Data paljastaa: Suomalaisten teknologiayritysten irtisanomiset vähentyneet merkittävästi alkuvuonna

Kansainvälisiin HR-säännöksiin ja palkanlaskentaan erikoistuneen Deelin datan mukaan suomalaisten teknologiayritysten irtisanomiset ovat rauhoittuneet sitten viime syksyn, jolloin irtisanomisissa nähtiin piikki.

HELSINKI (9.5.2023) – Yhdysvaltalaisen HR-alustateknologian ja kansainvälisen palkkauksen pioneerin Deelin datan mukaan suomalaisten yritysten irtisanomiset ovat laskeneet merkittävästi tänä vuonna. Data pitää sisällään Deelin asiakasyritysten tilanteen. Deelillä on noin 100 asiakasta Suomessa. Deeliä hyödyntävät etenkin teknologia-alan yritykset, joten data antaa hyvän kuvan suomalaisen teknologiakentän trendeistä.

Tilastojen mukaan suomalaisyritysten irtisanomiset ovat vähentyneet vuoden alusta mitattuna 77 prosentilla. Tilanne on kääntynyt huomattavasti aiempaa positiivisempaan suuntaan, sillä vuoden 2022 toisella puoliskolla irtisanomiset kasvoivat 35 prosentilla.

Suomalaisyritykset palkkasivat viime vuonna eniten työvoimaa Yhdysvalloista, Portugalista ja Ukrainasta, mutta suomalaisyritykset työllistävät Deelin kautta myös kotimaista työvoimaa.

Globaalisti teknologia-alalla on nähty isoja irtisanomisia. Esimerkiksi Microsoft kertoi tammikuussa aikovansa vähentää 10 000 työpaikkaa, Meta taas 11 000 työpaikkaa. Google puolestaan kertoi irtisanovansa 12 000 työntekijää.

Deel julkisti helmikuussa vuotuisen globaalia rekrytoinnin tilaa käsittelevän Global Hiring Report -raporttinsa, jonka mukaan Deelin asiakkaiden alojen välisessä vertailussa teknologia-alalla nähtiin loppuvuodesta eniten irtisanomisia.

“Teknologia-alalla on eletty tuulisia aikoja, mutta suomalaisyrityksillä on mennyt keskimäärin hyvin. Merkittävien teknologiajättien joukkoirtisanomisia selittää osin se, että ne ovat kasvattaneet henkilöstöään vauhdilla viime vuosien aikana. Suomalaisyritysten data puolestaan kertoo, että yritykset ovat löytäneet osaavaa työvoimaa, josta halutaan pitää kiinni. Suomessa on valtava osaajapula, joten irtisanomisia vältellään niin pitkään kuin mahdollista”, sanoo Deelin Suomen-myyntijohtaja Frank Sfakiotakis (kuvassa).

Kuvat medialle

Frank Sfakiotakis
Suomen myyntijohtaja, Deel
frank.sfakiotakis@deel.com

Deel

Deel on maailman johtava HR-säännöksiin ja palkanlaskentaan erikoistunut yritys, joka auttaa yhtiöitä palkkaamaan kenet vain, mistä vain. Deelin teknologia tarjoaa yrityksille palkkajärjestelyt, HR-palvelut, lainsäädännön, ja muut edut ja hyödyt joita tarvitaan globaalin tiimin palkkaukseen ja hallinnointiin.

Deelin järjestelmän avulla kuka vain voi itsenäisesti palkata työntekijöitä 150 maassa, jokaisen maan lainsäädäntö huomioonottaen – koko prosessi vie vain minuutteja. Yli 250 verotuksen, lainsäädännöön, kirjanpidon ja liikkumisen asiantuntijan avulla Deelin asiakkaat voivat valita kattavasta sopimuspohjapankista sopivan sopimuksen, ja se voidaan lähettää allekirjoitettavaksi yhdellä klikkauksella. Palkat voidaan maksaa 120 eri valuutalla.

Deelin perustivat vuonna 2019 Alex Bouaziz ja Shuo Wang Yhdysvaltojen San Franciscossa.

Lisätietoja: deel.com