Suomalainen L7 Drive kehittää yhteistyössä Sono Motorsin kanssa edullista, nopeaa ja vähän virtaa kuluttavaa IoT-laitetta, joka parantaa Sionin liitettävyyttä pilveen ja avaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia

Suomalainen ajoneuvoihin tarkoitettuja kestävän kehityksen tietoliikennelaitteita ja erilaisia litiumioniakkuratkaisuja valmistava yritys L7 Drive ilmoitti tänään yhteistyöstään aurinkosähköautovalmistaja Sono Motorsin kanssa. L7 Drive kehittää ja toimittaa Vehicle Connectivity Module -yksikön Sono Motorsin Sion-aurinkosähköautoon.

Sion on Sono Motorsin valmistama ainutlaatuinen edullinen sähköauto, joka lataa akkunsa auton polymeeripintaan integroitujen aurinkokennojen avulla. Sono Motors on saanut Sionista jo yli 16 000 maksulista ennakkovarausta.

Yhtiö tarvitsee luotettavan, nopean ja edullisen yhteysratkaisun, joka pystyy vastaamaan heti käyttäjän etäyhteyden kautta antamiin komentoihin hallita ilmastointia, tarkistaa akkujen tilan tai avata auton lukituksen älypuhelimella.

”Olemme ylpeitä siitä, että Sono Motors on valinnut meidät laitteistokumppaniksi ja pääsemme mukaan tuottamaan Sionia, maailman ensimmäistä edullista aurinkosähköautoa. Tämä on tunnustus vahvalle ja määrätietoiselle tuotekehitystyöllemme”, kertoo Pentti Bruun, L7 Driven toimitusjohtaja, hallituksen puheenjohtaja ja perustajaosakas.

”Työskentely Sono Motorsin tiimin kanssa on ollut hyvin hedelmällistä, ja sen yhteydessä on tehty monia asiakaslähtöisiä kehityskierroksia täydellisen ratkaisun kehittämiseksi heidän aurinkosähköautoonsa integrointia varten”, kertoo Pasi Haikola, L7 Driven operatiivinen johtaja ja perustajaosakas.

L7 Drive on kehittänyt edullisen, nopean ja vähän virtaa kuluttavan laitteen, joka reagoi heti sekä käyttäjän komentoihin että pilvipalveluyhteyteen. Sibrosin ohjelmistoa hyödyntävän laitteen avulla käyttäjät voivat kätevästi etsiä ja avata autonsa jopa viikkojen lepotilan jälkeen. Tämän lisäksi Sono Motors voi tutkia ja kehittää uusia liiketoimintamahdollisuuksia kuten esimerkiksi autojen yhteiskäyttöä.

L7 Drive on kehittänyt kestävän kehityksen akkujenhallintaratkaisuja, jotka optimoivat litiumakkujen toiminnan niiden koko elinkaaren ajan. Vehicle Connectivity Module -laitteen kehitystyö on käynnistetty samassa yhteydessä, kun projektista sovittiin Sono Motorsin ja sen ohjelmistokumppanin kanssa. Ensimmäiset laitteet on toimitettu marraskuussa 2021. Auto esitellään suunnitelmien mukaan vuoden 2023 alkupuolella.

”L7 Drive on osoittanut kykynsä vastata avoimin mielin haasteeseen toteuttaa tehokas ja vähän virtaa kuluttava laite sekä syvää ymmärtämystä ratkaisujen skaalaamisesta tavalla, joka tuottaa suuren mittakaavan säästöjä ja synergioita”, sanoo Yeu Kwak, Sono Motorsin telematiikan johtava insinööri. ”L7 Drive pystyi toteuttamaan laitteelle haluamamme käyttötarkoituksen, ja olemme todella iloisia saadessamme laitteen nyt tuotantoon”, hän jatkaa.

Lisätietoja:

Mediapaketti ja kuvat

Pentti Bruun, toimitusjohtaja, perustajaosakas ja hallituksen puheenjohtaja
L7 Drive Ltd

pentti.bruun@L7drive.eu

Pasi Haikola, operatiivinen johtaja, perustajaosakas ja hallituksen jäsen

L7 Drive Ltd

pasi.haikola@L7drive.eu

Leila Sarshar, Manager PR & Communications

Sono Motors

leila.sarshar@sonomotors.com

L7 Drive

Vuonna 2011 perustettu L7 Drive Ltd on cleantech-yritys, joka suunnittelee huippuluokan älykkäitä energianhallintajärjestelmiä. Tehoelektroniikan asiantuntemuksemme ja itse kehittämämme ohjausteknologia mahdollistaa uudenlaisen suorituskykytason tinkimättä teollisuuden edellyttämästä turvallisuudesta, luotettavuudesta ja kustannustasosta. L7 Driven teknologian ytimessä on innovatiivinen tehoelektroniikkainnovaatio, jota voidaan käyttää laaja-alaisesti erilaisissa sähkökäyttöisissä järjestelmissä.

Sono Motors

Sono Motors on uraauurtava yritys, jonka missio on kiihdyttää liikkuvuuden vallankumousta tekemällä kaikista ajoneuvoista aurinkoenergiaa hyödyntäviä. Auton käyttöön tuleva uudenlainen aurinkoenergiateknologia voidaan integroida myös muihin ajoneuvoihin, mikä vähentää hiilidioksidipäästöjen vaikutusta ja avaa tietä ilmastoa säästävälle liikkumiselle.

Sono Motors kehittää maailman ensimmäistä massoille tarkoitettua aurinkosähköautoa Sionia. Vahvan yhteisöllisyyden tukemana Sono Motors on saanut Sionista jo yli 16 000 maksullista ennakkovarausta. Sopimusvalmistajat vastaavat autojen valmistuksesta, ja ensimmäisten asiakastoimitusten arvioidaan alkavan vuoden 2023 alkupuolella.

Tämä ainutlaatuinen aurinkoenergiateknologia voidaan lisensoida myös muille valmistajille käytettäväksi linja-autoissa, perävaunuissa, kuorma-autoissa, matkailuautoissa, junissa, veneissä ja muissa vastaavissa ajoneuvoissa.