Hailia ja Hätälä luovat yhteistyössä lohen sivuvirroista raaka-aineen horeca-alalle

Ruokateknologiayhtiö Hailia ja kalanjalostusyhtiö Hätälä ovat käynnistäneet yhteistyön, jonka tavoitteena on tuoda lohen fileoinnissa yli jäävistä kalan osista valmistettu kalatuote ravintoloiden ja ruokapalvelutoimijoiden keittiöihin Suomessa ja kansainvälisesti.

KARKKILA (25.9.2024) – Suomalainen ruokateknologiayhtiö Hailia ryhtyy valmistamaan ruokatuotteita kalanjalostusyhtiö Hätälän toimittamista lohen sivuvirroista. Lohen fileerauksessa leikkuupöydälle jäävistä selkä- ja kylkipaloista syntyy Hailian mullistavalla teknologialla maukasta ja helppokäyttöistä raaka-ainetta ruokateollisuudelle ja ammattikeittiöihin. Sivuvirtojen uudenlainen hyödyntäminen parantaa kalanjalostuksen jo entisestään korkealla tasolla olevaa vastuullisuutta ja auttaa samalla vastaamaan kalaruoan kasvavaan kysyntään.

Hätälä valmistaa kalatuotteita vähittäismyyntiin, tukkumyyntiin sekä ruokapalvelualalle. Yhtiö toimii Suomen lisäksi Ruotsin, Tanskan, Ranskan, Saksan, Itävallan, Italian, Sveitsin ja Ison-Britannian markkinoilla. Yhtiö panostaa vastuullisuuteen mm. parantamalla pakkausratkaisujensa ympäristöystävällisyyttä ja kierrätettävyyttä sekä investoimalla veden- ja sähkönkulutuksen pienentämistä tukevaan anturiteknologiaan.

Hailian tekniikalla Norjan lohen käyttöaste saadaan nostettua uudelle tasolle, kun yli 90% lohesta voidaan hyödyntää ihmisravinnoksi. Tämä voi olla kestävyyden parantamisen lisäksi myös merkittävä kannattavuustekijä alalla, joka kamppailee pienenevien kalastuskiintiöiden ja kasvavien ympäristövelvoitteiden kanssa kalaruoan kysynnän kasvaessa tasaista tahtia.

“Hailian innovatiivisen teknologian ansiosta entistä suurempi osa kalasta voidaan käyttää laadukkaan ja terveellisen kalaruoan valmistukseen. Hätälälle vastuullisuus on kaiken toiminnan ohjenuora, ja haluamme edistää kestävää kehitystä koko kalankasvatusalalla. Neljännen sukupolven perheyhtiönä vaalimme perinteitä, mutta toivotamme samalla tervetulleeksi uudet kiertotalouden ratkaisut ja resurssiviisaat käytännöt”, sanoo Hätälän toimitusjohtaja Veikko Leinonen.

Hailian teknologialla tuotetuissa kalatuotteissa erityistä mielenkiintoa on herättänyt sivuvirroista valmistetuille tuotteille poikkeuksellinen rakenne. Suutuntuma muistuttaa kypsää kalafilettä, ja tuotteita voikin käyttää esimerkiksi pastoihin, salaatteihin tai vaikkapa voileivän täytteeksi.

Monipuolinen, edullinen ja laadukas kalaruoka kiinnostaa niin kuluttajia kuin horeca-sektoria ja ruokapalvelualaakin. Sivuvirroista valmistetut lohituotteet sopivat rakenteensa puolesta monenlaiseen ruoanlaittoon, ja toisaalta ne ovat valmiiksi kypsinä helppokäyttöisiä, mikä on ravintoloiden kiireisissä keittiöissä etu. Uskon, että tuotteet menestyvät sekä Suomen markkinoilla että kansainvälisesti”, sanoo Hätälän myyntipäällikkö Petri Tiikkala

Aiemmin pikkukaloista ruokatuotteita valmistanut Hailia päätti viime vuonna muuttaa strategista suuntaansa ja keskittyä kehittämänsä teknologian monipuolistamiseen ja kaupallistamiseen. Hailia hakee loppuvuoden aikana kasvurahoitusta vastatakseen kasvaneeseen kysyntään.

“Olemme ylpeitä siitä, että Suomessa markkinajohtajiin kuuluva ja kansainvälisestkin tunnettu Hätälä luottaa konseptiimme ja lähtee ensimmäisenä yhtiönä tarjoamaan asiakkailleen norjalaisen lohen sivuvirroista valmistettua raaka-ainetta. Vastuullisuus on noussut yhä merkittävämmäksi tekijäksi toimialalla, ja käymme aktiivisesti keskusteluja teknologiamme lisensoinnista ulkomaisten kalanjalostusyhtiöiden kanssa. Erittäin vauhdikas vuosi on osoittanut uuden strategiamme oikeaksi ratkaisuksi”, sanoo Hailian toimitusjohtaja Michaela Lindström.

Hailia voitti huhtikuussa 2024 maailmanlaajuisessa World Food Innovation Awards -kilpailussa parhaan teknologian sarjan. World Circular Economy Forumissa Hailia listattiin Euroopan kiinnostavimpien luontoa vahvistavien kiertotalousratkaisujen joukkoon.

Kuvat ja lisämateriaalit medialle

Michaela Lindström
Toimitusjohtaja, Hailia
michaela.lindstrom@hailia.fi