Kuntosaliketju EasyFit investoi mainontaan puoli miljoonaa euroa kasvun vauhdittamiseksi

Kuntosaliala kärsi pandemiasta huomattavasti erilaisten rajoitusten vuoksi. EasyFit teki korona-aikana merkittäviä investointeja, jotka auttoivat liiketoiminnan elpymisessä. Viimeisen 12 kuukauden aikana ketju on nelinkertaistanut markkinointibudjettinsa ja investoinut mainontaan puoli miljoonaa euroa rahoituksen avulla.

HELSINKI (21.2.2023) – Suomen suurimpiin kuntosaliketjuihin kuuluvan EasyFit liiketoiminta on lähtenyt vahvaan nousuun, vaikka kuntosaliala oli yksi koronapandemian suurimmista kärsijöistä, kun ihmiset jäivät koteihinsa ja rajoitukset hankaloittivat salien auki pitämistä – ja pahimmillaan jopa sulkivat ne viikoiksi.

EasyFit-ketju oli menettänyt kesäkuuhun 2021 mennessä 27 prosenttia liikevaihdostaan, mikä on valtava pudotus alalla, jossa kate sijoittuu 10–20 prosentin väliin.

Vaikeasta tilanteesta huolimatta EasyFit-ketjun emoyhtiö teki satojen tuhansien eurojen investoinnit, jotta koko ketju olisi valmis kasvuun, kun pandemia helpottaa. Se kannatti, sillä EasyFit-ketjun  tilanne on tänä päivänä parempi kuin ennen koronaa.

EasyFit-ketju panosti EasyFit-brändin uudistamiseen ja modernisointiin sekä salien palvelutuotannon kehittämisen ja aloitti samanaikaisesti valtakunnallisen, uutta brändiä vahvistavan mainoskampanjan.

“Yrityksen hallitus kysyi minulta, onko tässä mitään järkeä tällaisena aikana. Minulla oli naiivi usko tulevaisuuteen, joten sanoin, että on. Se oli hullunrohkeaa, mutta jälkeenpäin katsottuna kannattavaa”, sanoo EasyFitin taustayhtiö Ab LL International Oy:n toimitusjohtaja Jyrki Hannula.

EasyFitin reilusta 30 salista pahimmillaan 23 oli suljettuna seitsemän viikon ajan. Alalla palattiin normaaliin vasta loppukeväästä 2022, jolloin isoja rajuja investointeja tehnyt EasyFit oli monia kilpailijoitaan valmiimpi tekemään kannattavaa liiketoimintaa ja palaamaan kasvun tielle.

Vuoden 2022 alussa ketju investoi historiallisen suuresti markkinointiin. EasyFit solmi yhteistyön markkinoinnin kasvurahoittajan Foppan kanssa, mikä mahdollisti EasyFit-brändin mainontaan puolen miljoonan euron budjetin. Valtakunnallinen televisio- ja radiomainonta näin isolla budjetilla on harvinaista kuntosalibisneksessä.

“Meillä ei ole koskaan aiemmin ollut valtakunnallista televisio- ja radiomainontaa. Markkinointibudjettimme kasvoi Foppan avulla vähintään nelinkertaiseksi verrattuna aiempaan. Ilman tätä yhteistyötä meillä ei olisi vastaavanlaisia resursseja ja mahdollisuutta menestyä näin hyvin. Markkinointirahoitus avaa meille entistä paremmat edellytykset kasvaa. Markkinointi perustuu matematiikkaan: kun siihen sijoittaa yhden euron, niin tavoitteena on, että se palautuu kaksinkertaisena takaisin”, Hannula jatkaa.

Merkittävät markkinointipanostukset ovat edelleen avainroolissa. Pandemia-ajan rajoitukset ovat historiaa, mutta maailman yleinen taloustilanne ajaa yritykset uuden kriisin partaalle.

“Vuokrankorotukset ja energian hinnan nousu on ihan murhaavaa pk-yrityksille. Vielä hetki sitten normaalin EasyFit-salin sähkölaskut olivat vuodessa noin 12 000 euroa, mutta nyt ne saattavat olla jo 50 000 euroa. Pk-yritykset ovat hätää kärsimässä. Siksi markkinointiin investoiminen on nyt erityisen tärkeää”, Hannula linjaa.

Suomalaisyritykset leikkaavat markkinoinnista

Haastavan yleisen taloustilanteen takia yrityksissä on leikattu kuluja, mikä näkyy muun muassa lukuisina irtisanomisina ja muutosneuvotteluina. Tuore selvitys osoittaa, että suomalaisyritykset vähentävät kustannuksia leikkaamalla markkinointibudjeteistaan.

Markkinointialan asiantuntija, Foppan toimitusjohtaja ja perustaja Antti Kaihlanen (kuvassa) pitää trendiä huolestuttavana.

“Kustannusten leikkaaminen on ymmärrettävää, mutta sitä ei kannattaisi tehdä. Jos leikkaa markkinoinnista, leikkaa samalla myynnistä. Markkinointi on investointi, joka tuottaa, ja jos siitä leikkaa, vaikutukset näkyvät vähintäänkin pitkällä aikavälillä. Jos yritys pysyy hiljaa vaikkapa puoli vuotta, sen markkinaosuus pienenee varmuudella”, Kaihlanen sanoo ja jatkaa:

“Valtiontalouden näkökulmasta tilanne on pelottava. Erityisen huolestuttavaa on, kun vientiyritykset leikkaavat markkinoinnista, sillä Suomi on vientivetoinen maa. Mitä vähemmän yritys tekee myyntiä kotimaassa, sitä vähemmän sillä on varaa investoida kansainvälisiin operaatioihin. Vienti ja myyntituotot pienenevät, ja sen myötä valtion verotulot laskevat.”

Kaihlanen uskoo, että suomalaisyrityksissä ymmärretään markkinoinnin arvo liiketoiminnassa, mutta markkinoinnista leikataan ensimmäisten joukossa, koska se on helppoa.

“Esimerkiksi henkilöstökuluista leikkaaminen on viimeisin asia, koska työntekijöiden tuoma arvo on niin konkreettista. Sama koskee esimerkiksi investointia uuteen tuotantolinjaan: Yritys saattaa ajatella, että se tarvitsee uuden tuotantolinjan, jotta markkinoille saadaan uusi tuote. Suurimmat ongelmat tulevat kuitenkin vasta sitten, jos uudelta tuotantolinjalta tuleva tavara jää makaamaan varastoon kun ei enää olekaan varaa markkinoida.

Kuvat ja lisämateriaalit medialle

Antti Kaihlanen

Toimitusjohtaja, Foppa

antti@foppa.fi

Jyrki Hannula

Toimitusjohtaja, Ab LL International Oy

jyrki@ll.fi

Foppa

Foppa Oy on suomalainen vuonna 2019 perustettu yhtiö, joka tarjoaa markkinointibudjettien rahoitusta yrityksille. Foppan avulla yritykset voivat maksimoida markkinointibudjettinsa, optimoida käyttöpääomia ja kassavirtaa sekä nopeuttaa liikevaihdon kasvua niin kotimaisilla kuin kansainvälisillä markkinoilla.

Foppa on auttanut kasvussa useita merkittäviä suomalaisia yrityksiä, mm. Dagsmark Petfoodia ja Lempi Kodinhoitoa. Yrityksen liikevaihto vuonna 2022 oli noin 2,8 miljoonaa euroa ja rahoitussopimuksia on solmittu yli 11 miljoonan euron edestä.

Lisätietoja: www.foppa.fi