MeetFrank avaa pääsyn reaaliaikaisiin työmarkkinatietoihin – koronakriisi sai palkkatarjoukset laskuun lähes kaikilla aloilla

Anonyymi työnhakupalvelu MeetFrank avaa työmarkkinoiden tilanteesta kertovan statistiikkansa julkiseksi tukeakseen työllistymistä epävarmassa taloustilanteessa. Jatkossa työnhakijat ja rekrytoijat pääsevät käsiksi reaaliaikaisiin tietoihin, jotka kertovat työmarkkinoilla vallitsevasta kysynnästä ja tarjonnasta Suomessa ja muissa MeetFrank-palvelua käyttävissä maissa.

MeetFrank Job Market Insights -työkalun tiedot kertovat, että koronakriisi on saanut yritysten palkkatarjoukset laskuun lähes kaikilla aloilla. Suomessa tarjoukset laskivat eniten teknisen projektinhallinnan tehtävissä, joissa avoimissa työpaikkailmoituksissa tarjottiin huhtikuussa keskimäärin 3640 euron palkkaa, kun maaliskuussa tarjous oli noin 4349 euroa.  Seuraavaksi eniten tarjoukset tippuivat myynnin ja liiketoiminnan kehityksessä, jossa huhtikuussa tarjottiin noin 3295 euron palkkaa ja maaliskuussa keskimäärin 3698 euroa, sekä data- ja analytiikka-alalla, jossa huhtikuun tarjoukset olivat keskimäärin 4034 euroa ja maaliskuussa noin 4437 euroa. Ohjelmistosuunnittelijoiden palkkatarjoukset ovat pysyneet vakaina osaajien edelleen kasvavasta kysynnästä huolimatta. Henkilöstöhallinto on ainoa ala, jonka palkkatarjouksissa on nähtävissä nousua, vaikka itse hakijoiden joukossa palkkaodotukset ovat laskeneet merkittävästi. Tiedot perustuvat yritysten MeetFrank-palvelussa julkaisemien työpaikkailmoituksien palkkatarjouksiin niillä toimialoilla, joissa vertailukelpoista dataa on saatavilla riittävästi.

MeetFrankin statistiikkaan perustuvat tiedot ovat nähtävillä osoitteessa http://app.meetfrank.com/insights/jobs-in-finland eikä niiden tarkastelu edellytä MeetFrank-sovelluksen lataamista tai profiilin luontia palveluun. Päivittäin ja viikoittain päivittyviä tietoja on mahdollista suodattaa toimialoittain ja maittain. Työnhakijat voivat käyttää tietoja ymmärtääkseen millainen kilpailutilanne omalla alalla on, mikä on keskimääräinen palkkataso, mitä taitoja yritykset arvostavat ja millaisia työpaikkoja on tarjolla. Rekrytoijat voivat hyödyntää tietoja työnantajamielikuvan kehittämiseen, jotta oma yritys erottuu kiinnostavana työnantajana erityisesti osaajapulasta kärsivillä aloilla.

”MeetFrank Job Market Insights on kaikille avoin ja maksuton työkalu tuoreimpien työmarkkinatietojen tarkasteluun. Haluamme tarjota työnhakijoille ja rekrytoiville yrityksille reaaliaikaista tietoa siitä, miten työmarkkinat kehittyvät sekä mihin asioihin panostamalla omaa kilpailukykyä ja työllistymistä voi edistää haastavassa tilanteessa", MeetFrankin Suomen maajohtaja Martyna Kosmala kertoo.

MeetFrank Job Market Insights tarjoaa hyvän yleiskuvan työmarkkinoiden muutoksista ja trendeistä kaikissa palvelua käyttävissä maissa, mikä helpottaa työllistymistä poikkeusoloissa.

”Haluamme auttaa konkreettisella tavalla yhteiskuntaa ja antaa ihmisille toivoa vaikeina aikoina. Lisäsimme jo aikaisemmin etätyön löytämistä helpottavan ominaisuuden palveluumme. Nyt avaamme palvelumme reaaliaikaisen statistiikan julkiseksi, jotta tieto työmarkkinoiden nykytilasta saadaan laajasti kaikkien saataville työllistymisen helpottamiseksi", sanoo MeetFrankin toimitusjohtaja ja perustaja Kaarel Holm

Virolaisen startup-yrityksen kehittämän sovelluksen on ladannut yli 44 000 suomalaista. Marraskuussa 2017 Slush-tapahtumassa lanseeratulla MeetFrankilla on jo yli 300 000 käyttäjää pääosin Suomessa, Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Saksassa.

Lisätietoja:

Martyna Kosmala, Country Manager
MeetFrank Finland
martyna@meetfrank.com

Kaarel Holm, CEO, MeetFrank OÜ
kaarel@meetfrank.com

Kuvia median käyttöön:

Toimialojen palkkakehitys kuvina

MeetFrank media kit

Tietoja yrityksestä:

MeetFrank-sovellus perustuu älykkääseen Frank-nimiseen chatbotiin, joka yhdistää työnhakijat ja työpaikat automaattisesti relevantin tiedon perusteella. Työnhakijalle palvelu on täysin anonyymi – työnantaja saa hakijan tiedot vasta kun hän ilmoittaa olevansa kiinnostunut tehtävästä. Sovellus näyttää myös suoraan työnhakijan profiiliin sopivien työpaikkojen keskipalkan.

MeetFrank on vuonna 2017 perustettu startup-yritys, jonka pääkonttori sijaitsee Tallinnassa. Sovelluksella on yli 300 000 käyttäjää kansainvälisesti. Suomessa palvelu lanseerattiin Slush 2017 -tapahtuman virallisena rekrytointialustana, ja yrityksistä palvelua ovat käyttäneet mm. Posti Group, F-Secure, Vaisala, Supermetrics ja Bolt (ent. Taxify). Sovellus toimii iOS- ja Android-laitteilla.

Lisätietoja: https://meetfrank.com/