Näin paljon työsuhdepyörä oikeasti kustantaa työntekijöille

GoByBiken asiantuntijoiden mukaan suomalaiset tuntevat heikosti työsuhdepyöräetua. Usein harhaluulot kohdistuvat muun muassa kuluihin ja siihen, kuinka työntekijä pyöräedusta hyötyy.

Vuonna 2021 voimaan tullutta pyöräetu-uudistusta hyödyntää jo kymmenet tuhannet suomalaiset, ja arvioiden mukaan pyöräedusta tulee jo tänä vuonna autoetua suositumpi etu. Uudistuksen tavoitteena on lisätä pyöräilyä Suomessa 30 prosentilla vuoteen 2030 mennessä ja vähentää liikenteen päästöjä.

Muutosta kuitenkin jarruttaa pyöräedun ymmärtämisen vaikeus, sanoo Suomen suurimman pyöräedun palveluntarjoajan GoByBiken perustaja ja pyöräedun asiantuntija Heikki Tiittanen, jonka mukaan harhaluulot liittyvät useimmiten maksuihin ja siihen, kuinka työntekijä pyöräedusta hyötyy

“Pyöräetua ei ymmärretä kovin hyvin, vaikka kyseessä loppupeleissä hyvin yksinkertainen asia. Edun ansiosta työntekijät voivat hankkia tuhansien eurojen arvoisen pyörän satoja euroja halvemmalla. Maksu vähennetään työntekijän bruttopalkasta sopimuskauden ajan, ja se pitää sisällään kaiken aina pyörän vakuutuksista lähtien”, sanoo Tiittanen.

Työsuhdepyörä on verovapaa 1200 euroon asti vuosittain, ja pyöräedun verotusarvo on aina 100 euroa kuukaudessa. Yleisin malli on, että pyöräetu kuuluu kokonaispalkkaan, jolloin työntekijän verotettava ansiotulo pienenee 1200  euroa vuodessa. Työntekijälle hyöty syntyy siis veroprosentin alenemisen kautta.

Työntekijä voi lunastaa pyörän itselleen sopimuskauden päätteeksi. Lunastuksen hinta on viisi prosenttia pyöräpaketin hankintahinnasta.

“Työntekijöitä usein mietityttää, mistä taloudellinen etu syntyy työsuhdepyörän hankinnassa. Veroprosentin aleneminen pyöräetua hyödyntämällä tarkoittaa käytännössä, että keskituloisen palkansaajan tilille maksettava nettopalkka laskee vain noin 57 euroa kuukaudessa. Esimerkiksi 3000 euron arvoisen sähköpyörän tapauksessa keskituloisen palkansaajan kokonaiskustannus on noin 2200 euroa, kun mukaan lasketaan myös viiden prosentin lunastusmaksu, jolla pyörän saa sopimuskauden päätteeksi itselleen”, Tiittanen avaa.

Työnantajan suoriin kuluihin pyöräedun tarjoamisesta kuuluu ainoastaan palveluntarjoajan hallinnointikulu, joka GoByBikella on 15 euroa kuukaudessa vuokrattua pyörää kohden.

Esimerkkilaskelma työsuhdepyörän kuluista ja säästöistä:

Laskelmassa on käytetty suomalaisten mediaanipalkkaa (3200 euroa) ja työsuhdepyörien keskimääräistä hankintahintaa (n. 3100 euroa).

Työntekijän bruttopalkka: 3200 euroa/kk

Työsuhdepyörän hankintahinta: 3100 euroa

Sopimuskauden pituus: 37 kuukautta

Verotettava tulo pyöräedun kanssa: 3100 euroa/kk

Edun vaikutus veroprosenttiin ja nettotuloihin: -0,78 % ja 57,18 euroa

Kustannus työntekijälle sopimuskauden aikana: 2116 euroa

Lunastuksen hinta sopimuskauden lopuksi (5 %): 155 euroa

Kokonaiskustannus työntekijälle: 2271 euroa

Pyöräedun rahallinen hyöty työntekijälle: 829 euroa

Nämä muut asiat mietityttävät pyöräedusta kiinnostuneita

Kulujen lisäksi pyöräedussa on monia muita epäselvyyksiä, joihin työntekijät etsivät vastauksia. Suomen suurimman pyöräetuoperaattorin GoByBiken datan mukaan työntekijöillä on usein väärä käsitys etenkin näistä asioista:

Pitääkö työsuhdepyörällä kulkea työmatkat?

“Monet työntekijät luulevat, että työsuhdepyörällä ei saa ajaa muuta kuin työmatkoja, mutta se ei ole kuitenkaan totta. Työsuhdepyörää ei tarvitse käyttää lainkaan työmatkoihin, ja sitä voi käyttää vapaa-ajalla milloin ja miten haluaa. Pyöräetu on tarkoitettu kannustamaan pyöräilyn lisäämiseen sekä liikkumismuotona että kuntoiluharrastuksena”, Tiittanen painottaa.

Kuka korvaa pyörän varkaudet?

Työsuhdepyörän vakuuttamisesta vastaa palveluntarjoaja. Yleensä palveluntarjoajan kuukausivuokraan sisältyy aina kattava varkaus- ja vahinkoturva, jonka avulla työsuhdepyörän käyttö on yhtä huoletonta kuin itse omistamalla pyörällä.

Kenellä on oikeus pyöräetuun?

“Jokainen työntekijä on oikeutettu pyöräetuun, mutta ennen työsuhdepyörän hankkimista työnantajan pitää tarjota etu työntekijöilleen. Yleensä tämä tapahtuu solmimalla sopimus palveluntarjoajan kanssa, minkä jälkeen työntekijät voivat hankkia haluamansa työsuhdepyörän mistä tahansa kivijalkaliikkeestä tai verkkokaupasta.”

Mitä tapahtuu, jos vaihtaa työpaikkaa kesken vuokra-ajan?

“Yleensä työsuhdepyörä siirtyy työntekijän mukana uudelle työnantajalle, ja etu jatkuu muuttumattomana. Tämä on helppoa, kunhan muistaa sopia tästä uuden työnantajan kanssa etukäteen. Työntekijä voi myös lunastaa pyörän itselleen vuokrasopimuksessa määritetyllä lunastushinnalla. Erikoisemmissa tilanteissa pyörän voi myös palauttaa, mutta tällöin työntekijä menettää jo kerryttämänsä hyödyn pyöräedun käyttämisestä.”

Minkälaisen pyörän voi hankkia? Määrittääkö työnantaja, millaisen pyörän voi hankkia?

“Työsuhdepyöräksi voi hankkia minkä tahansa polkupyörän tai sähköpyörän, jonka moottorin nimellisteho on enintään 250 W. Yli 70 prosenttia kaikista työsuhdepyöräksi hankituista pyöristä on sähköpyöriä.”

Kuvat medialle

Heikki Tiittanen

Co-founder, GoByBike

Heikki@gobybike.fi

GoByBike

GoByBike on vuonna 2020 perustettu Suomen suurin pyöräedun tarjoaja, joka luotiin mahdollistamaan verovapaa pyöräetu mahdollisimman monelle suomalaiselle työntekijälle. Yrityksen perustivat Heikki Tiittanen ja Tommi Ylönen. Vuonna 2022 yrityksen liikevaihto oli 26 miljoonaa euroa. Lue lisää gobybike.fi.