Interaktiivinen Muumi-näyttely avautuu Helsingin keskustassa – suomalainen startup Digital Nature keräsi 1,5 miljoonan euron rahoituksen

Digital Nature muuttaa alustateknologiallaan kauppakeskusten tilat interaktiivisiksi kävijäkokemuksiksi.

HELSINKI (25.11.2021) – Suomalainen startup Digital Nature on kerännyt 1,5 miljoonan euron rahoituskierroksen, jolla se tukee taide-ja viihdealan alustateknologiansa kehittämistä ja kansainvälistymistä. Sijoituksesta miljoona koostuu yksityisijoituksista, johon osallistui muun muassa Supercellin perustajajäsenistä Mikko Kodisoja ja Visa Forsten. Loput rahoituksesta muodostuvat muun muassa Business Finlandin tuista ja lainoista.

Rahoituksella rakennetaan yhtiön ensimmäinen näyttely, joka avaa ovensa kävijöille keväällä Helsingissä Spondan Citycenter -kauppakeskuksessa. Tilassa valloilleen pääsevät itseoikeutetusti Muumi-hahmot, jotka seikkailevat yhdessä kävijöiden kanssa 1500 neliömetrin tilassa.

Digital Naturen teknologialla yritykset, kuten kauppakeskukset, voivat muuntaa vapaat liiketilansa interaktiivisiksi käyttäjäkokemuksiksi, jossa kävijä pääsee mukaan vuorovaikuttamaan tilaan suunnitellun digitaalisen taiteen kanssa. Digital Nature suunnittelee tilan visuaalisen teeman, joka toteutetaan käyttämällä yhtiön taide- ja viihdealustateknologiaa. Teeman mukainen taidekokonaisuus rakennetaan projektorien, animaation ja moniäänisten audiolaitteiden avulla.

“Meillä on vahva visio tulevaisuuden kauppakeskuksista ja muista julkisista tiloista, joihin asiakkaat eivät tule vain shoppailemaan vaan nauttimaan elämyksestä yhdessä ystäviensä ja perheidensä kanssa. Tiimillämme on vahva tausta pelien kehittäjinä, joten osaamme toteuttaa tiloja, jotka tempaavat mukaansa ja sykähdyttävät”, kertoo Digital Naturen toimitusjohtaja ja perustajajäsen Mikko Honkakorpi.

“Minulle tämä oli luonnollinen valinta lähteä sijoittajaksi, koska itselläni oli jo valmiiksi kehitteillä kunnianhimoinen digitaalinen elämyskeskusprojekti, johon Digital Naturen teknologia sopii. Uskon vahvasti siihen, että immersiivisiä digitaalisia elämyksiä voidaan luoda myös ilman VR-laseja. Digital Naturen tiimin kokemus teki myös vaikutuksen”, kertoo rahoituskierrokseen osallistunut yrittäjä ja enkelisijoittaja Mikko Kodisoja.

Kauppakeskukset ovat jo vuosien ajan pohtineet tapoja lisätä houkuttelevuuttaan verkko-ostoksien määrän lisääntyessä. Jos tilanne oli haastava aikaisemmin, koronaviruspandemia on kiihdyttänyt muutosta entisestään.

Kansainvälisessä mediassa on jo nostettu esille kauppakeskuksien tarve nykyaikaistaa ja innovoida tyhjien liiketilojen käyttöä. Digital Naturen palvelukonsepti on täydellinen ratkaisu diginatiiveille tulevaisuuden shoppailijoille, joille päivä kaupungilla ei välttämättä enää tarkoita materian ostamisesta, vaan elämysten kokemista.

”Olemme erittäin iloisia saadessamme Digital Naturen vuokralaiseksi Citycenter-kauppakeskukseemme. Haluamme tehdä yhteistyötä innovatiivisten kumppaneiden kanssa, jotka tuovat uusia ja mielenkiintoisia konsepteja kauppakeskuksiimme. Ne elävöittävät tiloja etenkin poikkeusajan jälkeen. Vähittäiskauppa on muuttumassa uusien toimijoiden myötä ja me haluamme olla edelläkävijöitä yhdessä asiakkaidemme kanssa”, kommentoi Spondan toimitusjohtaja Christian Hohenthal.

Toisin kuin japanilainen Teamlab, Digital Naturen teknologia mahdollistaa minkä tahansa julkisen tai yksityisen tilan muuttamisen interaktiiviseksi taidetilaksi, joka voidaan kustomoida täysin asiakkaiden toiveiden mukaan.

Digital Nature päätyi käyttämään Muumi-hahmoja ensimmäisessä näyttelyssään, sillä näillä tunnetuilla ja rakastetuilla hahmoilla on potentiaalia houkutella kävijöitä Japanista, Isosta-Britanniasta sekä muista Pohjoismaista.

”Siitä lähtien kun näin Amos Rexin upean ensimmäisen digitaalisen näyttelyn, olen toivonut, että Muumi-tarinoiden ympärille voitaisiin luoda enemmän digitaalista ja immersiivistä taidetta. Tämä hanke on suomalaisen teknologia- ja pelialoilta kumpuavan erityisosaamisen taidonnäyte, jota on suuri ilo esitellä kansainvälisesti – eikä vähiten siksi, että tämä on paljon sujuvammin toistettavissa erilaisissa lokaatioissa. Muumi-faneille ja meille tämä on erityisen ilahduttavaa myös siksi, että vihdoin Helsinki Tove Janssonin kotikaupunkina saa oman Muumi-kohteensa”, sanoo Moomin Characters Ltd Oy:n toimitusjohtaja Rolf Kråkström.

“Muumit ovat kymmenille tuhansille ihmisille tärkeitä ja rakkaita hahmoja, joten olemme tyytyväisiä voidessamme tarjota heille tämän ainutlaatuisen mahdollisuuden nauttia lempihahmoistaan visuaalisessa ja digitaalisessa tilassa. Tämä näyttely sopii kaikille, vauvasta vaariin, joten odotamme innolla näkevämme koko perheen tai suuren ystäväporukan saapuvan Citycenteriin keväällä”, kommentoi Digital Naturen taiteellinen johtaja ja perustajajäsen Jugi Kaartinen.

Media kit kuvilla

Mikko Honkakorpi, perustajajäsen ja toimitusjohtaja
Digital Nature

mikko@digitalnature.fi

Digital Nature

Vuonna 2018 perustettu Digital Nature luo digitaalisia taidetiloja ja interaktiivisia elämyksiä taide- ja viihdealan alustateknologiansa avulla. Installaatiot muuntavat yritysten tyhjiä liiketiloja sykähdyttäviksi elämyksiksi. Taidekokonaisuus rakennetaan projektorien, animaation ja moniäänisten audiolaitteiden avulla.

Lisätietoja: www.digitalnature.fi.

Moomin Characters

Moomin Characters Oy Ltd on virallinen Muumi-hahmojen tekijänoikeuksien valvoja. Kaikki Muumilaakson hahmot ovat maailmanlaajuisesti rekisteröityjä tavaramerkkejä. Muumit ovat yksi Suomen suurimmista vientituotteista, ja niillä on maailmanlaajuinen fanikunta. Tove Jansson (1914–2001) kirjoitti ja kuvitti useita Muumi-romaaneja ja satoja sarjakuvia vuosien 1945 ja 1980 välillä.

Tove Jansson perusti Moomin Characters Oy Ltd:n 1950-luvulla yhdessä veljensä Lars Janssonin kanssa huolehtimaan Muumi-hahmojen tekijänoikeuksista, ja se on edelleen perheyritys. Rights and Brands on yrityksen maailmanlaajuinen agentti lisenssiasioissa.

Lisätietoja:

www.moomin.com