Index Varainhoito valitsi FA Solutionsin tehostamaan ja automatisoimaan toimintoja ja raportointia

Index Varainhoito on valinnut FA Solutionsin teknologiakumppanikseen ja pilvipohjaisen salkunhallintajärjestelmän toimittajaksi. Yhteistyöllä halutaan varmistaa keskeytymättömät toiminnot kaikkina aikoina, täyttää Finanssivalvonnan raportointivaatimukset sekä kehittää yhtiön koko toiminnan tehokkuutta.

Suomen ainoa täysin riippumaton indeksisijoittamisen asiantuntija Index Varainhoito tarvitsi pilvipohjaisen järjestelmän tehostaakseen paikasta riippumatonta työtä sekä automatisoidakseen prosessejaan, kuten Finanssivalvonnalle raportointia.

“Koska COVID-19-pandemia muutti perinteiset tapamme tehdä liiketoimintaa, meidän täytyi uudelleenorganisoida päivittäinen työmme täysin. Kaikki toimintamme, kuten päivittäinen asiakasyhteydenpito ja raportointi Finanssivalvonnalle, piti hoitaa paikasta riippumattomasti”, kertoo Index Varainhoidon toimitusjohtaja Jukka Huuskonen.

FA Solutions toimitti Index Varainhoidolle pilvipohjaisen salkunhallintajärjestelmän, joka automatisoi ja tehostaa koko yrityksen toimintaa sekä auttaa Index Varainhoitoa raportoimaan Finanssivalvonnalle entistä tehokkaammin. Osana yhteistyötä FA Solutions myös kehitti ja räätälöi uusia raportointityökaluja, jotka sisältävät kaikki Finanssivalvonnan edellyttämät tiedot.

“Eri tavat luoda sijoitussalkkuja voivat aiheuttaa haasteita raportointialustoille. FA-alustan joustavuuden ansiosta FA Solutions pystyi kehittämään meille uuden raportointipohjan, jota voimme muokata tarpeidemme mukaan”, Index Varainhoidon hallintojohtaja Marjut Kaste kertoo. “Mahdollisuus muodostaa yhteys muiden toimijoiden, kuten säilyttäjien, järjestelmiin mahdollisti meille toiminnan merkittävän tehostamisen automatisoimalla prosesseja.”

Indeksisijoittamisella mahdollisuus päästä markkinatuoton tasolle

Aktiivista sijoittamista pidetään usein nopeampana ja tuottavampana kuin indeksisijoittamista. Indeksisijoittaja voi kuitenkin saavuttaa sijoitukselleen markkinatuoton tason aktiivista sijoittamista selvästi matalammilla hallinnointipalkkioilla.

Sijoitusmarkkinoiden tehokkuuden vuoksi aktiivinen salkunhoito ei johda markkinatuoton tasoa parempaan  tuottoon – paitsi harvoin ja sattumalta.

“Vaihtoehtoisten sijoitusinstrumenttien käytön kasvu on saanut varainhoitajat ottamaan käyttöön kehittyneet salkunhallintajärjestelmät, joilla voidaan seurata riskejä ja tuottoja sekä raportoida kaikista omaisuuseristä kaikille sidosryhmille, kuten paikallisille finanssivalvontaviranomaisille”, sanoo FA Solutionsin hallituksen puheenjohtaja Hannes Helenius. “Samalla nykyinen etätyöskentelyä painottava toimintakulttuuri nopeuttaa IT-infrastruktuurin siirtymistä suojattuihin pilvipalveluihin”, Helenius jatkaa.

FA Solutions palvelee tänä päivänä yli 70 suurta pankkia, riippumattomia varainhoitajia ja institutionaalisia sijoittajia 15 eri maassa. Vuonna 1999 perustetulla FA Solutionsilla on toimipisteet Suomessa, Ruotsissa, Isossa-Britanniassa ja Latviassa.

Kuvia ja lisämateriaalia medialle

Marjut Kaste, hallintojohtaja
Index Varainhoito
marjut.kaste@indexvarainhoito.fi

Hannes Helenius, partneri
FA Solutions
hannes@fasolutions.com

FA Solutions

FA Solutions on Pohjoismaiden johtava varainhoitajien, rahastonhoitajien, family office -sijoitusyhtiöiden ja pankkien ohjelmistotoimittaja, joka auttaa heitä hallitsemaan asiakkaidensa varallisuutta maailmanlaajuisesti. Tarjoamme pilvipohjaisen salkunhallintaratkaisun, joka automatisoi ja keskittää monenlaiset operatiiviset prosessit yhteen helppokäyttöiseen FA-järjestelmään. Uskomme, että korkealaatuinen teknologia mahdollistaa laadukkaat varallisuudenhallintapalvelut kaikille. Lisätietoja osoitteessa www.fasolutions.com.