Kestävä ohjelmistokehitys ja huippupalkat ovat siivittäneet ohjelmistokonsultointiyhtiö Compilen 61%:n henkilöstökasvuun vuonna 2019

Helsinkiläinen ohjelmistokonsultointiyritys Compile kasvaa vauhdilla. Vuonna 2015 operatiivisen toimintansa aloittanut yritys tuplasi liikevaihtonsa viime vuonna kolmeen miljoonaan euroon ja on kasvanut kolmen vuoden aikana kuudesta työntekijästä 45 kokeneen ammattilaisen IT-taloksi. Compile on tänä vuonna palkannut 17 uutta, tarkkaan valittua työntekijää ja aikoo jatkossakin kasvattaa henkilöstöään 20-30 hengen vuosivauhtia.

Yritys uskoo kestävän ohjelmistokehityksen, ihmislähtöisyyden sekä reilun palkan olevan keskeisessä asemassa kokeneiden ohjelmistokehittäjien kiinnostuksen herättämisessä. Compilelle siirtyvien koodareiden kuukausitulot nousevat merkittävästi, yleensä tuhansilla euroilla.

Compile sai alkunsa kahden IT-ammattilaisen kyllästyttyä resursseja tuhlaaviin ja raskaan byrokratian vuoksi takkuileviin IT-projekteihin. Juha Heikkisen ja Mika Perttilän tavoitteena oli luoda yrityskulttuuri, joka pohjautuu asiakashankkeiden onnistumiseen ja sitä kautta muun muassa rahaa, aikaa ja ihmisten hermoja säästävään kestävämpään ohjelmistotuotantoon. Kokeneet kehittäjät ovat olleet avainasemassa vision toteutumisessa.

“Ryhmä kokemattomiakin koodareita voi saada tuotteen ensimmäisen version valmiiksi, jolloin yritys saattaa hetkellisesti säästää palkkakuluissa. Kokenut tiimi tulee kuitenkin pitkässä juoksussa huomattavasti edullisemmaksi, sillä kokeneet kehittäjät ottavat alusta saakka huomioon jatkokehityksen ja tuotteen ylläpidettävyyden. Se on kestävyyden kannalta äärimmäisen tärkeää ja edellytys korkealaatuiselle työlle”, sanoo Heikkinen.

Heikkisen mukaan isoissa yrityksissä unohdetaan ohjelmistokehityksen olevan 100%:sti ihmisala. Kestävään ohjelmistokehitykseen kuuluukin tärkeänä osana myös yksilöiden jatkuvaan kehittymiseen käytetty aika ja se, että mahdollistetaan osaajien keskittyminen olennaiseen. Ajatuksiin yhtyy myös juuri Compilen teknologiavastaavana aloittanut Christoffer Niska.

“Pelkistä huippuosaajista koostuvaan yhteisöön kuuluminen on oman kehittymisen kannalta suuri etu. Kun kehittäjien hyvinvoinnista ja tarpeista pidetään huolta eikä heitä rasiteta turhalla byrokratialla, heijastuu se myös asiakaskokemukseen positiivisesti. Kokeneille koodareille on myös tärkeää, että työsuhde-edut ovat työhön liittyviä ja tarpeellisia, eikä rahaa käytetä mihinkään turhaan”, sanoo Niska.

Compilen asiakkaita ovat pääasiassa suuret pörssiyritykset mm. valmistavan teollisuuden, median ja kaupan alalta. Liikevaihdon odotetaan kasvavan tänä vuonna yli 50 prosentilla.

Ilkka Saunamäki, toimitusjohtaja

ilkka.saunamaki@compile.fi

Kuvia medialle

Tietoja yrityksestä:

Compile on vastuullisen ohjelmistokonsultoinnin ammattilaistalo, joka tarjoaa kestävää verkkopalveluiden, mobiilisovellusten ja IoT-hankkeiden kehitystä. Helsingissä vuonna 2013 perustettu yritys työllistää lähes 50 IT-alan ammattilaista, ja sen asiakkaita ovat pääasiassa suuret yksityisomisteiset pörssiyritykset mm. valmistavan teollisuuden, median sekä kaupan alalta. Compilen vuoden 2019 liikevaihdon odotetaan olevan lähes 5 miljoonaa euroa. Lisätietoja: compile.fi