Markkinointitoimisto Framme yhtiöittää digitaalisen palvelunsa, joka lisää markkinoinnin läpinäkyvyyttä ja helpottaa vastuullisuuden mittaamista

Muun muassa Woltin ja Xiaomin käyttämä palvelu yhdistää brändien kaikki markkinointimateriaalien tuottajat samaan näkymään ensimmäisenä maailmassa.

Brändeillä on kasvava paine mitata ja tehostaa markkinointimateriaaliensa vastuullisuutta ja kustannustehokkuutta. Suomalaisen markkinointitoimisto Frammen mukaan jopa puolet markkinointimateriaalien kuluista tulee tehottomasta prosessista. Hajanainen tuotanto- ja jakeluprosessi lisää myös turhaa materiaalituotantoa, joka aiheuttaa hävikkiä.

Frammen kehittämä Sam and the Brand on uudenlainen digitaalinen palvelu, jonka avulla brändimarkkinoijat pystyvät seuraamaan ja optimoimaan kaikkien markkinointimateriaaliensa tuotantoa ja jakelua. Sam and the Brandia on kehitetty osana Frammen ydinliiketoimintaa, ja se erotetaan omaksi tytäryhtiökseen 1.7.2022.  Frammen toimitusjohtajana työskennellyt Jani Modig siirtyy johtamaan uuden yhtiön liiketoimintaa. Samalla Frammen perustaja ja hallituksen puheenjohtaja Marko Heino siirtyy Frammen toimitusjohtajaksi.

Palvelun käyttäjiin kuuluvat jo muun muassa Wolt, Xiaomi, Dyson ja Yeply, jotka hyödyntävät palvelua kansainvälisesti.

“Tilaamme ja jakelemme vuosittain yli 500 000 materiaalia yli 20 eri maahan. Haluamme pitää markkinoinnin mitattavuudesta, tehokkuudesta ja kestävyydestä huolta ja siksi olemme tyytyväisiä Frammen digitaaliseen palveluun. Palvelun avulla voimme skaalata toimintaamme ja tehdä dataan perustuvia päätöksiä”, sanoo Woltin Global Systems and Tools Lead Juho Uitti. “Sam and the Brandin avulla tilaamme ja jakelemme kaikki fyysiset brändituotteemme tarroista pyöräilykypäriin keskitetysti ja fiksusti. Olemme käyttäneet palvelua vuodesta 2019 saakka”, hän jatkaa.

Sam and the Brandin avulla esimerkiksi eri markkinoista vastaavat henkilöt pystyvät hallinnoimaan brändimateriaaleja ja jakelemaan niitä keskitetysti samasta paikasta. Näin myös brändin ilme pysyy yhtenäisenä kaikkialla maailmassa. Digitaalisella palvelulla on mahdollista lisätä kaikki yrityksen käyttämät markkinointimateriaalien tuottajat ja varastot. Vastaavanlaista työkalua ei ole markkinoilla.

“Meillä on pohjoismaissa lukuisia jälleenmyyjiä, joita autamme tarjoamalla erilaisia markkinointi-, myynti- ja koulutusmateriaaleja. Frammen digitaalisen palvelun avulla säästämme aikaa, rahaa ja hermoja joka viikko. Minun ei tarvitse olla pullonkaulana materiaalien tilauksissa – myymälät ja myyjät voivat tehdä tilaukset suoraan Sam and the Brandissa, ja minun tehtäväni on tarkistaa ja hyväksyä ne nappia painamalla, jolloin tilaukset lähtevät varastolta suoraan oikeisiin osoitteisiin”, sanoo Xiaomin Retail Manager Ari Makowski. “Meidän ei myöskään tarvitse stressata varastoarvoista”, hän toteaa.

Seuraava askel: brändättyjen tuotteiden hiilijalanjäljen mittari

Framme on sertifioitu B Corporation -yritys, eli se kuuluu maailmanlaajuiseen vastuullisten organisaatioiden verkostoon. Sam and the Brandin kehittäminen on yksi konkreettinen tapa kehittää sekä yrityksen omaa että sen asiakkaiden vastuullisuutta. Palveluun on suunnitteilla ominaisuus, jonka avulla brändättyjen tuotteiden hiilijalanjäljen mittaaminen onnistuu. Tämä myös tekee vastuullisimman vaihtoehdon valinnasta helpompaa.

“Haluamme auttaa markkinoijia ja brändi-ihmisiä toimimaan vastuullisemmin sekä helpottaa heidän arkeaan. Sam and the Brand lisää läpinäkyvyyttä markkinointituotantojen tehokkuuteen ja vastuullisuuteen”,  sanoo Sam and the Brandin toimitusjohtaja Jani Modig.Asiakkaamme arvostavat lisäksi sitä, että Sam and the Brandin avulla he voivat käyttää aikansa strategisempiin tehtäviin kuin t-paitatilauksiin ja logistiikan järjestämiseen. Digitaalisen palvelun avulla he voivat myös varmistaa, että brändi pysyy yhtenäisenä kansainvälisesti”, hän lopettaa.

Sam and the Brand toimii uutena brändinä ja Frammen tytäryhtiönä 1.7.2022 alkaen. Digitaalisen palvelun kautta toimitetaan jo nyt tilauksia yli 30 maahan.

Jani Modig

Toimitusjohtaja, Sam and the Brand

+46 76-760 03 31
jani@framme.com

Kuvat ja lisämateriaalit medialle

Framme

Framme on vuonna 2011 perustettu brändien markkinointikumppani fyysisissä markkinointi- ja brändituotannoissa sekä niiden jakelussa. Frammen kehittämä digitaalinen palvelu automatisoi ja tehostaa fyysisten markkinointimateriaalien hallintaa. Frammen asiakkaita ovat esimerkiksi Anora, Red Bull, Dyson, Wolt, Suunto ja Kyrö Distillery. Frammen liikevaihto vuonna 2021 oli 2,4 miljoonaa euroa, kasvaen edellisvuodesta yli 70 prosenttia. Yritys palvelee asiakkaitaan globaalisti, ja sen toimipisteet ovat Helsingissä ja Tukholmassa. Framme on sertifioitu B Corporation -yritys.

Lisätietoja: Framme.com