• San Francisco Oy/

Kotimainen Dagsmark Petfood on muuttanut lemmikkiruoanvalmistajien toimialaa – panostukset johtaneet jo liki 10 miljoonan euron liikevaihtoon

Dagsmark Petfoodin poikkeukselliset markkinointipanostukset ovat viemässä huomiota herättäneen yrityksen tänä vuonna positiiviseen tulokseen. Markkinoinnissa yrityksen apuna on ollut markkinoinnin kasvurahoittaja Foppa, joka on mahdollistanut budjettien moninkertaistamisen.

Suomalainen lemmikkiruoanvalmistaja Dagsmark Petfood jatkoi viime vuonna vahvaa kasvuaan ja ylsi 9,7 miljoonan euron liikevaihtoon. Tänä vuonna yrityksen liikevaihdon odotetaan kasvavan selvästi yli kymmeneen miljoonaan euroon, mikä on harvinaisen kova suoritus suomalaiselle lemmikkieläinbisneksessä toimivalle yritykselle.

Vuonna 2016 perustettu Dagsmark on kasvanut koronavuosina vauhdilla. Vuonna 2020 liikevaihto kasvoi yli 50 prosenttia ja oli 4,6 miljoonaa euroa, ja vuonna 2021 liikevaihto nousi 7,6 miljoonaan.

“Olemme onnistuneet kasvamaan lemmikkiruoan kategoriassa johtavaan asemaan päivittäistavarakaupassa, mikä näkyy liikevaihdossamme. Ja kasvu vain jatkuu: tänä vuonna tavoitteena on yli 12 miljoonan euron liikevaihto ja tuloksen jääminen ensimmäistä kertaa plussalle”, kertoo Dagsmarkin perustaja ja hallituksen varapuheenjohtaja Laura Strömberg.

Vastuullisuuteen ja kotimaiseen laatuun panostava Dagsmark on päivittäistavarakaupan myydyimpiä koiran kuivaruokabrändejä. Suomessa lemmikkiruoasta noin 60 prosenttia myydään päivittäistavarakaupoissa.

“Olemme onnistuneet muuttamaan koko toimialaa muutamassa vuodessa. Ennen päivittäistavarakaupan koiranruokaa ei pidetty laadukkaana, vaan ihmiset ajattelivat, että ruoka pitää ostaa erikoisliikkeistä. Me kuitenkin muutimme ihmisten ajatuksen, ja nykyään suomalaiset kilpailijamme hakeutuvat nimenomaan päivittäistavarakauppojen hyllyille. Tämä toimiala tarvitsi tällaisen propellipään, joka tekee muutoksen. Toimialan muutos ei ole tietenkään pelkästään Dagsmarkin ansiota, mutta olemme olleet merkittävä tekijä muutoksessa. Nostan häntäämme tässä asiassa”, Strömberg jatkaa.

Markkinointiin investoitu poikkeuksellisia summia

Loimaan Mellilässä kotipaikkaansa pitävä Dagsmark on onnistunut menestymään markkinassa etenkin vahvan markkinointinsa ansiosta, sanoo Strömberg, jonka ohella perustajajoukkoon kuuluu muun muassa yksi olutbrändi Kukon menestyksen taustalla olevista henkilöistä, Pekka Siivonen-Uotila

“Meille oli heti alusta lähtien selvää, että meidän pitää erottautua markkinassa, jossa hallitsee kaksi suurta toimijaa, Nestle ja Mars. Loimme erottuvaa brändimielikuvaa, joka erottaa meidät siitä kliinisestä suuryhtiömaailmasta. Olemme halunneet näyttäytyä kotikutoisena, rohkeana, räväkkänä, vastuullisena ja koiranomistajia lähellä olevana yrityksenä. Tämän avulla olemme luoneet oman kategorian päivittäistavarakauppaan ja menestyneet globaalien jättiyritysten rinnalla,” Strömberg avaa.

Dagsmark onkin laittanut poikkeuksellisen suuria summia markkinointiin Suomen mittakaavassa. Vuonna 2020 alkanut yhteistyö markkinoinnin kasvurahoittaja Foppan kanssa on mahdollistanut markkinointibudjetin moninkertaistamisen ja miljoonien eurojen investoinnit brändin rakentamiseen sekä myynnin kasvattamiseen.

“Dagsmark on hyvä esimerkki yrityksestä, jossa on osattu rakentaa erottuva ja kiinnostava brändi vahvan markkinointiymmärryksen ansiosta. Yrityksessä on myös ymmärretty, että markkinointi-investoinnit palautuvat takaisin moninkertaisena, mutta se vaatii kärsivällisyyttä ja pitkäjänteistä työtä. Markkinoinnin tuotto kun ei synny heti, vaan ajan saatossa” sanoo Foppan toimitusjohtaja Antti Kaihlanen.

Dagsmarkin mainonta on kerännyt vuosien saatossa suurta huomiota mediassakin. Esimerkiksi vuonna 2020 yrityksen Helsingin Sanomien etusivun mainoksessa otettiin räväkästi kantaa kotimaisen koiran kuivaruoan puolesta, mikä poiki suurta keskustelua. Ylen tutkivan journalismin viikko-ohjelma MOT teki sen seurauksena jakson koiranruoan alkuperästä.

“Ilman markkinoinnin kasvurahoitusta kasvumme olisi tuskin ollut näin nopeaa. Toisena vaihtoehtona markkinoinnin rahoittamiseen olisi ollut järjestää uusia sijoituskierroksia, mutta tämä malli on toiminut meille toistaiseksi paremmin. Eurojen lisäksi olemme saaneet Foppalta arvokasta markkinoinnin suunnitteluapua, mikä on ollut toinen merkittävä tekijä kasvussamme,” Strömberg päättää.

Kuvat ja lisämateriaalit medialle

Laura Strömberg

laura@laurastromberg.com

Antti Kaihlanen

Toimitusjohtaja, Foppa

antti@foppa.fi

Dagsmark

Dagsmark Petfood Oyj on suomalainen, vuonna 2016 perustettu, kotimaisen koiran- ja kissanruuan valmistaja ja jonka tehdas sijaitsee Loimaan Mellilässä. Dagsmarkin missio on alusta asti ollut tarjota laadukasta kotimaista ruokaa lemmikeille, jonka koko tuotantoketju on läpinäkyvä ja avoin. Dagsmark panostaa vastuulliseen tuotantoon ja pyrkii minimoimaan hiilitassunjälkensä.

Foppa

Foppa Oy on suomalainen vuonna 2019 perustettu yhtiö, joka tarjoaa markkinointibudjettien rahoitusta yrityksille. Foppan avulla yritykset voivat maksimoida markkinointibudjettinsa, optimoida käyttöpääomia ja kassavirtaa sekä nopeuttaa liikevaihdon kasvua niin kotimaisilla kuin kansainvälisillä markkinoilla.

Foppa on auttanut kasvussa useita merkittäviä suomalaisia yrityksiä, mm. Dagsmark Petfoodia ja Lempi Kodinhoitoa. Yrityksen liikevaihto vuonna 2022 oli noin 2,7 miljoonaa euroa ja rahoitussopimuksia on solmittu yli 11 miljoonan euron edestä.

Lisätietoja: www.foppa.fi