• San Francisco Oy/

EIT Food on julkaissut uudet suositukset proteiinilähteiden monipuolisuuden edistämiseksi – mukana VTT:n ja Helsingin yliopiston asiantuntijoita

EIT Foodin Protein Diversification Think Tank -ajatushautomo tuo yhteen tutkijat, yritykset ja kansalaisjärjestöt ruokatuotannon haasteiden ratkaisemiseksi ja uusien innovaatioiden mahdollistamiseksi

Selvitys ja sen suositukset on luotu ja julkaistu yhteistyössä pohjoismaisten asiantuntijoiden kanssa. Asiantuntijoihin kuuluu esimerkiksi tutkijoita VTT:ltä ja Helsingin yliopistosta

EIT Food on julkaissut uudet suositukset proteiinilähteiden monimuotoisuuden edistämiseksi. Suositusten tarkoituksena on kannustaa koko ruokajärjestelmää löytämään uusia tapoja valmistaa ja kuluttaa proteiinia. EIT Food on Euroopan innovaatio- ja teknologiainstituutin (EIT) tukema organisaatio.

Suositukset on kehitetty EIT Foodin Protein Diversification Think Tank -ajatushautomossa yhdessä eri alojen asiantuntijoiden ja lukuisten eri sidosryhmien edustajien kanssa. Suomalaisasiantuntijat edustavat muun muassa Teknologian Tutkimuskeskus VTT:tä ja Helsingin yliopistoa.

Kuluneen vuoden aikana järjestettyjen asiantuntijakonsultaatioiden ja -haastatteluiden sekä sidosryhmäkeskusteluiden avulla luodut suositukset kannustavat Euroopan päätöksentekijöitä proteiinilähteiden monimuotoisuuden edistämiseen. Monipuolisten proteiinilähteiden tulisi olla tulevaisuuden ruokastrategioiden kulmakivi, jotta jatkuvasti kasvava väestö pystytään ruokkimaan vähentäen samalla ruokatuotannon haitallisia vaikutuksia ympäristöön ja ihmisten terveyteen.

Proteiinien tuotanto ja kulutus ovat useiden Euroopan ruokatuotannon haasteiden, kuten ravitsemuksen, kansanterveyden ja maatalouspäästöjen ytimessä. Erityisesti lihansyönnistä ja sen vaikutuksista terveyteen käydään tällä hetkellä runsaasti keskustelua.

Suositukset tukevat uusien innovaatioiden kehittämistä, mikä on yksi merkittävimmistä tavoista monipuolistaa proteiinilähteitä. Näin Euroopassa pystytään vähitellen siirtämään painopiste runsaasti vettä ja maata vaativasta eläinperäisten proteiinien tuotannosta kestävämpiin vaihtoehtoihin, kuten kasvipohjaisiin, soluviljeltyihin, täsmäfermentoituihin, leväpohjaisiin ja hyönteispohjaisiin proteiinilähteisiin ja näiden yhdistelmiin.

Suositukset

Selvityksessä esitellään kattava joukko suosituksia, jotka kannustavat ajattelemaan systeemitasolla ja auttavat tunnistamaan, miten tärkeää on saada koko ruokajärjestelmä toimijoineen mukaan.

Systeemiajattelu: Proteiinilähteiden monimuotoisuuden lisäämiseen vaikuttavat monet tekijät, minkä vuoksi monimuotoisuus on nähtävä osana monimutkaista ja dynaamista ruokajärjestelmää. Systeemiajattelu edellyttää yhteistyötä läpi koko elintarviketalouden arvoketjun, jotta laaja käyttöönotto ja eri tieteenalojen välinen tutkimustyö on mahdollista.

Mahdollistava poliittinen toimintaympäristö: EU-tason politiikan, kuten EU:n proteiinistrategian, on edistettävä vaihtoehtoisten proteiinilähteiden kehitystä.

Sääntely: Proteiinilähteiden monimuotoisuuden taloudellisten, yhteiskunnallisten ja ympäristöhyötyjen saavuttamiseksi EU:n on arvioitava, miten sen lukuisat eri säännökset vaikuttavat uusien innovaatioiden syntymiseen.

Maanviljely: Maanviljelijät ovat keskeisessä roolissa proteiinien tuotannossa. Heidän tulee olla jatkossakin merkittävässä roolissa vuoropuhelussa ja siirtymän suunnittelussa. Lisäksi alkutuotantoon on myönnettävä tukea tutkimukseen ja kehittämiseen sekä investointien riskien minimoimiseen.

Tutkimus, kehitys ja innovointi (TKI): Proteiinilähteiden monipuolistamista tulee tukea riittävästi valtiollisella tasolla. Julkinen rahoitus ohjaa pitkän aikavälin TKI-työtä esimerkiksi ympäristön kestävyyteen ja vähentää siten yksityisten sijoittajien riskejä.

Markkinoille tulo: Laajempi ruokaympäristö on otettava huomioon myös vaihtoehtoisten proteiinilähteiden kohdalla. Saatavuus, kohtuuhintaisuus ja esimerkiksi kulttuurisiin mieltymyksiin liittyvät asiat edellyttävät monenlaisia poliittisia toimenpiteitä tiedon saatavuudesta kilpailukykyiseen hinnoitteluun.

Koulutus: Ruokasektorille kaivataan jatkuvasti uutta työvoimaa ja uutta osaamista. Työntekijöiden houkuttelemiseksi ja työtyytyväisyyden ylläpitämiseksi tarvitaankin kattavia ja monipuolisia koulutusohjelmia, joilla työntekijät pystyvät kehittämään omaa osaamistaan.

EIT Foodin Protein Diversification Think Tank -ajatushautomo jatkaa yhteistyötään eri sidosryhmien kanssa olemassa olevien haasteiden ja mahdollisuuksien tutkimiseksi ja laatii  näyttöön perustuvia suunnitelmia ruokajärjestelmän muutoksen ja proteiinilähteiden monimuotoisuuden edistämiseksi.

”Proteiinilähteiden monipuolistaminen lisää innovaatioita, voi luoda merkittäviä taloudellisia mahdollisuuksia ja asettaa EU:n jäsenvaltiot kehityksen eturintamaan. Kattavan strategian omaksuminen proteiinien monipuolistamiseksi ei ole vaihtoehto vaan välttämättömyys”, kertoo EIT Food CLC North-East -organisaation johtaja Marja-Liisa Meurice. “Näiden suositusten toteuttaminen vaatii yhteistyötä hallitusten, eri alojen sidosryhmien, korkeakoulujen ja kansalaisyhteiskunnan kesken. Yhdessä sitoutumalla voimme vastata aikamme tärkeimpiin haasteisiin ja edistää globaalia vastuuta. Kannustamme poliittisia päättäjiä ja sidosryhmiä kaikkialla EU:ssa kehittämään kanssamme kestävämpää, terveellisempää ja turvallisempaa ruokajärjestelmää.”

”Euroopan unionilla ei yksinkertaisesti ole varaa hukata uusien ruoantuotantoteknologioiden tarjoamia mahdollisuuksia edesauttaa kestävän ruokajärjestelmän rakentamista. Merkittävä panostus monipuolisten ruokakasvien viljelyyn, täsmäfermentointiin ja soluviljelyyn voi nopeuttaa EU:n kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamista merkittävästi ja lisää EU:n merkitystä ja vaikuttavuutta globaalina toimijana”, sanoo VTT:n tutkimuspäällikkö Emilia Nordlund.

Kuvat ja lisämateriaalit medialle

Ewa Rzeszowska, Regional Senior Communication and Event Manager

ewa.rzeszowska@eitfood.eu

EIT Food Protein Diversification Think Tank

EIT Foodin Protein Diversification Think Tank yhdistää tutkijoiden, yritysten ja kansalaisjärjestöjen asiantuntijuuden edistääkseen laajaa osallistuvuutta proteiinien monipuolistamiseksi ja innovaatioiden lisäämiseksi. Sen jäseniä ovat Danone, Lundin yliopisto, Saksan elintarviketeknologiainstituutti (Deutsches Institut für Lebensmitteltechnik, DIL), Helsingin yliopisto, VTT, The Good Food Institute (GFI) Europe, Puratos Group, ShakeUpFactory, Århusin yliopisto, Grupo AN, BGI, Roquette ja Onego Bio.

EIT Food

EIT Food on maailman suurin ruokasektorin innovaatioyhteisö. Nopeutamme innovaatioita rakentaaksemme tulevaisuuteen sopivia ruokajärjestelmiä, jotka tuottavat terveellistä ja kestävän kehityksen mukaista ruokaa kaikille. ​

Euroopan innovaatio- ja teknologiainstituutin (EIT) tukemana investoimme hankkeisiin, organisaatioihin ja henkilöihin, jotka jakavat tavoitteemme ja visiomme terveellisestä ja kestävästä ruokajärjestelmästä. Avaamme innovaatiopotentiaalia yrityksissä ja yliopistoissa sekä luomme ja skaalaamme elintarvikealan kasvuyrityksiä tuodaksemme uusia teknologioita ja tuotteita markkinoille. Annamme yrittäjille ja ammattilaisille taidot, joita tarvitaan ruokajärjestelmän muuttamiseen ja asetamme kuluttajat työmme ytimeen. Autamme rakentamaan luottamusta yhdistämällä heidät uudelleen ruokansa alkuperään.

EIT Food on yksi yhdeksästä EIT:n innovaatioyhteisöstä. EIT perustettiin vuonna 2008 edistämään innovaatioita ja yrittäjyyttä kaikkialla Euroopassa.

Lisätietoja verkkosivuillamme osoitteessa www.eitfood.eu sekä sosiaalisen median kanavillamme: X, Facebook, LinkedIn, YouTube and Instagram.