• San Francisco Oy/

Muoviin valetun rakenteellisen elektroniikan (IMSE) markkinajohtaja TactoTek sai 23 miljoonan dollarin sijoitukset kasvunsa vauhdittamiseen

B-rahoituskierroksen päättyminen, TactoTekin pääomasijoittajat ja strategiset teolliset kumppanuudet tuovat TactoTekille vahvaa markkinaosaamista ja kiihdyttävät TactoTekin IMSE-ratkaisujen tuotannollista kehitystä maailmanlaajuisesti.

OULU, SUOMI (15 helmikuuta 2018) – TactoTek™, muoviin valetun rakenteellisen elektroniikan (IMSE™) markkinajohtaja, julkaisi tänään 23 miljoonan dollarin (18,5 miljoonan euron) rahoituksen vauhdittamaan kansainvälistä kasvua. Kyseinen rahoituskierros houkutteli uusi strategisia kumppanuuksia: Ascend Capital Partners, Nanogate ja Plastic Omnium ovat yhtiön uusia pääomasijoittajia jo aiempien Conor Venture Partners ja Faurecia Ventures lisäksi. Näiden pääomasijoitusten lisäksi yhtiö on jo aiemmin sopinut avustus- ja lainapaketeista Business Finlandin (entinen TEKES), ELY-keskuksen ja Nordea-pankin kanssa.
”Uudet pääomasijoittajamme reagoivat IMSE-ratkaisujen yhä laajenevaan globaaliin hyödynnettävyyteen”, kommentoi TactoTekin toimitusjohtaja Jussi Harvela. ”Kiinalainen Ascend Capital tuo erityisosaamista Euroopan ja Aasian autoteollisuuteen, Nanogate osa- ja autoteollisuudessa käytettäviin älykkäisiin muovipinnoitteisiin sekä Plastic Omnium, maailman johtavana autoteollisuuden ulkoisten muovipintojen valmistajana, tarjoaa yritykselle tuotannollista yhteistyötä esimerkiksi puskureiden ja autojen peräkonttien älykkäisiin säädin- ja valaistusratkaisuihin. TactoTekin rahoituskierros on jo toinen ranskalaiselle Faurecialle, joka on autoteollisuuden johtava sisätilaratkaisujen valmistaja, ja sijoitus syventää yhteistyötä TactoTekin kanssa edelleen. Pääomarahoituksen lisäksi yhtiö on myös sopinut lainoista Nordea-pankin kanssa sekä tuista Business Finlandin ja ELY-keskuksen kanssa.”
TactoTekin IMSE-ratkaisut mullistavat elektroniikkatuotteiden suunnittelun ja valmistuksen eri markkina-alueilla. Esimerkiksi autoteollisuus, kodin elektroniikkaratkaisut, puettava elektroniikka sekä erilaiset tulevaisuuden IoT-ratkaisut tulevat hyötymään kevyistä, ohuista ja kestävistä IMSE-muovirakenteista, joissa yhdistyvät painettu äly, perinteiset elektroniikkakomponentit ja ruiskuvalu, tuoden elektronisen toiminnallisuuden kauniisiin pintoihin ja epätavallisiin paikkoihin.
TactoTek tulee käyttämään saadun lisärahoituksen yrityksen voimakkaaseen kasvuun. Yhtiö tulee tarvitsemaan rakenteellisen elektroniikan suunnittelutyöhön sekä tuotannon kasvattamiseen lisää työvoimaa niin Oulun pääkonttorille kuin asiakkaidensakin lähelle Eurooppaan, Yhdysvaltoihin sekä Aasiaan.
“TactoTek on johtava yritys autoteollisuuden uusien innovaattorien joukossa. Se tukee elektroniikan toiminnallisuuksien nopeaa omaksumista olemassa oleviin käyttötarkoituksiin, sekä tekee uusien älypintojen toteutuksen mahdolliseksi. Sijoituksemme TactoTekiin jatkaa menestystämme autoteollisuudessa ja täydentää portfoliotamme”. Monita Mo, toimitusjohtaja, Ascend Capital Partners
“Elektroniikan yhdistäminen 3D-tulostettuihin muovirakenteisiin ovat täysin muuttamassa autojen sisustuksien suunnittelun. Faurecia sijoittaa tällaisten yritysten ekosysteemiin, ja TactoTek yhdistää nämä teknologiat kevyisiin, ohuisiin ja toimiviin ratkaisuihin”. David Weill, VP Marketing and Business Development, Faurecia.

“Edessämme on uudenlainen markkina pintamateriaaleille. Kysyntä on kovaa uusille interaktiivisille pinnoille, jotka tuovat yhteen muotoilun, toiminnallisuuden ja elektroniikan. TactoTek on hyvä yhteistyökumppani, jonka kanssa kehittää tätä markkinaa”. Ralf Zastrau, toimitusjohtaja, Nanogate SE
Plastic Omniumin sijoitus TactoTekiin noudattaa innovaatiostrategiaamme tulevaisuuden ajoneuvoille. Tämän ainutlaatuisen yrityksen avulla jatkamme kehitystämme ajoneuvojen ulkoisten osien rikastuttamiseksi”. Félice Burelle, Senior Executive VP - Strategy & Development, Plastic Omnium

Jussi Harvela, toimitusjohtaja
jussi.harvela@tactotek.com