• San Francisco Oy/

Jättikysely: 64 prosenttia suomalaisista työsuhdepyörän hankkineista suunnittelee pyöräilevänsä myös talvisin

Suomen suurimman pyöräedun tarjoajan GoByBiken kyselyn mukaan 11 prosenttia työsuhdepyörän hankkineista työntekijöistä pyöräilee lähes jokaisen työmatkansa talvisin.

Talvi ei pidä suomalaisia työntekijöitä pois pyörän selästä, kertoo pyöräedun palveluntarjoajan GoByBiken tekemä kysely, jonka mukaan 64 prosenttia työsuhdepyörän hankkineista pyöräilee tai suunnittelee pyöräilevänsä myös lumen tultua maahan. Kyselyyn vastasi lähes 9 000 työsuhdepyöräilijää. Suomessa oli marraskuussa 2023 Pyöräliiton mukaan jo noin 70 000 työsuhdepyörän hankkinutta työntekijää.

GoByBiken kyselyyn vastanneista 11 prosenttia pyöräilee tai suunnittelee pyöräilevänsä talvisin lähes joka päivä ja 23 prosenttia useana päivänä viikossa. 13 prosenttia pyöräilee kerran viikossa ja 17 prosenttia 1–2 kertaa kuukaudessa. Vain joka kolmas, 36 prosenttia, vastaajista ei pyöräile talvisin ollenkaan.

“Pyöräedun yhtenä tavoitteena on, että työssä olevat ihmiset liikkuisivat aiempaa enemmän. Suomessa tikittää valtava liikuntapommi, joka aiheuttaa vuosittain miljardien kustannukset. SIksi on rohkaisevaa nähdä, että pyöräedun myötä lähes kaksi kolmasosaa etua hyödyntävistä työntekijöistä pyöräilee ympäri vuoden ja saa sen myötä hyötyliikuntaa”, sanoo GoByBiken kehitysjohtaja ja perustaja Heikki Tiittanen.

Monet työntekijät pyöräilevät talvisin myös työmatkansa: yhteensä 43 prosenttia kulkee edes pienen osan työmatkoistaan pyörällä. Vastaajista 11 prosenttia kulkee talvisin lähes jokaisen työmatkansa pyörällä, 7 prosenttia kulkee suurimman osan ja 5 prosenttia noin puolet matkoista.

Yleisin pyöräiltävän työmatkan pituus on 5–10 kilometriä (35 prosenttia). Toiseksi yleisin on alle 5 kilometriä (27 prosenttia) ja kolmanneksi yleisin 10–20 kilometriä (25 prosenttia).

“Talvipyöräily ja pitkien työmatkojen kulkeminen pyörällä on mahdollista laadukkaalla pyörällä. Pyöräetu on mahdollistanut tuhansien eurojen arvoisten laatupyörien hankkimisen, ja datamme mukaan työsuhdepyörien keskimääräinen hankintahinta onkin yli 3 300 euroa. Kaikista työsuhdepyöristä noin 70 prosenttia on sähköpyöriä”, Tiittanen kertoo.

Kuvat medialle

Heikki Tiittanen

Co-founder, GoByBike

heikki@gobybike.fi

GoByBike

GoByBike on vuonna 2020 perustettu Suomen suurin pyöräedun tarjoaja, joka luotiin mahdollistamaan verovapaa pyöräetu mahdollisimman monelle suomalaiselle työntekijälle. Yrityksen perustivat Heikki Tiittanen ja Tommi Ylönen. Vuonna 2022 yrityksen liikevaihto oli 26 miljoonaa euroa. Lue lisää gobybike.fi.