Futuricen uusi tytäryhtiö Recordly auttaa eurooppalaisia yrityksiä kiihdyttämään dataliiketoimintaansa

Recordly keskittyy data-arkkitehtuureihin ja operatiiviseen datan hyödyntämiseen liiketoiminnan kehittämisessä.

Helsinki 19.8.2021 – Futurice ja joukko pitkän linjan data-asiantuntijoita ovat perustaneet uuden yrityksen, Recordlyn. Recordlyn asiantuntijat työskentelevät data-arkkitehtuureiden ja operatiivisen datan hyödyntämisen parissa, tavoitteenaan luoda älykkäitä digitaalisia palveluja, lisätä datan hyödyntämistä yrityksen liiketoiminnassa sekä luoda uutta liiketoimintaa datasta.

Ajatus Recordlyn perustamisesta syntyi pandemian aikana. Verkkoasiointi on kiihdyttänyt digitalisaatiota ja tarve datan systemaattiselle hyödyntämiselle lisääntyy kaikkialla. Futurice menestyy rakentamalla asiakkaan liiketoiminnalle kriittisiä, älykkäästi dataa hyödyntäviä ratkaisuja. Tyypillisesti organisaatiot käyttävät vain murto-osaa saatavilla olevasta datasta, ja halusimmekin nyt perustaa nimenomaan dataan keskittyvän yrityksen”, Mikko Viikari, Futuricen perustajaosakas sanoo.

Koronapandemian aiheuttama massiivinen digiloikka paljasti monien yritysten dataosaamisen olevan heppoisella pohjalla”, Recordlyn toimitusjohtaja ja yksi perustajista Katriina Kiviluoto kommentoi.

Tilanne valitettavan usein on se, että saatavilla olevaa dataa ei pystytä valjastamaan palvelemaan yritystä tai sen asiakkaita parhaalla mahdollisella tavalla. Konkreettisesti tämä voi näkyä vaikkapa puutteina verkkokaupan asiakaskokemuksessa. Väärin kohdennetut notifikaatiot eivät lisää myyntiä eivätkä sitouta asiakasta. Tämä on vain yksi pieni esimerkki siitä, mitä kaikkea datalla voidaan tehdä”, Kiviluoto jatkaa.

Työskennellessään eri toimialoja edustavien organisaatioiden kanssa Recordlyn perustajat näkivät kasvavan tarpeen monimuotoisen, reaaliaikaisen ja monikanavaisen datan fiksulle hyödyntämiselle, ja päättivät vastata siihen perustamalla yrityksen.

Yritykset ovat viimeisen vuoden aikana joutuneet uudistumaan pakon sanelemana. Monessa yrityksessä on havahduttu siihen, että ne eivät ole pystyneet tekemään tarvittavia strategisia muutoksia käsillä olevan datan avulla. Tarve datan fiksulle hyödyntämiselle on todellinen. Meidän roolimme on tehdä yrityksille perusteellinen dataremontti pala kerrallaan. Autamme yrityksiä pureutumaan syvemmälle dataan liittyvään ongelmakenttään ja siihen, miten sitä voidaan hyödyntää liiketoiminnan ytimessä. Näin taataan, että muutoksia tapahtuu ja menestystä syntyy. Pelkkä pinnan raaputtaminen ei riitä”, Kiviluoto toteaa.

Recordlyn perustajatiimin jäsenet ovat monipuolisia taustoiltaan ja osaamiseltaan. Heillä on kokemusta teknologiajäteistä, vähittäiskaupasta, teleoperaattoreista, mediasta ja perusteollisuudesta.

Me uskomme, että 2020-luvun dataohjautuvien yritysten joukosta voittajiksi nousevat ne, joiden liiketoiminta ja IT työskentelevät saumattomasti yhdessä. Kasvava, data-alan huippuasiantuntijoista koostuva tiimimme auttaa asiakkaitamme ymmärtämään ja prosessoimaan organisaation eri järjestelmiin kätkettyä dataa tavalla, joka läpivalaisee sen kaikki mahdollisuudet. Sitten on aika siirtyä sanoista tekoihin”, kommentoi yksi Recordlyn perustajista, myynnistä vastaava Kaisa Rolig

Futurice-perheen yritykset toimivat digitalisaation edelläkävijöinä eri puolella Eurooppaa. Recordly on Futuricen viides tytäryhtiö. Tytäryhtiöiden perustaminen tulee jatkossakin olemaan yksi Futuricen tavoista antaa mahdollisuuksia sekä liiketoiminnan kehittämiselle että henkilökohtaiselle menestykselle.

Lisätietoja:

Kuvia median käyttöön

Recordly
Katriina Kiviluoto
Co-founder & Toimitusjohtaja, Recordly
katriina.kiviluoto@recordlydata.com

Futurice
Mikko Viikari
Co-founder, Futurice
mikko.viikari@futurice.com

Recordlyn tavoitteena on muuttaa maailmaa toimimalla liiketoimintadatan hyödyntämisen edelläkävijänä ja järjestää data auttamaan ihmistä. Recordly toimii Tampereella, Helsingissä, Tukholmassa, Stuttgartissa ja paikkariippumattomasti. Tämä pitkän linjan data-ammattilaisen perustama yritys aloitti vuonna 2021 ja on osa Futurice Groupia. Hyppää mukaan tarinaan osoitteessa www.recordlydata.com.

Futuricen tavoitteena on levittää innovaatiomyönteistä yrityskulttuuria sekä luoda digitaalisia tuotteita ja palveluita, jotka tekevät yrityksistä ja yhteiskunnista tulevaisuuskyvykkäitä. Vuonna 2000 Helsingissä perustetulla yrityksellä on yli 650 asiantuntijan tiimi ja asiakkaita yli toimialarajojen. Futuricen toimistot sijaitsevat Berliinissä, Helsingissä, Lontoossa, Munchenissa, Stuttgartissa, Tukholmassa ja Tampereella. Lisätietoja: www.futurice.com.