Luottovakuutusyhtiö Atradius arvioi konkurssiaallon kiihtyvän entisestään

Luottovakuutusyhtiö Atradius ennakoi konkurssien määrän kasvavan Suomessa lähikuukausina jyrkästi. Atradius Suomi maksoi huhtikuussa korvauksia maaliskuuhun verrattuna lähes kuusinkertaisen määrän.

Globaalin luottovakuutusyhtiön Atradiuksen arvion mukaan konkurssien määrä Suomessa lisääntyy seuraavien kuukausien aikana. Arvio perustuu Atradius Suomen tämän vuoden huhtikuussa käsittelemien korvaushakemusten kappalemäärään, joka antaa viitteitä tulevien konkurssihakemusten lukumäärästä.

Euromääräisesti tarkasteltuna Atradius Suomen huhtikuussa maksamien korvausten yhteissumma oli noin kaksinkertainen helmikuussa ja kuusinkertainen maaliskuussa maksettuihin korvauksiin nähden. Noin 44 % vuoden ensimmäisten neljän kuukauden aikana maksetuista korvauksista maksettiin huhtikuussa.

“Ero maalis- ja huhtikuun välillä johtuu luonnollisesti osittain sattumasta. Yleisesti ottaen näin suuri  kasvu korvausten määrässä antaa kuitenkin todella huolestuttavan signaalin, sillä korvauksia maksettiin huhtikuussa sekä euro- että kappalemääräisesti paljon enemmän kuin tämän vuoden muina kuukausina. Konkurssiaalto kasvanee merkittävästi, joten talouden pohjakosketusta ei ole vielä nähty”, sanoo Atradius Suomen maajohtaja Juhani Laitala.

Negatiivinen kehitys johtuu edelleen pääasiallisesti rakennusalan vaikeuksista, mutta myös muilla aloilla on haasteita. Laitalan mukaan pienyritykset – toimialasta riippumatta – ovat hankalassa tilanteessa, sillä ne nojautuvat usein varsin suppeaan kumppaniverkostoon.

“Tällaiset yritykset voivat ajautua kriittiseen tilanteeseen jo yhden kumppanin ajautuessa maksuvaikeuksiin. Monesti pienyritykset eivät ole tietoisia alihankkijoidensa todellisesta taloustilanteesta, jolloin kumppanien maksuvaikeudet tulevat yllätyksenä ja aiheuttavat haastavia tilanteita. Yksi parhaista tavoista riskien pienentämiseen onkin se, että alihankintaketjua hajautetaan”, Laitala jatkaa.

Atradius Suomi arvioi, että talous kääntyy kesän jälkeen pääsääntöisesti positiivisempaan suuntaan. Atradiuksen tuoreen talouskatsauksen mukaan etenkin eurooppalainen lääketeollisuus ja ICT-ala ovat lähiaikoina selkeitä kasvusektoreita. Luonnollisesti korkopolitiikan muutokset ja ennakoimattomat maailmanpoliittiset kriisit voivat kuitenkin aiheuttaa äkillisiä muutoksia.

Kuvat ja lisämateriaalit medialle

Juhani Laitala

Maajohtaja, Atradius

juhani.laitala@atradius.com