Luottovakuutusyhtiö Atradius arvioi: EU:n uudet tariffit kasvattavat kauppasodan uhkaa ja sähköautojen hintaa

Luottovakuutusyhtiö Atradius Suomi arvioi, että Euroopan unionin valmistelevat tariffit Kiinassa valmistetuille sähköautoille kasvattavat paitsi sähköautojen hintaa EU-alueella myös kauppasodan mahdollisuutta EU:n ja Kiinan välillä.

HELSINKI (19.9.2024) – Euroopan unioni ajaa Kiinassa valmistetuille sähköisille ajoneuvoille uusia tariffeja, jotka saattavat astua voimaan lokakuussa, mikäli kaikki jäsenmaat ovat hyväksyneet päätöksen. Uudet tariffit tulisivat nykyisen 10 prosentin tuontitullimaksun päälle. Muutoksen taustalla on halu suojella eurooppalaista autoteollisuutta, joka on kärsinyt inflaatiosta ja kustannuksista. Kiinalaiset sähköautot ovat pystyneet erottumaan länsimaisista kilpailijoistaan etenkin edullisilla hinnoillaan.

Atradius Suomi arvioi, että uudet tullimaksut ajavat EU:ta ja Kiinaa kohti kauppasotaa. Uusien tariffien myötä sähköautot kallistuisivat niin Suomessa kuin muuallakin EU:ssa.

“Kiinan ja EU:n nokittelun kärjistyminen on osa EU:n laajempaa strategiaa suojella teollisuuttaan epäoikeudenmukaiselta kilpailulta. Tilanne on jännittynyt, ja vaikka täysimittaista kauppasotaa ei ole vielä syttynyt, dynamiikka viittaa siihen, että kauppasota voi olla todellisuutta, jos molemmat osapuolet jatkavat vastatoimien asettamista”, sanoo Atradius Suomen maajohtaja Juhani Laitala.

Toistaiseksi kiinalaiset valmistajat maksavat erikokoisia rangaistustulleja, joiden suuruus määräytyy yritysten EU-yhteistyön laajuuden mukaan. Merkittävimmistä kiinalaistoimijoista BYD ja Geely maksavat vajaan 20 prosentin tullimaksua, mutta esimerkiksi SAIC maksaa 36,3 prosentin tullimaksua. Hintojen korotus ei osuisi pelkästään kiinalaisiin brändeihin, sillä osa länsimaisista brändeistä, kuten Volvo, Polestar ja Cupra, valmistetaan Kiinassa.

Atradiuksen mukaan Kiinan odotetaan vastaavan uusiin rangaistustulleihin. Jos Kiina asettaa korkeampia tulleja eurooppalaisille autoille, tämä voisi vaikuttaa merkittävästi eurooppalaisten autonvalmistajien pääsyyn Kiinan markkinoille. Kiina on tärkeä markkina monille eurooppalaisille autonvalmistajille, kuten Volkswagenille, BMW:lle ja Mercedes-Benzille.

Kauppasota voisi johtaa kaikkien sähköautojen hintojen nousuun EU-alueella, sillä länsimaiset autonvalmistajat ovat usein riippuvaisia Kiinassa valmistetuista osista. Huomioitavaa on myös se, että EU:n ensi vuodelle asettamat päästörajoitukset saattavat automaattisesti nostaa sähköautojen valmistuskustannuksia.

“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Laitala summaa.

Kuvat ja lisämateriaalit medialle

Juhani Laitala

Maajohtaja, Atradius

juhani.laitala@atradius.com