Länsi-Pohja otti käyttöönsä uudenlaisen tavan ohjata asiakkaat oikeille hoitopoluille

Aurora Innovationin ja Klinik Healthcare Solutionsin monikanavaisuutta ja tekoälyä hyödyntävän ratkaisun avulla terveydenhuollon työ tehostuu, ja oikean hoidon äärelle pääsy nopeutuu

Terveydenhuollon asiakaspalvelun viestintäratkaisuja tarjoava Aurora Innovation ja suomalainen terveysteknologiayritys Klinik Healthcare Solutions ovat aloittaneet yhteistyön Länsi-Pohjassa. Kumppanuuden myötä terveydenhuollon ammattilaiset voivat hallita kaikki puhelimitse ja sähköisistä kanavista tulevat yhteydenotot, kiireellisyysarviot ja alustavat diagnoosit yhdestä käyttöliittymästä. Sen ansiosta työ nopeutuu ja helpottuu, ja samalla käytössä olevien järjestelmien määrä vähenee.

Hyvinvointialueilla voi olla lukuisia eri kanavia asiakkaiden yhteydenottoja varten. Tämä johtaa siihen, että terveydenhuollon ammattilaiset ovat jatkuvasti asiakasviestien ryöpyn alla ilman selkeää kokonaiskuvaa. Pahimmillaan hoitajat ja lääkärit Suomessa joutuvat käyttämään päivittäin jopa yli kymmentä eri järjestelmää, jotka eivät ole yhteensopivia ja vievät aikaa potilastyöltä. Raskaat prosessit näyttäytyvät asiakkaille viivästyneenä pääsynä oikean hoidon äärelle.

Aurora Innovationin ja Klinikin kehittämä tekninen ratkaisu yhdistää Aurora teleQ:n ja Klinikin hoidontarpeen arvioinnin tekevän tekoälyn. Kun asiakas ottaa yhteyttä Mehiläinen Länsi-Pohjaan verkkosivujen kautta, hoidon tarpeen arviointi voidaan tehdä nopeasti Klinikin tekoälyn avulla ilman tarvetta keskustella terveydenhuollon ammattilaisen kanssa. Tekoäly arvioi hoidon kiireellisyyden ja tekee alustavan diagnoosin asiakkaan antamien tietojen perusteella. Tämän jälkeen terveydenhuollon ammattilainen ohjaa asiakkaan oikealle hoitopolulle Aurora teleQ:n avulla.

Mehiläinen Länsi-Pohja on käyttänyt Aurora teleQ:ta jo muutaman vuoden ajan puhelimitse tulevien yhteydenottojen hallintaan. Nyt tehty integraatio Klinikin kanssa tehostaa ammattilaisten työaikaa entisestään.

“Yhden, kaikki potilasasioinnit kattavan järjestelmän hyöty on siinä, että sen avulla voidaan luoda sekä työntekijöitä että potilaita hyödyttäviä toimintamalleja hyvinvointialueille ja yksittäisiin terveyskeskuksiin. Tekoälyn tuominen osaksi hoidon tarpeen arviointia mahdollistaa hoitajille ja lääkäreille kattavat esitiedot ja diagnoosiehdotukset potilaista, mikä nopeuttaa hoitopäätösten tekemistä ja lisää hallinnan tunnetta ammattilaisten päivittäisessä kiireessä. Kun potilasvirta on hallinnassa, asiakkaat pääsevät oikea-aikaisesti tarvittavaan hoitoon – on se sitten digiklinikka, vastaanotto tai omahoito”, toteaa Klinik Healthcare Solutionsin kaupallinen johtaja Harri Sormunen.

”Perinteiset tavat ottaa yhteyttä terveydenhuoltoon esimerkiksi puhelimella eivät ole häviämässä mihinkään, vaikka digitaalinen asiointi lisääntyy vahvasti. Kaikki hoitoa tarvitsevat eivät välttämättä osaa, halua tai pysty käyttämään digitaalisia kanavia. Toisaalta suora, inhimillinen kontakti on tietyissä yhteydenotoissa välttämätön, tehokkain ja asiakasystävällisin tapa hoitaa asiakkaan yhteydenotto”, toteaa Aurora Innovation Suomen ja Baltian maajohtaja Antti Luoto.

Digitaalisilla kanavilla puolestaan mahdollistetaan digiasiointia suosiville potilaille luonteva tapa lähestyä terveydenhuoltoa ja samalla vähennetään puhelinasioinnin ammattilaisille aiheuttamaa kuormitusta.

“Nyt luotu ratkaisu tukee monikanavaista asiointia eriarvoistamatta terveydenhuollon asiakkaita.  Ratkaisun vaikuttavuutta seurataan konkreettisilla mittareilla seuraavien kuukausien aikana. Odotukset yhteistyön tuloksille ovat varsin korkealla”, päättää Luoto.

Klinikin lääketieteellinen tekoäly on kehitetty Suomessa lääkäreiden ja teknologiaosaajien yhteistyöllä. Se perustuu lääkärin tekemään päättelyketjuun potilaan hoidon tarvetta arvioitaessa ja tunnistaa oireet erittäin tarkasti. Klinik Access on CE-merkitty lääkinnällinen laite eli se täyttää EU:n tehokkuus- ja turvallisuusvaatimukset. Klinikin lääketieteellisen tekoälyn avulla käsitellään vuosittain yli kymmenen miljoonaa asiointia Suomessa, Britanniassa ja Alankomaissa.

Tällä hetkellä lähes 40 prosenttia Suomen väestöstä on Aurora Innovationin perusterveydenhuollolle ja erikoissairaanhoidolle tarjoamien monikanavaisten viestintäratkaisujen piirissä. Ruotsissa vastaava luku on yli 70 prosenttia.

##

Lisätiedot:

Lisätietoja Aurora Innovationista medialle
Kuvia medialle

Aurora Innovation
Aurora Innovation on johtava terveydenhuollon SaaS-asiantuntija, joka on sitoutunut parantamaan hoitopalvelujen saatavuutta ja luomaan hyvin toimivia työympäristöjä terveydenhuollon ammattilaisille. Aurora teleQ -tuote kokoaa yhteen terveydenhuollon ammattilaiset ja hoidon tarpeessa olevat ihmiset – molemmille sopivana ajankohtana toimivimpia viestintäkeinoja hyödyntäen – mikä parantaa potilaiden hoitokokemusta ja sujuvoittaa terveydenhuollon prosesseja. Aurora Innovationin pääkonttori on Ruotsissa. Yhtiö toimii myös Suomessa, Alankomaissa, Portugalissa ja Espanjassa. Lisätietoja
www.aurorainnovation.com.

Klinik Healthcare Solutions

Klinik Healthcare Solutions Oy on kotimainen terveysteknologiayritys, joka tarjoaa digitaalisia lääketieteellistä tekoälyä hyödyntäviä ratkaisuja terveydenhuoltoon. Tiimimme koostuu lääkäreistä ja muista terveydenhuollon ammattilaisista, joilla on näkemystä ja kokemusta suomalaisen terveydenhuollon haasteista. Ymmärrämme terveydenhuollon kipukohdat sekä kasvavan resurssipulan.

Tekoälyratkaisumme on kehitetty vastaamaan näihin haasteisiin, ja olemme jo merkittävästi onnistuneet vähentämään työn kuormittavuutta sekä tuottamaan kustannussäästöjä Suomessa, Iso-Britanniassa, Irlannissa, Alankomaissa ja Portugalissa. Lääketieteellinen tekoälymme mahdollistaa potilaalle nopeamman hoitoon pääsyn ja tekee ammattilaisten työstä tehokkaampaa ja mielekkäämpää. Samalla syntyy ainutlaatuista, lääketieteellistä dataa terveydenhuollon johtamiseen. Lisätietoja www.klinikhealthcaresolutions.com/fi/.