• San Francisco Oy/

IT-talo Netum julkaisee alan ensimmäisenä vihreän suunnittelun oppaan edistääkseen vastuullista digitaalista kehittämistä

Oppaan konkreettiset työkalut auttavat palvelukehityksen parissa työskenteleviä suunnittelijoita etsimään uusia ja kestävämpiä tapoja suunnitella digitaalisia työkaluja.

HELSINKI (24.10.2023) – Suomalainen IT-talo Netum Group Oyj on julkaissut alan ensimmäisenä vihreän suunnittelun oppaan. Opas on osa Netumin jatkuvasti kehittyvää vastuullisuustyötä: Kesällä 2023 yhtiö julkaisi koko henkilöstölle suunnatun Vihreä Toimija -kurssin. Lisäksi syksyllä 2023 Netum julkaisi uudistetun vastuullisuusohjelmansa. Vihreän suunnittelun opas tarjoaa IT-alan työntekijöille matalan kynnyksen tietoutta ja edistää vastuullisen digikehityksen periaatteita.

Merkittävä osa yritysten tarjoamista palveluista perustuu digitaalisuuteen, ja harva ymmärtää, että digitaalisten palveluiden kehittäminen ja ylläpitäminen kuluttaa luonnonvaroja jopa enemmän kuin fyysiset tuotteet. IT-sektorin osuus globaalista energiankäytöstä on noin 7 prosenttia, ja alan päästöjen ennakoidaan kasvavan eksponentiaalisesti seuraavien vuosikymmenten aikana digitalisaation edetessä ja etätyöskentelyn yleistyessä.

“Digitaalisten palveluiden ja tuotteiden energiankulutusta ei osaa ajatella fyysisen tuotteen tavoin, minkä vuoksi päästöjen huomioiminen voi olla haastavampaa. Merkittävä osa digitaalisen kehittämisen päästöistä syntyykin jo suunnitteluvaiheessa, joten vastuullisen ja vihreämmän suunnittelun vaikutukset ovat suuria”, kertoo Netum Oy:n toimitusjohtaja Altti Raali.

Vihreä ohjelmointi on useille yrityksille tuttu konsepti, ja erityisesti sähkön hinnan noustua organisaatioissa alettiin pyrkiä energiankulutuksen minimoimiseen esimerkiksi pilvipalveluiden käytön lisäämisellä. Pilvipalveluita kuitenkin pyöritetään jättimäisissä datakeskuksissa, jotka kuluttavat energian lisäksi merkittävän määrän vettä lämpötilan säätelyyn. Arvioiden mukaan vettä kuluu yhdessä datakeskuksessa jopa 1,7 miljoonaa litraa päivässä.

Toisaalta myös kehittäjien käyttämiin laitteisiin, kuten tietokoneisiin on käytetty suuri määrä luonnonvaroja, ja uusia laiteversioita on totuttu hankkimaan heti niiden ilmestyttyä, vaikka vanhallakin pärjäisi eivätkä uuden laitteen ominaisuudet välttämättä juurikaan eroaisi edellisistä.

Vihreän suunnittelun ja sen mukanaan tuoman päästöjen vähenemisen myötä myös ohjelmistojen kehittämisen ja ylläpitämisen kokonaiskustannukset pienenevät tehokkaasti.

Keskustelu vastuullisesta digikehittämisestä on kuitenkin usein kankeaa, mikä etäännyttää monia aiheesta ja siilouttaa yrityksen työntekijöitä entisestään. Tähän haasteeseen vastatakseen Netumin vihreän suunnittelun oppaaseen on kerätty konkreettisia vinkkejä, joiden avulla organisaatiot voivat ottaa ensimmäiset askeleet kohti vihreämpää suunnittelua.

“Haluamme korostaa, että vihreä suunnittelu lähtee liikkeelle pienistä askelista, kuten aktiivisesta tiedonetsimisestä tai vaikkapa vastuullisuusseminaareihin osallistumisesta. Jos tavoittelee heti kuuta taivaalta, se saattaa lopulta passivoida. Samalla kannustamme yrityksiä välttämään itseään muihin vertailua. Tärkeintä on asettaa omalle organisaatiolle sopivat tavoitteet ja seurata niitä kohti etenemistä”, Raali kertoo.

Raali korostaa, että osa vihreän suunnittelun piirteistä tulee designin kehittämisen yhteydessä lähestulkoon itsestään. Hän sanoo, että muun muassa tehokas navigaatio, selkeä ja minimalistinen ulkoasu ja palvelun nopea toimivuus tukevat kestävää kehitystä. Samalla digipalvelut vaativat vähemmän datansiirtoa ja energiaa sekä auttavat käyttäjiään toteuttamaan tarvitsemansa toiminnot tehokkaammin.

Lataa Netumin Vihreän suunnittelun opas tästä

Kuvat ja lisämateriaalit medialle

Altti Raali

Toimitusjohtaja, Netum Oy

altti.raali@netum.fi

Netum Group Oyj

Netum on vahvasti ja kannattavasti kasvava IT-palvelukumppani, joka rakentaa toimivaa ja turvallista digitaalista yhteiskuntaa. Autamme asiakkaitamme digitaalisen liiketoiminnan kehittämisessä suunnittelemalla ja toteuttamalla juuri heidän tarpeisiinsa sopivia ja kestäviä digiratkaisuja – viisaasti ja vastuullisesti. Netumin palveluksessa työskentelee yli 400 henkilöä, ja yhtiön liikevaihto vuonna 2022 oli 29,1 miljoonaa euroa. Netum Group Oyj:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin First North -markkinapaikalla (NETUM).

Lisätietoja: www.netum.fi.