Innomost lanseeraa uuden betuliinituotteen kauneus- ja pinnoitemarkkinoille

Suomalainen startup loi uuden tuotteen portfolioonsa suomalaisesta koivun kuoresta. Betuinno.™ pystyy korvaamaan ihmisille ja luonnolle myrkyllisen titaanioksidin valkoisen pigmentin osalta. Innomost on laajentunut nopeasti kuuteen eri maahan, ja uusia tuotteita ja kansainvälistä kasvua tuetaan Metsä Springiltä ja Innovestorilta kerätyllä lisärahoituksella.

Suomalainen arvojalostuksen edelläkävijä Innomost on lanseerannut Betuinno.™ Betulin Top Quality Fine -tuotteen. Innomostin kehittämät, koivun kuoresta valmistetut raaka-aineet korvaavat ympäristölle ja ihmisille haitallisia ainesosia kosmetiikka-, pinnoite-, maali- ja ihonhoitotuotteissa.

Betuinno.™-betuliini on kestävän kehityksen mukaisesti tuotettu raaka-aine, joka on erinomainen korvike synteettisille valkoisen pigmentin ainesosille, kuten titaanidioksidille. Uudella tuotteella on monia hyödyllisiä terveysvaikutuksia, ja koska se on täysin biohajoava, se voi myös korvata ympäristölle haitallisia valkopigmenttiainesosia.

”On ilo tuoda tämä uusi tuote markkinoille, sillä kuluttajien tarpeet ja uudet määräykset edellyttävät, että kauneudenhoitotuotteet ovat kestäviä, turvallisia ja tarjoavat loppukäyttäjille läpinäkyvyyttä tuotteiden sisällöstä. Betuinno.™ Betulin -valkopigmentti soveltuu erilaisiin käyttötarkoituksiin, mikä mahdollistaa Innomostin laajentumisen uusille toimialoille. Tuotteemme ovat saaneet hyvän vastaanoton kosmetiikkateollisuudessa, joten olemme innoissamme voidessamme tuoda puupohjaisia ratkaisuja myös muille toimialoille”, kertoo Innomostin toimitusjohtaja ja perustaja Sami Selkälä.

Valkoista pigmenttiä käytetään laajasti kuluttajatuotteissa: sitä löytyy muun muassa kosmetiikasta, hammastahnoista, aurinkovoiteista ja pinnoitteista. Valkoisen pigmentin osalta Betuinno.™-betuliini pystyy korvaamaan markkinoiden johtavan titaanidioksidin, jonka käyttö ruokatuotteissa on jo kielletty Euroopassa. Se on luokiteltu potentiaalisesti karsinogeeniseksi tuotteeksi, ja aurinkovoiteista sitä pääsee paljon veteen, jossa se saastuttaa ja vahingoittaa eläimiä. Betuinno.™-betuliini yhdessä sinkkioksidin kanssa toimii myös aurinkovoiteissa ja tarjoaa hyvän UV-suojan.

Betuinno.™-betuliinilla on vastaava valkoinen sävy ja heijastavuusominaisuuksia kuten synteettisillä valkoisilla pigmenteillä. Se on biohajoava, vegaaninen ja myrkytön, sillä on antioksidanttisia ja tulehduksilta suojaavia ominaisuuksia. Lisäksi sillä on kosteuttavia ominaisuuksia, ja se auttaa ihoa parantumaan ja uusiutumaan. Se on myös suurelta osin vapaa allergeeneista. Betuinno.™-betuliini valmistetaan kierrätetystä koivun kuoresta, joka on peräisin sertifioiduista metsäteollisuuden sivuvirroista. Innomostin patentoitu tuotantoprosessi on ympäristöystävällinen ja siinä käytetään kestävän kehityksen mukaisia tuotantoratkaisuja hiilijalanjäljen minimoimiseksi.

Uuden tuotteen lanseeraus tukee Innomostin nopeaa kansainvälistä kasvua. Yrityksen tuotteita käytetään jo kolmella eri mantereella kauneus- ja kosmetiikkatuotteissa ja sen suurimpia asiakkaita ovat muun muassa Lumene. Tukeakseen uuden tuotteen lanseerausta ja kasvavaa kansainvälistä asiakaskuntaa, kaksi Innomostin olemassaolevaa sijoittajaa, Metsä Spring ja Innovestor, ovat sijoittaneet Innomostiin 1,4 miljoonaa euroa lisärahoitusta.

”Innomost on saanut valmiiksi uuden koelaitoksen, joka sijaitsee Pohjois-Euroopan suurimmassa epäorgaanisen kemianteollisuuden keskittymässä Kokkolassa. Tämän laitoksen avulla Innomost voi edistää patentoitua tuotantoteknologiaansa ja edetä kohti kaupallista mittakaavaa. Seuraavaksi odotamme innolla asiakaskunnan laajentamista maailmanlaajuisesti eri teollisuuden aloille”, sanoo Erik Kolehmainen, Innomostin hallituksen puheenjohtaja ja Metsä Springin Corporate Venturing -toiminnan johtaja.

"Yhteistyö Innomostin kanssa on erittäin arvokasta ja saamme sen myötä käyttöömme paikallisesti tuotettuja raaka-aineita metsäteollisuuden sivuvirroista. Pystyimme esimerkiksi formuloimaan koivusta jalostettuja raaka-aineita ja vähitellen luopumaan mikromuovista tehdyistä kuorivista partikkeleista.  Barkinno.™-koivukuorijauheen ansiosta. Innomost kehittää jatkuvasti uusia innovaatioita, mikä mahdollistaa jo olemassaolevien sekä uusien koivupohjaisten raaka-aineiden käyttöä ja testausta. Haluamme lisätä korkean jalostusarvon ja kiertotalouden mukaisten raaka-aineiden käyttöä tuotteissamme. Innomost on auttanut meitä lisäämään koivupohjaisten raaka-aineiden käyttöä tuoteportfoliossamme ja yritys onkin meille hyvin tärkeä yhteistyökumppani, joka tukee meitä strategiamme ja visiomme toteutumisessa. Lumene haluaa olla kiertotalouden, vastuullisuuden ja kestävän kehityksen mukaisen kauneudenhoidon johtava toimija", kertoo Lumenen T&K ja kestävän kehityksen johtaja, tohtori Alain Mavon.

Tutkimuksia betuliinista ja sen terveysvaikutuksista

1. Anti-Inflammatory and Anticancer Properties of Birch Bark-Derived Betulin: Recent Developments - PMC (nih.gov)

2. Environmentally relevant concentrations of titanium dioxide nanoparticles pose negligible risk to marine microbes - Environmental Science: Nano (RSC Publishing) DOI:10.1039/D0EN00883D

Kuvat ja lisämateriaalit medialle

Aino Erkinjuntti
Sales and Marketing Director, Innomost
aino.erkinjuntti@innomost.com

Sami Selkälä
Founder and CEO, Innomost
sami.selkala@innomost.com

Innomost

Vuonna 2016 perustettu Innomost kehittää ja tuottaa korkealaatuisia ja uusiutuvia raaka-aineita metsäteollisuuden sivutuotteista usealle eri toimialalle.

Arvokkaat luonnonmukaiset tuotteemme sopivat useille eri toimialoille, jotka etsivät uusia ekologisia ratkaisuja kemianteollisuuden tuotteisiinsa.

Lisätietoja: www.innomost.com.