Futurice muutti uuteen toimistotilaan tukeakseen työntekijöitään tulevaisuuden työelämässä

Helsingin Kampissa sijaitsevaan Innovation Homeen muuttanut Futurice suunnitteli uuden toimistotilan tukemaan hybridityötä sekä hyvää ergonomiaa.

HELSINKI (7.10.2022) – Kansainvälinen teknologia- ja innovaatioyritys Futurice on muuttanut uuteen toimistotilaan Helsingin Kamppiin. Uusi toimisto on suunniteltu tulevaisuuden työlle sopivaan hybridimalliin sekä tukemaan Futuricen työntekijöiden työhyvinvointia muun muassa ergonomisesti suunnitelluilla kokoustiloilla. Uusi toimisto on osa Innovation Home -nimistä innovaatiokeskusta, jossa yrityksillä on käytössään muun muassa isot yhteistilat tapahtumia varten, sekä erilaisia työhuoneita ja coworking-tilaa useassa eri kerroksessa. Lisäksi tilasta löytyy suomalaista designia hyödyntävä sauna ja ulkoporeallas.

“Olemme todella innoissamme uusista, ympäristösertifioiduista tiloistamme. Halusimme luoda tilan, jossa ihmiset kohtaisivat jälleen kahden vuoden eristäytymisen jälkeen. Tutkimukset osoittavat, että fyysinen läsnäolo työkaverien kanssa auttaa ihmisiä mielenterveydellisesti – puhumattakaan muista hyödyistä, kuten spontaanisti syntyvien ideoiden ja innovaatioiden luomisessa”, sanoo Futuricen Suomen maajohtaja Riku Valtasola.

Satunnaisten kohtaamisten edistämiseksi ja siiloutumisen estämiseksi uusissa tiloissa ei ole erillisiä tiloja eri tiimeille, vaan kaikki voivat vapaasti valita paikkansa. Koska Futuricen mukaan tulevaisuuden työ on hybridityötä tukevaa, on tiloihin varattu suuria määriä erikokoisia videopuheluille sopivia tiloja.

“Tärkeintä on se, että ihmiset saavat vapaasti valita, tulevatko he toimistolle vai eivät. Useat neuvottelutilat mahdollistavat sen, että saman tiimin jäsenet voivat pitää helposti palavereja hybridimallilla. Emme ole etätyötä vastaan, vaan hybridityön puolella”, Valtasola jatkaa.

Vaikka toimistotila on uusi, Futurice aikoo kierrättää suuren osan entisistä huonekaluistaan kiertotalouden hengessä. Harvoja uusia hankintoja ovat esimerkiksi Futuricen perustajajäsen Hanno Nevanlinnan suunnittelemat puiset neuvottelupöydät, jotka sopivat korkeudeltaan seisomiseen.

“On kummallista, että edelleen neuvotteluhuoneissa pöydät ja tuolit ovat automaattisesti suunniteltu istuviin palavereihin, vaikka seisominen auttaa ryhtiä, suolistoa ja kokonaisvaltaista hyvinvointia istumista paremmin. Tiloissa on toki korkeat tuolit myös istumista varten, mutta haluamme tukea ihmisten työhyvinvointia kokonaisvaltaisesti”, kertoo Nevanlinna.

Futurice jatkaa erilaisten harrasteryhmien tukemista luomalla niille myös omia tiloja toimistolla. Esimerkiksi 3D-printtaus onnistuu Futulab-kerhohuoneessa, ja rentoutumiseen voi käyttää sille varattua rauhoittumistilaa, josta löytyy muun muassa hierontatuoleja.

“Me emme houkuttele ihmisiä Futuricelle töihin tai toimistolle millään sirkushuveilla. Me uskomme että aidosti toimiva toimisto, jossa on sekä rauhaa tehdä töitä että tilaa nauraa ja vitsailla työkaverien kanssa kahvin äärellä, riittää. Jokainen saa valita omaan työskentelytapaan ja elämäntilanteeseen sopivan tavan työskennellä”, Valtasola päättää.

Kuvat ja lisämateriaalit medialle

Pia Hämäri, Marketing Lead Finland
Futurice
pia.hamari@futurice.com

Futurice
Futuricen tavoitteena on levittää innovaatiomyönteistä yrityskulttuuria sekä luoda digitaalisia tuotteita ja palveluita, jotka tekevät yrityksistä ja yhteiskunnista tulevaisuuskyvykkäitä. Vuonna 2000 Helsingissä perustetulla yrityksellä on yli 650 asiantuntijan tiimi ja asiakkaita yli toimialarajojen. Futuricen toimistot sijaitsevat Berliinissä, Helsingissä, Lontoossa, Münchenissa, Stuttgartissa, Tukholmassa ja Tampereella. Lisätietoja: www.futurice.com.