Futurice luo yhdessä julkisen sektorin kanssa 50 tapaa hyödyntää generatiivista tekoälyä toiminnan kehittämiseksi ja työn vaikuttavuuden lisäämiseksi

Aloitteen avulla Futurice haluaa herätellä koko sektoria hyödyntämään tekoälyn mahdollisuuksia nykyistä rohkeammin. Yhteistyön kautta syntyvät käyttötapaukset jaetaan vapaasti kaikkien käyttöön.

HELSINKI (13.9.2023) – Kansainvälinen teknologia- ja innovaatioyritys Futurice selvittää 50 konkreettista generatiivisen tekoälyn käyttötapaa julkisen sektorin organisaatioissa. Julkisen sektorin työntekijät käyttävät tällä hetkellä merkittävän osan työajastaan manuaalisten työtehtävien tekemiseen. Samaan aikaan julkinen sektori on jatkuvan säästöpaineen alla. Uusien teknologioiden hyödyntämiseksi organisaatiolta vaaditaan usein merkittävää muutosta tekemisen kulttuuriin, mihin Futurice aloitteellaan haluaa kannustaa.

Futurice luo käyttötapauksia innovatiivisissa työpajoissa yhdessä julkisen sektorin organisaatioiden kanssa. Aloitteen tavoitteena on nopeuttaa tekoälyn käyttömahdollisuuksien kehittämistä ja käyttöönottoa. Tulokset jaetaan vapaasti kaikkien organisaatioiden käyttöön, koska niillä on merkittävä yhteiskunnallinen vaikutus.

“Julkisen sektorin toimijat saattavat suhtautua epäilevästi uusiin toimintatapoihin, jos muut tahot eivät ole mukana. Yksittäisen kaupungin on vaikea lähteä käyttämään innovatiivista työkalua, jos tukea ei saa muilta. Tämän aloitteen avulla haluamme jakaa löytämämme tekoälyratkaisut koko markkinalle ja osallistaa julkisen sektorin toimijat pohtimaan tekoälyn käyttötapoja organisaatioissa”, kertoo Futuricen toimitusjohtaja Simo Leisti.

Futuricen mukaan käyttötarkoituksia löytynee etenkin päätöksenteon ja strategian toteuttamisen puolelta. Leisti painottaa, ettei tekoälyn uskota korvaavan ihmisiä, vaan haastavan nykyisten toimintamallien toimivuutta ja siten auttavan organisaatioita tekemään päätöksiä vaikuttavammin.

Tekoälyä hyödyntämällä yhä useammalle työntekijälle saadaan aiempaa monipuolisempi ymmärrys asioista, jotka ovat aiemmin vaatineet erikoisasiantuntemusta. Toisaalta tekoälyn käyttö antaa asiantuntijoille entistä paremman mahdollisuuden keskittyä syvempää osaamista vaativiin tehtäviin, kun rutiininomaisten tehtävien määrää voidaan vähentää tekoälyn avulla. Samalla organisaatioiden saama hyöty kasvaa, kun niissä voidaan keskittyä aidosti vaikuttaviin asioihin.

“Työ ei katoa mihinkään, vaan organisaatiot ja työntekijät voivat keskittyä tekoälyn myötä vaikuttavampien asioiden tekemiseen. Sitä kautta julkisella sektorilla syntyy tehokkuutta ja säästöjä. Kaiken lisäksi tekoälyn avulla pystymme jatkossa tekemään aiempaa parempia päätöksiä ja tarjoamaan sitä kautta kansalaisille parempaa palvelua”, Leisti jatkaa.

Futurice selvittää generatiivisen tekoälyn käyttötapauksia yhdessä julkisen sektorin kanssa syksyn aikana. Yhteisten työpajojen tulokset julkaistaan loppusyksystä.

Kuvat ja lisämateriaalit medialle

Simo Leisti

Toimitusjohtaja, Futurice

simo.leisti@futurice.com

Futurice
Olemme Futurice, konkreettisiin ja kestäviin tuloksiin keskittynyt digitaalisen muutoksen tekijä. Autamme asiakkaitamme ratkaisemaan merkittävimmät ongelmansa ja löytämään tapoja vaikuttaa maailmaan positiivisesti.

Uudistamme strategioita ja yrityskulttuureita sekä muotoilemme, kehitämme ja ylläpidämme digitaalisia palveluita ja tuotteita. Pyrimme tuottamaan mitattavia ja kestäviä tuloksia läheisessä yhteistyössä asiakkaidemme kanssa kaikilla toimialoilla.

Vuonna 2000 perustetussa yrityksessämme työskentelee reilut 800 monipuolisista taustoista ponnistavaa asiantuntijaa yli 60:stä eri maasta. Juuremme ovat Pohjoismaissa, asenteemme globaali ja toimimme ympäri Eurooppaa. www.futurice.com