Nordic Bioproducts Group ja yksi maailman suurimmista biomuovin tuottajista aloittavat strategisen yhteistyön

Suomalainen startup Nordic Bioproducts Group ja thaimaalainen PTT MCC BioChem ovat allekirjoittaneet aiesopimuksen. Yhteistyön tavoitteena on edistää biomuovien käyttöä arkisissa esineissä kehittämällä niiden laatua ja kompostoitavuutta sekä vauhdittaa täysin biohajoavien materiaalienkäyttöä kertakäyttötuotteissa, kuten kahvikapseleissa.

Biomateriaali-innovaatioyritys ja AaltoCell-teknologian kehittäjä Nordic Bioproducts Group (NBG) on allekirjoittanut aiesopimuksen thaimaalaisen biomuovituottaja PTT MCC BioChemin kanssa. Kumppanuus on merkittävä askel eteenpäin biomuoviteknologian edistämisessä. Sen puitteissa PTT MCC tulee esimerkiksi käyttämään Nordic Bioproducts Groupin sellukuituja BioPBS-biomuovituotteessaan.

Yhteistyö keskittyy luomaan uuden sukupolven biomuoveja. Panoksia laitetaan erityisesti PTT MCC:n BioPBS-materiaalin (biopolybutyleenisukkinaatti) kehitystyöhön, jossa yhtiö hyödyntää Nordic Bioproducts Groupin osaamista biomateriaaleissa ja integroi tuotteisiinsa edistyksellisiä sellumateriaaleja, kuten vastuullisia, aktivoituja sellukuituja. Sellua voidaan käyttää tärkeänä komponenttina biomuovien valmistuksessa, jolloin on mahdollista korvata raakaöljyyn perustuvia muovituotteita.

Projektin tavoitteena on tuottaa korkealaatuisia ja biohajoavia biomuovimateriaaleja, jotka kuluttaja voi kompostoida kotonaan. Tämä mahdollistaa biomuovien käytön useissa applikaatiossa raakaöljyyn pohjautuvien muovien sijaan. Kehitystyön keskiössä ovat kompostoitavat materiaalit, joita käytetään esimerkiksi kahvikapseleissa, kertakäyttöaterimissa, rasioissa, lautasissa ja mukeissa. Kaikilla mainituilla esineillä on merkittävät, kasvavat markkinat.

Pelkästään kahvikapselimarkkinoiden odotetaan kasvavan 11,9 miljardiin dollariin vuoteen 2032 mennessä. Suurin markkina löytyy Aasian ja Tyynenmeren alueelta, toista sijaa pitää Eurooppa. Suurin osa kapseleista valmistetaan alumiinista, jonka voi kierrättää, mutta kompostoitavaksi se ei sovi. Kertakäyttöpakkaukset päätyvät useammin luontoon kuin kierrätykseen, ja juuri siksi on tärkeää tuoda alalle ympäristöystävällisempiä, kompostoitavia vaihtoehtoja.

NBG:n aktivoidut sellukuidut täyttävät elintarvikepakkauksien tiukat turvallisuusvaatimukset eikä laadusta ja materiaalin puhtaudesta olla tingitty. Kuidut on valmistettu puhtaasta vedestä ja yhtiön tehtaan lähialueiden sellutehtaiden toimittamasta paperisellusta, joiden raaka-aineet tulevat FSC-sertifioiduista, jäljitettävistä ja kestävästi hoidetuista suomalaisista metsistä.

Thaimaa on maailman toiseksi suurin biomuovien tuottaja. Paikallinen hallinto tukee useita hankkeita, joiden tavoitteena on korvata muovi biohajoavilla biomuoveilla. Yhteistyö NBG:n ja PTT MCC:n välillä onkin luonteva askel biomuoviin liittyvän innovoinnin edistämisessä.

“Yhteistyö edistää vihreää siirtymää innovoimalla korkealaatuisia ja ympäristöystävällisiä vaihtoehtoja perinteisille muoveille. Korkealaatuisten ja kilpailukykyisten ratkaisujen tuominen markkinoille on ensiarvoisen tärkeää, jotta vaihtoehtoisista materiaaleista tulee houkuttelevia ja skaalautuvia”, sanoo Nordic Bioproducts Groupin toimitusjohtaja ja perustajaosakas Olli Kähkönen.

Uusi aiesopimus on jatkoa NBG:n menestykselle Aasian markkinoille. Vuoden 2024 alussa yritys solmi yhteistyösopimuksen japanilaisen jättiyrityksen Marubenin kanssa.

“Olemme hyvin iloisia, että Marubenin ja PTT MCC:n kaltaiset suuryritykset luottavat siihen, että me ja teknologiamme voimme auttaa heitä saavuttamaan kunnianhimoiset tavoitteet. Kasvattaessamme omia kyvykkyyksiämme voimme olla tärkeä kumppani yhä useammille suurille, globaaleille yrityksille auttamalla heitä luomaan ympäristötietoisia tuotteita, jotka ovat myös erittäin laadukkaita ja vastuullisia”, toteaa Kähkönen.

Aalto-yliopistosta ulos spinnannut Nordic Bioproducts Group perustettiin vuonna 2019 professori Olli Dahlin ja Senior Commercial Officer Olli Kähkösen toimesta, yhteistyössä Aalto-yliopiston kemian tekniikan korkeakoulun kanssa.

Lisätietoja:

Kuvat medialle

Olli Kähkönen, toimitusjohtaja ja perustajaosakas

Nordic Bioproducts Group
olli.kahkonen@ngb.fi

Nordic Bioproducts Group

Nordic Bioproducts Group Oy (NBG) spinnattiin ulos Aalto-yliopistosta vuonna 2019. Yritys on selluloosainnovaation, biotuotekehityksen ja niiden kaupallistamisen pioneeri Pohjoismaissa.

NBG:n mission ytimessä on sitoumus optimoida uusiutuvien luonnonvarojen käyttö sekä fossiilipohjaisiin varoihin riippuvuuden vähentäminen luomalla kiertotalouden mukaisia ratkaisuja, jotka laukaisevat vaikuttavaa muutosta globaalilla tasolla.

Yritys on omistautunut tuomaan maailmalle uraauurtavia teknologioita ja biomateriaaleja, jotka määrittelevät vastuullisten ratkaisujen maailman uusiksi.

Yrityksen pääkonttori sijaitsee Espoossa. Lisätietoja: www.nordicbioproducts.fi.