Data paljastaa: Ulkomaalaispelaajat ovat dominoineet Valioliigan maalipörssissä 2000-luvulla

Yhdysvaltalaisen Deelin ja jalkapallo-asiantuntija Jonny Blainin analysoima data osoittaa ulkomaalaishankintojen suuren merkityksen Englannin Valioliigassa.

Kansainvälisiin HR-säännöksiin ja palkanlaskentaan erikoistuneen Deelin ja jalkapalloon erikoistuneen data-analyytikko Jonny Blainin keräämä data paljastaa, että ulkomaalaishankinnat ovat dominoineet Englannin Valioliigan maalipörssiä 2000-luvulla.

Kaudesta 2000–2001 alkaen laskettuna Valioliigan maalipörssin voittajista 83 prosenttia on tullut Englannin ulkopuolelta. Viime kaudella parhaalle maalintekijälle annettavan Golden Bootin nappasi Manchester Cityn norjalaistähti Erling Braut Haaland, joka iski sarjan uuden maaliennätyksen takomalla 36 täysosumaa.

Tällä ajanjaksolla vain kaksi englantilaispelaajaa on voittanut Golden Bootin: Tottenhamin Harry Kane on vienyt pystin kolmesti, Leicesterin Jamie Vardy kertaalleen. Ulkomaalaispelaajista eniten voittoja löytyy Arsenal-legenda Thierry Henryltä. Ranskalaistähti voitti pystin neljästi.

Ulkomaan hankinnat ovat olleet vahvasti esillä Valioliigan 2000-luvulla. Viimeisen 20 vuoden aikana tehdyistä maaleista 65 prosenttia syntyi ulkomaalaispelaajien toimesta. Tässä joukossa on mukana myös monia suomalaisia, kuten Teemu Pukki, Mikael Forssell ja Sami Hyypiä.

Valioliigan maalikuninkaat vuosina 2001–2023:

2001 Jimmy Floyd Hasselbaink, Chelsea, 23 maalia (Hollanti)

2002 Thierry Henry, Arsenal, 24 maalia (Ranska)

2003 Ruud van Nistelrooy, Manchester United, 25 maalia (Hollanti)

2004 Thierry Henry, Arsenal, 30 maalia (Ranska)

2005 Thierry Henry, Arsenal, 25 maalia (Ranska)

2006 Thierry Henry, Arsenal, 27 maalia (Ranska)

2007 Didier Drogba, Chelsea, 20 maalia (Norsunluurannikko)

2008 Cristiano Ronaldo, Manchester United, 31 maalia (Portugali)

2009 Nicolas Anelka, Chelsea, 19 maalia (Ranska)

2010 Didier Drogba, Chelsea, 29 maalia (Norsunluurannikko)

2011 Carlos Tevez, Manchester City, 20 maalia (Argentiina) ja Dmitri Berbatov, Manchester United, 20 maalia (Bulgaria)

2012 Robin van Persie, Arsenał, 20 maalia (Hollanti)

2013 Robin van Persie, Manchester United, 26 maalia (Hollanti)

2014 Luis Suarez, Liverpool, 31 maalia (Uruguay)

2015 Sergio Aguero, Manchester City, 26 maalia (Argentiina)

2016 Harry Kane, Tottenham, 25 maalia (Englanti)

2017 Harry Kane, Tottenham, 29 maalia (Englanti)

2018 Mohamed Salah, Liverpool, 32 maalia (Egypti)

2019 Mohamed Salah, Liverpool, 22 maalia (Egypti), Pierre-Emerick Aubameyang, Arsenal, 22 maalia (Gabon) ja Sadio Mane, Liverpool, 22 maalia (Senegal)

2020 Jamie Vardy, Leicester, 23 maalia (Englanti)

2021 Harry Kane, Tottenham, 23 maalia (Englanti)

2022 Mohamed Salah, Liverpool, 23 maalia (Egypti) ja Son Heung-min, Tottenham, 23 maalia (Etelä-Korea)

2023 Erling Braut Haaland, Manchester City, 36 maalia (Norja)

Ulkomaalaisiin panostaneet menestyneet paremmin

Deelin ja Blainin dataseulonnan mukaan kansainvälisiin pelaajiin investoineet joukkueet menestyvät keskimäärin paremmin kuin ne joukkueet, jotka luottavat enemmän englantilaispelaajiin. Viimeisen 20 vuoden aikana kaikista Valioliigan pelaajista 66 prosenttia tuli Englannin ulkopuolelta, ja viimeisessä 10 mestarijoukkueessa on ollut kansainvälisiä pelaajia keskivertoa enemmän.

Viime kaudella kaikista pelaajista 68,6 prosenttia oli ulkomaalaisia. Mestaruuden vieneen Manchester Cityn pelaajista 71 prosenttia tuli Englannin ulkopuolelta.

“Kansainväliset pelaajat ovat näytelleet suurta roolia Valioliigan menestysseuroissa viimeisen 20 vuoden aikana. Oli kyse sitten Sir Alex Fergusonin maaliahneista joukkueista tai Arsene Wengerin voittamattomasta kauden 2003-04 joukkueesta, kansainväliset pelaajat ovat olleet eturintamassa loistamassa sarjassa, jota monet pitävät maailman parhaimpana liigana”, sanoo data-analyytikko Blain.

Data paljastaa myös sen, että ulkomaiset valmentajat ovat olleet hyviä investointeja. Vuonna 1992 perustetussa Valioliigassa ei ole nähty vielä yhtään mestaruuden voittanutta englantilaisvalmentajaa. Britteinsaarilta löytyy kaksi mestarivalmentajaa: skotlantilaiset Sir Alex Ferguson ja Kenny Dalglish.

Globaalia rekrytointia helpottavan Deelin tutkimuksen tarkoituksena oli osoittaa, että kansainvälinen tiimi on usein askel kohti menestystä.

“Jotkut maailman menestyneimmät tiimit saavat olla kiitollisia kansainvälisille työntekijöilleen. Jalkapallo on täydellinen esimerkki, mutta sama näkyy muillakin aloilla. Tutkimustulokset vahvistavat uskomukseni, jonka mukaan globaalin monimuotoisuuden ja tiimin menestyksen välillä on yhteys”, kertoo Deelin toimitusjohtaja ja toinen perustaja Alex Bouaziz.

Deel

Deel on maailman johtava HR-säännöksiin ja palkanlaskentaan erikoistunut yritys, joka auttaa yhtiöitä palkkaamaan kenet vain, mistä vain. Deelin teknologia tarjoaa yrityksille palkkajärjestelyt, HR-palvelut, lainsäädännön, ja muut edut ja hyödyt joita tarvitaan globaalin tiimin palkkaukseen ja hallinnointiin.

Deelin järjestelmän avulla kuka vain voi itsenäisesti palkata työntekijöitä 150 maassa, jokaisen maan lainsäädäntö huomioonottaen – koko prosessi vie vain minuutteja. Yli 250 verotuksen, lainsäädännöön, kirjanpidon ja liikkumisen asiantuntijan avulla Deelin asiakkaat voivat valita kattavasta sopimuspohjapankista sopivan sopimuksen, ja se voidaan lähettää allekirjoitettavaksi yhdellä klikkauksella. Palkat voidaan maksaa 120 eri valuutalla.

Deelin perustivat vuonna 2019 Alex Bouaziz ja Shuo Wang Yhdysvaltojen San Franciscossa.

Lisätietoja: deel.com