan laajentumiseen. Meillä on Japanissa yhteistyökumppani edistämässä säädösten mukaista hyväksyntää, ja etsimme parhaillamme yhteistyökumppania Kiinasta.”

Hermostoja rapauttaville sairauksille kuten Alzheimerille ei ole keksitty tehokkaita hoitoja, mutta varhainen diagnosointi yhdistettynä oireenmukaiseen hoitoon ja elämäntapojen muutokseen voivat parantaa potilaan elämänlaatua huomattavasti. Diagnostisessa työssä kerätään valtavia määriä monipuolista dataa, ja terveydenhuollon ammattilaisten voi olla vaikeaa tunnistaa ja tulkita eri datajoukkojen välisiä suhteita. Combinosticsin pilvipohjainen ohjelmisto tarjoaa intuitiivisen ja kokonaisvaltaisen kuvan potilaan datasta korostaen keskeisiä suhteita. Näin varhainen diagnosointi helpottuu.

“Investointimme Combinosticsiin on jälleen uusi askel sitoutumisessamme terveysteknologiainnovaatioihin. Yritys liittyy startup-yritysten perheeseen, joka parantaa terveydentilaa globaalisti rakentamalla alansa parhaita tuotteita”, kertoo Industrifondenin investointijohtaja Patrik Sobocki.

“Combinostics on rakentanut tuotealustan uraauurtavalla tutkimuksella. Tämä tulee parantamaan neurologista työtä ympäri maailmaa”, hän jatkaa. “Heidän rakentamansa pilvialusta tukee tarkempaa diagnostiikkaa ja hoitotarpeen arviointia yhdistämällä kaikki merkittävät biotunnisteet edistyneeseen aivokuvantamiseen. Lopputuloksena on neurologisten potilaiden kohentunut terveydentila.”

“Combinostics on rakentanut uskomattoman ohjelmiston, joka tukee lääkäreitä kokonaisvaltaisten diagnostisten päätösten tekemisessä. Nämä tulevat merkittävästi auttamaan potilaita myöhemmällä iällä ja uskon, että tällaiselle alustalle on suuri tarve ikääntyvissä yhteiskunnissa kuten Pohjoismaissa ja Japanissa”, sanoo NordicNinja VC:n Managing Partner Shinichi Nikkuni. “Heillä on loistava tiimi, jolla on kyky kasvattaa vetovoimaa yhteistyökumppaneihin, joita on jo ennestään paljon. Olemme iloisia, kun voimme liittyä heidän matkaansa ja auttaa heitä pääsemään eteenpäin”, kertoo NordicNinja VC:n Managing Partner Marek Kiisa.

Lisää tietoa:

Mediapaketti ja kuvia

Lennart Thurfjell
CEO, Combinostics
lennart.thurfjell@combinostics.com

Vuonna 2014 Tampereella perustetun Combinosticsin missio on tukea terveysalan ammattilaisia hermostoja rapauttavien sairauksien diagnosoinnissa, ja sitä myötä potilaiden myöhäisen elämänvaiheen laadun parantamisessa. cNeuro -alustamme yhdistää kliinisen datan kuvantamisdataan ja tarjoaa intuitiivisen ja kokonaisvaltaisen näkymän potilaan dataan sekä korostaa tärkeitä suhteita ja tukee varhaista diagnosointia. Yhteistyökumppaneihimme lukeutuvat neurologiset sekä radiologiset osastot EU:ssa, Yhdysvalloissa, Japanissa ja Etelä-Koreassa. Lisätietoja osoitteesta combinostics.com.

Marek Kiisa
Managing Partner, NordicNinja VC
marek@nordicninja.vc

Shinichi Nikkuni
Managing Partner, NordicNinja VC
shinichi@nordicninja.vc

NordicNinja VC on 100 miljoonan euron venture -rahasto, joka on perustettu tukemaan pohjoismaisia ja baltialaisia scale up -yrityksiä, jotka laajentuvat teknologiayritysten ekosysteemeihin Japanissa ja Aasiassa. Rahastoa tukee Japanin kansainvälisen yhteistyön pankki (Japan Bank for International Cooperation), Honda, Panasonic sekä Omron. Rahasto ja sen “ninjatiedustelu” tarjoavat Aasian markkinoille pyrkiville yrityksille kontakteja, tietoa sekä taloudellisia resursseja. Lisätietoja löydät osoitteesta www.nordicninja.vc

Patrik Sobocki
Investointijohtaja, Industrifonden
patrik.sobocki@industrifonden.com

Industrifonden on pohjoismainen venture capital -sijoittaja Tukholmasta. Me sijoitamme uusin ja innovatiivisiin tiede- ja teknologiakeksintöihin, joilla on merkittävä vaikutus yhteiskuntaan. Porfolioomme kuuluvat muun muassa Amra, Adaptive Simulations, Crosser ja NuvoAir. Lisätietoja löydät osoitteesta www.industrifonden.com.