Näissä suomalaisissa kaupungeissa ostetaan eniten kauneushoitoja

Esteettiset kauneushoidot, kuten pistoshoidot, neulattomat hoidot ja kestopigmentoinnit ovat elinkustannusten noususta huolimatta suosittuja, ja alkuvuosi on ollut edellisvuosia vilkkaampi. Book Salonin datasta selviää mitkä hoidot ovat suosituimpia missäkin kaupungissa.

HELSINKI (8.3.2023) – Suomalainen kauneus- ja hyvinvointialoille erikoistunut ajanvaraus-, kassa- ja maksupalveluntarjoaja Book Salon on julkistanut uutta dataa suomalaisten käyttämistä kauneushoidoista ja niiden suosiosta alueellisesti. Data perustuu Book Salonin 3 000 salonkiasiakkaan tietokantaan. Tieto on kerätty marraskuun 2022 ja tammikuun 2023 välisenä aikana, ja siinä on analysoitu pistoshoitoja, neulattomia hoitoja ja kestopigmentointeja.

Pistoshoitoihin kuuluvat muun muassa täyteainehoidot kuten botuliini eli botox-pistokset ja hyaloronihappo sekä mesolankahoito. Mahdollisia hoitoalueita näille hoidoille ovat muun muassa leuan kärki ja sen muotoilu, poskipäiden kohotus, nenän muotoilu, nasolabiaalijuonteiden täyttö ja marionettijuonteiden täyttö. Botuliinia voidaan käyttää myös hoitokeinona bruksismin hoitoon tai liikahikoiluun.

Neulattomiin hoitoihin kuuluvat hyaluron pen -hoito, neulaton mesoterapia, kasvolihasstimulaatiojumppa ja plasmapen-hoidot eli toiselta nimeltään plasmasalamahoito. Kestopigmentoinnit ovat usein kulmakarvojen, silmänrajausten ja huulten kestopigmentointia.

“Datastamme löytyi mielenkiintoisia havaintoja suomalaisten käyttämistä kauneushoidoista ja niiden hinnoista. Pienemmillä paikkakunnilla oli paljon kysyntää kauneushoidoille, vaikka hoitojen hinnat olivat korkeampia kuin isoissa kaupungeissa – pienemmillä paikkakunnilla on vähemmän tarjontaa. Toisaalta asiakkaidemme asiakkaat ovat usein uskollisia asiakkaita, joten kun oma korkeaa laatua tarjoava salonki on löytynyt, siitä harvemmin vaihdetaan toiselle vaikka hoidon saisinkin pienellä ajamisella vähän halvemmalla”, kertoo Book Salonin toimitusjohtaja Harri Myllylä.

Book Salonin datan mukaan hoitojen keskihinnat ovat seuraavat: pistoshoidot maksavat keskimäärin 235,90€ per hoito, neulattomat hoidot 218,30€ ja kestopigmentoinnit 192,25€.

Vaikka inflaatio ja nousseet energiakustannukset ovat nousseet, tämä ei ole näkynyt kuluttajien halukkuudessa käyttää kauneuspalveluita, vaan alkuvuosi 2023 on ollut edellisvuosia paljon vilkkaampi, kertoo ylivieskalaisen Bloom-salongin omistaja Jessika Kulju.

“Keskimääräinen asiakas on 35–40-vuotias nainen, vaikka nuorimmat ovat kaksikymppisiä ja vanhin asiakkaani on yli 70-vuotias. Nykyään ihmiset haluavat enemmän luonnollisia hoitoja, kuten mesolankoja ja nestekertymän ja selluliitin poistoa, kuin täyteaineita, sillä niistä ei tule epämieluisia sivuvaikutuksia pitkän käyttämisen jälkeen.Täyteaineet voivat aiheuttaa muhkuroita, tai vaikuttaa ihmisen ulkonäköön näkyvällä tavalla – tämä ei ole juuri nyt toivottua, vaan halutaan luonnollinen lopputulos. Joskus hoitojen suosioon vaikuttaa jos esimerkiksi suosittu julkisuuden henkilö tai vaikuttaja on tehnyt kaupallisen yhteistyön tai muuten jakaa kokemuksiaan kauneushoidoista. Kuitenkin ammattilaisen tehtävä on suositella juuri sitä hoitoa, joka sopii asiakkaalle ja jolla asiakas saa haluamansa lopputuloksen”, Kulju kertoo.

“Olen keskustellut haastavasta taloudellisesta tilanteesta asiakkaideni kanssa, mutta viesti on ollut yksi ja sama: ihmiset mieluummin luopuvat muusta kulutuksesta kuin hyvää oloa lisäävästä palvelusta. On huomattavissa selkeästi, että mielihyvää ei enää saada ostamalla materiaa, vaan halutaan panostaa omaan hyvinvointiin muilla keinoin, kuten kauneushoidoilla”, Kulju päättää.

Tässä ovat Suomen kaupungit listattuna hoitojen suosion mukaan:

TOP 10 kaupunki varausten perusteella (pistoshoidot, neulattomat hoidot, kestopigmentointi)

1. Vantaa

8. Tornio
  9. Tampere
  10. Nokia

Kerätty data perustuu Book Salonin omaan asiakaskuntaan, ja data on kerätty marraskuun 2022 ja tammikuun 2023 välillä.

Mediapaketti ja -kuvat

Harri Myllylä, toimitusjohtaja

Book Salon

harri@booksalon.com

Book Salon

Book Salon Oy on digitaalinen maksupalvelun välittäjä, joka on erikoistunut kauneus- ja hyvinvointialalle. Book Salon tarjoaa asiakkailleen korttimaksujen välittämisen lisäksi digitaaliset ja täysin integroidut ratkaisut ajanvarauksen, asiakashallinnan sekä kassanhallinnan tarpeisiin. Book Salon Oy on finanssivalvonnan valvoma maksupalvelun tarjoaja, ja sillä on jo 3000 tyytyväistä asiakasta Suomessa, Pohjoismaissa, Isossa-Britanniassa ja Irlannissa.

Lisätietoja: pro.booksalon.fi