Kodit.io poistaa omistusasunnon vaihtajan haasteet tekoälyn avulla

Uusi kotimainen startup Kodit.io poistaa omistusasunnon vaihtoon normaalisti liittyvät aikaa ja rahaa vievät vaiheet. Yritys hyödyntää mm. tekoälyä hinta-arvion ja käteistarjouksen tekemiseen asunnosta, lyhentäen asunnon myyntiin kulunutta aikaa jopa useilla kuukausilla. Samalla omistusasunnon vaihtaja säästää tuhansia euroja vanhan asunnon myynnin ja uuden asunnon oston aikana.

“Kodit.io:n keinoäly on pääkaupunkiseudun kokenein kiinteistönvälittäjä. Pystymme antamaan oikean hinta-arvion asunnolle heti tekoälyyn, julkiseen dataan, taloyhtiön tietoihin sekä laajaan asunnon tarkastukseen pohjautuen. Asunnosta tehtävän  käteistarjouksen turvin, asunnonvaihtaja voi rauhallisin mielin tehdä tarjouksen uudesta asunnosta. Tarvittaessa vuokraamme asunnon takaisin vaihtajalle, jolloin uuden asunnon etsimiseen tai rakentamiseen voi keskittyä rauhassa”, kertoo Kalle Salmi, Kodit.io:n takana olevan Homerun Technologies Oy:n toimitusjohtaja.

Kodit.io nostaa ostamiensa asuntojen arvoa ja helpottaa myyntiä remontoimalla asunnot valmiiksi pitkälle automatisoidun prosessin ja vakioitujen suunnitelmien avulla. Keskimäärin yritys pitää ostamansa asunnot vain noin kahden kuukauden ajan. Myynnissä olevat asunnot ovat aina remontoituja, kuntotarkastettuja ja muuttovalmiita, joten ne sopivat hyvin myös sijoittajille.

Yritys haluaa tehostaa asuntokauppaa tarjoamalla tekoälyyn pohjautuvan arviointityökalunsa myös välittäjien käyttöön. Suomen hallituksen valtakunnallisen teknologiakärkihankkeen, Kira-Digin, strategisen johtoryhmän jäsen ja Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton toimitusjohtaja Jukka Malila pitää tekoälypohjaisten ratkaisuiden tuloa asuntokauppaan ja kiinteistönvälitysalalle yleisesti tähän aikaan kuuluvana, positiivisena kehityskulkuna ja mahdollisuutena.

”Startupit ja innovatiivisuus ovat aikamme nousevia ilmiöitä. Pidän positiivisena, että meille syntyy uusia teknologiayrityksiä, jotka auttavat asuntokaupan keskeistä ratkaisuiden tuottajaa, kiinteistönvälittäjää, tehostamaan asuntokaupan prosesseja ja palvelemaan asiakastaan paremmin.

Uusille, tehokkaammille palveluille on selkeää tilausta, koska uusien palveluiden tarve lähtee asiakkaan tarpeista. Uusien teknologioiden ja tekoälyn mukaantulo on omiaan muuttamaan välitysliiketoiminnan pelikenttää. Osaavan välitysammattilaisen tarve säilyy edelleen vahvana ja myös perinteiselle kiinteistönvälitykselle riittää edelleen asiakkaita. Samalla näen, että dataa hyödyntävät transaktio- ja palvelumallit tulevat alalla niinikään yleistymään. Joissakin startupeissa voidaan nähdä jopa maallemme elintärkeää vientipotentiaalia”, Jukka Malila arvioi.

Kodit.io:n tavoitteena on ostaa ja myydä asuntoja pääkaupunkiseudulla yli 100 miljoonalla eurolla seuraavan 12 kuukauden aikana.

Kalle Salmi, toimitusjohtaja
kalle@kodit.io

Mediapaketti

Tietoja yrityksestä:
Kodit.io on suomalaisen Homerun Technologies Oy:n tuottama tekoälyä hyödyntävä palvelu, jonka tehtävä on nopeuttaa ja helpottaa asuntokauppaa poistamalla yleisimpiä omistusasunnon vaihtoon liittyviä ongelmia. Tavoitteena on luoda maailman paras asunnonvaihtokokemus sekä perustavalla tavalla muuttaa tapaa, jolla asuntoja myydään ja ostetaan. Kodit.io antaa asunnosta hinta-arvion ja tekee käteistarjouksen tekoälyyn, julkiseen dataan, taloyhtiön tietoihin sekä laajaan asunnon tarkastukseen pohjautuen. Myynnissä olevat asunnot ovat aina muuttovalmiita ja remontoituja. www.kodit.io