GoByBiken rahoituskumppaneiksi OmaSp, Fennia ja Garantia – koko lainasumma käytetään työsuhdepyörien hankkimiseen

Pankkipalveluita tarjoava OmaSp, Vakuutusyhtiö Fennia ja Vakuutusosakeyhtiö Garantia rahoittavat ensimmäistä kertaa GoByBikea. Vuonna 2020 toimintansa aloittanut GoByBike on nostanut lainaa nyt yhteensä yli 50 miljoonaa euroa asiakkaidensa työsuhdepyörähankintoja varten.

Suomalainen pyöräetua palveluna tarjoava GoByBike on nostanut uuden merkittävän lainan, jolla yritys vahvistaa asemaansa markkinajohtajana. Uudella lainakierroksella yritystä rahoittavat pankkialalla toimiva OmaSp, Vakuutusyhtiö Fennia ja Vakuutusosakeyhtiö Garantia

Myös GoByBiken vanhat rahoittajat jatkavat työsuhdepolkupyörien rahoittamista. Vuonna 2020 toimintansa aloittanut GoByBike on nyt nostanut historiansa aikana lainarahaa yli 50 miljoonaa euroa.

“Olemme iloisia jatkuvasta yhteistyöstä vanhojen rahoittajiemme kanssa, ja aloitamme innolla pitkäjänteisen rahoitusyhteistyön OmaSp:n, Fennian ja Garantian kaltaisten kestävään kehitykseen panostavien rahoituslaitosten kanssa. Koko merkittävän kokoinen lainasumma käytetään työsuhdepyörien hankkimiseen, kuten olemme tehneet aiemminkin, joten asemamme Suomen johtavana pyöräedun palveluntarjoajana vankistuu entisestään”, sanoo GoByBiken toimitusjohtaja Tommi Ylönen (kuvassa oikealla).

GoByBiken liiketoimintamalli perustuu työsuhdepyörien välittämiseen ja hallinnointiin: yritys ostaa pyörät, vuokraa ne eteenpäin asiakasyritystensä työntekijöille ja hoitaa hallinnollisen työn työnantajan puolesta.

Työsuhdepyörien määrä on kasvanut viime vuosina räjähdysmäisesti vuonna 2021 voimaan tulleen veroedun myötä. Tuolloinen hallitus linjasi, että työsuhdepyörä on työntekijälle 1 200 euroon saakka verovapaa etu vuosittain. Verottajan tietojen mukaan noin 38 000 suomalaista työntekijää hyödynsi verovapaata pyöräetua vuoden 2022 lopulla, ja GoByBiken ennusteiden mukaan lukema nousee tänä vuonna jo lähelle 100 000:tä. Sen myötä pyöräedusta on tulossa jo tänä vuonna autoetua suositumpi.

“Institutionaalisten rahoittajien mukaantulo ja skaalautuva rahoitusmalli mahdollistavat vastaamisen voimakkaasti kasvavaan kysyntään tulevaisuudessakin. Lisäksi on äärimmäisen hienoa, että saimme mukaan kolme merkittävää edelläkävijää, jotka haluavat tukea vihreää liikkumista ja työhyvinvoinnin kehittämistä”, Ylönen jatkaa.

GoByBiken yhteistyö Fennian ja OmaSp:n kanssa pitää sisällään myös pankki- ja vakuutuspalvelut. Kaikki pyörät vakuutetaan Fennian kautta.

“Suomi tarvitsee nyt ja tulevaisuudessa kasvavia yrityksiä. Fennia haluaa rohkaista suomalaisia yrityksiä liiketoimintansa kehittämiseen niin riskien jakamisen kuin rahoituksen avulla. Meidän näkökulmastamme GoByBikessa yhdistyy oivallisesti kasvavan yritystoiminnan tukeminen ja vastuullisuuden näkökulma työntekijöiden hyvinvointia ja liikkumista tukevana palveluna. Tällaista liiketoimintaa on ilo olla tukemassa”, kertoo Fennian asiakasrahoitusjohtaja Antti Sormunen.

“Vihreän liikkumisen lisäksi pyöräetu tuo merkittävän vaikutuksen työntekijähyvinvointiin, kun ihmiset valitsevat työmatkoilleen yhä useammin auton sijaan pyörän. Meille on tärkeää suomalaisten pk-yrittäjien kasvun mahdollistaminen, joten GoByBiken rahoittaminen oli meille mukava päätös”, sanoo OmaSp:n Yrityspankin johtaja Antti Varila.

Työsuhdepyörien määrän runsaan kasvun mahdollistaa myös pyörien saatavuustilanteen parantuminen. GoByBiken pyöräliikkeille tehdyn kyselyn mukaan pyöriä on tänä vuonna saatavilla noin 52 prosenttia enemmän kuin viime vuonna. Sähköpyörien suosion kasvu jatkuu vahvana, ja niiden osuus saatavilla olevista pyöristä on tänä vuonna 65 prosenttia.

Kuvat medialle

Tommi Ylönen

Co-founder, toimitusjohtaja GoByBike

tommii@gobybike.fi

GoByBike

GoByBike on vuonna 2020 perustettu suomalaisyritys, joka luotiin mahdollistamaan verovapaa pyöräetu mahdollisimman monelle suomalaiselle työntekijälle. Yrityksen perustivat Heikki Tiittanen ja Tommi Ylönen. Vuonna 2022 yrityksen liikevaihto oli 26 miljoonaa euroa. Lue lisää gobybike.fi.

OmaSp

Oma Säästöpankki Oyj on suomalainen Suomen suurin säästöpankki. Palvelemme ympäri maan 45 konttorissa ja digitaalisten kanavien kautta yli 200 000 henkilö- ja yritysasiakasta noin 450 asiantuntijan voimin. Vakavaraisen pankin kannattavuus on koko toimialan parhaimmistoa. Taseemme on 7,3 miljardia euroa. OmaSp on listattu Nasdaq Helsingissä. Merkittävä osa henkilöstöä omistaa yhtiön osakkeita. Lupaamme tarjota paikkakunnan parasta pankkipalvelua kaikissa arjen raha-asioissa sekä konttoreissa että digitaalisissa palvelukanavissa. Lähellä ja läsnä - omasp.fi

Fennia

Fennia on asiakkaidensa omistama eli keskinäinen vakuutusyhtiö, jonka juuret ulottuvat 140 vuoden päähän. Tuotevalikoimaan kuuluvat vapaaehtoiset ja lakisääteiset vahinkovakuutukset sekä henki-, säästö- ja eläkevakuutukset niin yrityksille, yrittäjille kuin yksityishenkilöille. Fennialla on noin 1 000 työntekijää ja vuonna 2022 liikevaihtoa kertyi 544 miljoonaa.

Garantia

Garantia on takausvakuuttamiseen erikoistunut vahinkovakuutusyhtiö. Tarjoamme asiakkaillemme vaivattomia ja kustannustehokkaita vakuus- ja takausratkaisuja. Luottoluokittaja S&P on vahvistanut Garantian luokitukseksi (A-). Garantia on osa Taaleri-konsernia. Lue lisää www.garantia.fi