• San Francisco Oy/

Kysyntä helposti saavutettavissa olevalle sähköveneilylle kasvaa – Skipperi tuo yhteiskäyttöön suunnitellut sähköveneet Suomen ja Ruotsin lisäksi Tanskaan ja Norjaan

Suomalaisyritys Q Yachtsin kanssa kehitetyt ympäristöystävälliset ja hiljaiset 10 sähkövenettä ovat saatavilla Skipperi Fleet -käyttäjille Helsingissä, Turussa, Tampereella, Tukholmassa, Kööpenhaminassa ja Oslossa.

HELSINKI (13.6.2023) – Suomalainen veneilyalan teknologiastartup Skipperi on lisännyt Skipperi Fleet -palveluunsa 10 uutta sähkövenettä, joita palvelun tilanneet käyttäjät voivat varata käyttöönsä kätevästi Skipperin sovelluksen avulla. Yhdessä suomalaisyritys Q Yachtsin kanssa kehitettyjä hiljaisia Club 24 -sähköveneitä pääsee nyt vuokraamaan Helsingissä, Turussa, Tampereella, Tukholmassa, Kööpenhaminassa ja Oslossa.

Skipperi haluaa tehdä veneilystä helppoa, edullista ja vaivatonta. Uudet sähköveneet on suunniteltu käyttäjän mukavuus edellä – kovaäänisten moottoreiden ja kovien nopeuksien sijaan sähköveneet tarjoavat jopa kuudelle matkustajalle mahdollisuuden rentoutua uudella tavalla. Uusissa Club 24 -veneissä on perinteisten varusteiden lisäksi pöytä ruokailua varten sekä aurinkovuode. Myös lemmikkieläimet ovat tervetulleita vesille.

“Etsimme jatkuvasti tapoja mullistaa veneilyn vallitsevia asenteita ja saada ihmisiä vesille aiempaa enemmän. Sähköveneiden hinnat ovat tällä hetkellä todella korkeita, ja yhteiskäyttö on siksi erinomainen tapa tuoda sähköveneily laajemman yleisön tietoisuuteen. Veneilyn tavoitteena ei tarvitse aina olla matkustaa tiettyyn päämäärään mahdollisimman nopeasti. Uudet sähköveneet ovat vaivaton tapa viettää laatuaikaa vesillä yhdessä perheen ja ystävien kanssa”, kertoo Skipperin toimitusjohtaja Kristian Raij.

Veneilijät etsivät vesillä olosta erilaisia asioita. Osa haluaa kalastaa, toisille tärkeintä ovat luontokokemukset. Useimmat kaipaavat kuitenkin eniten uusia tapoja rentoutua ja vähentää stressiä.

Skipperin viimeisimmän State of Boating -raportin mukaan 56 % käyttäjistä haluaa nauttia veneilyn avulla luonnosta, ja 30 % käyttäjistä veneilee pääosin lähivesistöissä. 59 % käyttäjistä kertoi nauttivansa veneilyn tuomasta vapauden tunteesta ja siitä, millaisia kokemuksia veneily tarjoaa.

Veneen vuokraaminen, pääsy satama-alueelle ja veneen käyttöönotto hoidetaan Skipperin sovelluksen kautta, ja lähes kolmasosa (73,5 %) Fleet-palvelun käyttäjistä rekisteröityi palveluun alun perin sen helppouden vuoksi. Veneilyn päätyttyä käyttäjän tulee ainoastaan palauttaa vene takaisin satamaan. Veneet on varusteltu erikokoisin pelastusliivein ja tarpeellisin turvavarustein.

Skipperi on vastuussa veneiden kunnossapidosta, varusteista, vakuutuksista ja saatavuudesta. Varmistaakseen veneilyn turvallisuuden Skipperi tarjoaa koulutuksia Skipperi Academyn kautta. Lisäksi kaikkien veneilijöiden on läpäistävä Skipperin veneilykoe, tai heillä on entuudestaan oltava hallussaan vaadittavat luvat.

Uudet sähköveneet ovat 7,2 metriä pitkiä. Kuuden solmun matkanopeudella laskettu toimintamatka on 78 merimailia (n. 144 km). Suuri 27 kWh akku tasapainottaa venettä ja tekee siitä turvallisen ilman merkittäviä ohjattavuuden ja käsittelyn vaikeuksia. Veneen huippunopeus on noin 8 solmua.

“Asenteet veneilyä kohtaan ovat murroksessa: nyt halutaan keskittyä omistamisen sijaan laajempiin käyttömahdollisuuksiin ja kokemuksiin. Kysyntä helposti saavutettavissa olevalle veneilylle on kasvanut merkittävästi viime vuosina, ja me haluamme kehittää jatkuvasti lisää kestäviä tapoja rentoutua ja lisätä hyvinvointia luonnossa. Seuraamme myös kiinnostuneina, onko Pohjoismaiden välillä eroja sähköveneiden käytössä, sillä esimerkiksi Kööpenhaminassa nopeusrajoitetut ja nähtävyysrikkaat alueet sopivat erinomaisesti sähköveneilyyn”, Raij jatkaa.

Club 24 -veneen muotoilu on Navia Design -suunnittelutoimiston käsialaa. Skipperin mukaan veneen muoto ja runkonopeus on suunniteltu olemaan mahdollisimman taloudellisia.

Veneessä on lähestulkoon huoltovapaa perämoottori, ja mallissa hyödynnetään Skipperin kehittämää teknologiaa moottorin, veneen tietokoneen ja Skipperin sovelluksen väliseen kommunikointiin.

Skipperi suunnittelee tuovansa niin suomalaisille kuin ulkomaisille markkinoille satoja sähköveneitä seuraavan muutaman vuoden aikana. Viime kuussa Skipperi julkaisi tuoreen State of Boating -raporttinsa, joka on kattava tietopaketti veneilyn trendeistä. Raportti perustuu yli 110 000 venematkaan, joista 40 000 tehtiin vuoden 2022 aikana.

Kuvat ja lisämateriaalit medialle

Kristian Raij
toimitusjohtaja & toinen perustajista, Skipperi
kristian@skipperi.fi

Skipperi

Skipperi on vuonna 2017 Suomessa perustettu, nopeasti kasvava veneilyalan startup. Kehitämme helppoja ja kestäviä tapoja tehdä veneilystä saavutettavaa ja edullista, jotta mahdollisimman moni voisi kokea ainutlaatuisia kokemuksia vesillä.

Skipperi Fleet on sovelluksen avulla toimiva veneiden yhteiskäyttöpalvelu, jossa jäsenet voivat käyttää yli 400 venettä kuudessa eri maassa kausikohtaisella kuukausimaksulla. Fleet-palvelun käyttöönotto ei vaadi erillistä rekisteröitymismaksua, eli jäsenet maksavat kuukausimaksun lisäksi vain polttoainekustannukset. Skipperi Rent on vertaisvuokrauspalvelu, jossa veneenomistajat voivat vuokrata veneitään toisille päteville veneilijöille.

Skipperi on kerännyt yhteensä 12,6 miljoonaa euroa rahoitusta ja toimii Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Uudessa-Seelannissa ja Kanadassa. Lisätietoja: www.skipperi.fi.