Matsmart tutki: Suomalaiset heittävät syömäkelpoista ruokaa roskiin ja kokevat siitä huonoa omaatuntoa

Kolmannes suomalaisista heittää parasta ennen -päiväyksen ohittaneet ruuat pois

Joka kolmas (33%) suomalainen heittää ruokaa pois, jos tuotteen parasta ennen -päiväys on mennyt, selviää hävikkiruokaa pelastavan verkkokaupan Matsmartin Kantar TNS:llä teettämästä kyselytutkimuksesta.

”Noin miljardi ihmistä kärsii kroonisesta nälästä samalla, kun kolmasosa koko maailman ruokatuotannosta joutuu hävikkiin. Me haluamme osaltamme olla vähentämässä ruokahävikkiä ja resurssien tuhlaamista sekä kannustaa jokaista kiinnittämään asiaan huomiota”, kommentoi Matsmartin toimitusjohtaja Karl Andersson.

Lisäksi lähes kaksi kolmasosaa (61%) kokee huonoa omaatuntoa ruuan pois heittämisestä.

“On harmittavaa, että täysin käyttökelpoista ruokaa päätyy roskiin Suomessa. Esimerkiksi riisi, oliiviöljy tai mysli ei ole syömäkelvotonta, vaikka parasta ennen -päiväys olisi mennyt. Tutkimuksemme myös osoittaa, että ihmiset eivät haluaisi heittää pois ruokaa. Saammekin asiakkailtamme paljon positiivista palautetta, joka osoittaa heidän halunsa säästää rahaa ja vähentää ruokahävikkiä”, jatkaa Andersson.

Epätietoisuus päiväysmerkinnöistä voi olla yksi syy siihen, miksi ruokaa heitetään pois. Parasta ennen -päiväys on vain valmistajan lupaus siitä, että tuote säilyttää samat ominaisuudet kuin pakkaushetkellä. Viimeinen käyttöpäivä -merkintä puolestaan tarkoittaa, että tuotteen käyttäminen viimeisen käyttöpäivän jälkeen voi olla haitallista.

Matsmartin ideana on pelastaa elintarvikkeita ja tuotteita, jotka olisivat muuten jääneet myymättä johtuen esimerkiksi lähestyvästä parasta ennen -päiväyksestä, ylituotannosta tai sesonkivaihtelusta. Tuotteiden hinnat ovat 20-90% normaalia edullisempia, ja toimitus tapahtuu koko Suomeen.

Tutkimus toteutettiin puhelinhaastatteluna Kantar TNS:n toimesta. Tutkimukseen osallistui 500 suomalaista marraskuussa 2017.

Lisää tutkimustuloksia:

• Tutkimuksen mukaan ruuhkavuosia elävistä, 25-34-vuotiaista suomalaisista puolet sanoo heittävänsä parasta ennen -päiväyksen ohittaneet ruuat roskiin.

• Naisista jopa 71% potee huonoa omaatuntoa heittäessään ruokaa pois.

Lisätiedot ja -materiaali:

Kuva Matsmartin tuotteista

Matsmartin kuvapankki

Karl Andersson, toimitusjohtaja
karl@matsmart.se
+46 70 761 48 16

Rikard Hellqvist, viestintä
rikard.hellqvist@matsmart.se
+46 70 842 77 33

Matsmart on Ruotsissa 2013 perustettu yritys, jonka tavoitteena on ostaa tuotteita, jotka muutoin päätyisivät hävikkiin. Tuotteita myydään alennetuin hinnoin verkkokaupassa kaikkialle Ruotsiin, Norjaan ja Suomeen. 2016 Matsmartin liikevaihto oli 69 miljoonaa kruunua.