Neste palkkasi markkinointitoimiston vastaamaan uuden automaattimyymälän arkkitehtuurista

PR- ja markkinointitoimisto San Francisco Agency johti Nesteen uuden automaattimyymälän suunnitteluprojektia. Vantaan Siltamäellä sijaitsevan huoltoaseman Easy Deli on Nesteen pilottikauppa, jonka avulla kokeillaan automaattikonseptin toimimista autoilijoiden arjessa. Aseman avajaisia vietettiin perjantaina.

San Franciscon muotoilujohtaja Oona Colliander vastasi aseman arkkitehtuurista yhdessä sisustusarkkitehtien Jutta Menestrinan ja Sisse Collanderin kanssa. Valinnassa painotettiin osaamista strategisesta muotoilusta, kestävästä kehityksestä, brändiviestinnästä sekä elämyksellisyyden luomisesta.

“On hyvä muistaa, että markkinointi ja viestintä ei ole tulevaisuudessakaan pelkästään digitaalista ja kaksiulotteista, vaan palvelumuotoilun avulla saavutettu asiakaskokemus ja fyysinen rakennettu ympäristö ovat edelleen merkittäviä brändiviestinnän välineitä. Haasteena tässä projektissa oli ihmisläheisen asiakaskokemuksen luominen tilaan, jossa henkilökuntaa ei ole”, sanoo Oona Colliander.

Turvallisuus, kestävä kehitys ja ekologisuus ovat Nesteelle tärkeitä arvoja, joita pyrittiin uudessa automaattimyymälässä ilmentämään. Syntyi myymälä, jonka Tammiston Puu rakensi kehittämällään rakenneratkaisulla ekologisesti kestävästä suomalaisesta havupuusta. Lattiamateriaali puolestaan on valmistettu kierrätetystä muovista. Aisteja käyttämällä luotiin tilaan turvallisuuden tuntua: puun tuoksu ja lämmin kosketuspinta sekä pehmeä, luonnollinen valo luovat tilaan rauhallisen ilmapiirin. Lisäksi haitarimaisesti asetellut tuoteautomaatit mahdollistavat jatkuvan näköyhteyden ovelle.

Myymälän julkisivulla on muokattavissa oleva kineettinen installaatio, joka toimii huomion herättäjänä ja kutsuu ohi ajavat autoilijat katsomaan myymälää lähempää. Yli 15 000 tuulessa liikkuvaa, valoa heijastavaa kiekkoa kunnioittavat koollaan ja muodollaan suomalaista jalankulkijaheijastinta, mikä linkittää brändisanoman myös tieturvallisuuteen.

“Halusimme projektia suunnittelemaan ketterän toimijan, joka pystyy konseptoimaan, suunnittelemaan ja toteuttamaan mobiilin rakennuksen nopealla aikataululla. San Franciscon vetämällä tiimillä oli lisäksi alusta alkaen vahva näkemys brändin ilmentämisestä palvelumuotoilun ja arkkitehtuurin keinoin”, sanoo Nesteen markkinointijohtaja Jukka Peltoniemi.

Oona Colliander
Muotoilujohtaja, San Francisco Agency
oona@sanfrancisco.fi

Media kit

Tietoja yrityksestä:

Helsinki-based San Francisco Agency, founded in 2009, is the first marketing agency in Finland to offer integrated marketing and PR services with a focus on internationalizing growth companies. For more information, please visit www.sanfrancisco.fi.