ONEiO nappasi Alexandra Seveliuksen markkinointijohtajakseen

Sevelius siirtyi pestiinsä suomalaiselta yksisarviselta RELEX Solutionsilta. Sevelius haluaa auttaa ONEiO:ta välttämään suurimmat kasvun sudenkuopat ja maksimoimaan markkinoinnin tulokset nopeammin.

HELSINKI (15.12.2022) – IT-integraatioiden automatisoinnin pioneeri ONEiO on nimittänyt Alexandra Seveliuksen uudeksi markkinointijohtajakseen. Sevelius aloitti tehtävässään syksyllä 2022. Sevelius siirtyy ONEiO:lle toimittuaan kahdeksan vuotta eri markkinoinnin johdon tehtävissä RELEX Solutions -yrityksellä, joka on yksi Suomen teknologiayksisarvisista.

“Mahdollisuus työskennellä ONEiO:n kaltaisessa suuren potentiaalin kasvuyrityksessä on hieno tilaisuus jalkauttaa kaikki urallani oppimani asiat. Vahvasti teknologiavetoisen yrityksen markkinointi ei välttämättä ole kovin suoraviivaista, ja vaatii ison strategisen työn löytää ne viestinnän keinot, jotka purevat kohdeyleisöön. Markkinointia pitää tehdä pitkällä tähtäimellä, sillä kunnon brändiä ei rakenneta yhdessä yössä. Toisaalta myynnin ja markkinoinnin saumattomalla yhteisymmärryksellä  tuloksia voidaan saada todella nopeasti”, Sevelius kertoo.

“ONEiO on valmis seuraavaan kasvuvaiheeseen, joka edellyttää onnistumista Pohjois-Amerikassa ja Keski-Euroopassa. Ilman nykyaikaista, kansainväliset vaatimukset täyttävää markkinointi- ja myyntikonetta kasvu ei  tule onnistumaan. Haasteena on, että Suomessa ei ole kovin montaa kansainvälistä menestystarinaa ja näin ollen myös osaajat ovat harvassa. RELEXin kansainvälinen kasvutarina on vertaansa vailla ja olemmekin todella iloisia saadessamme tiimiin Alexandran kaltaisen osaajan, joka tietää mitä se vaatii”, sanoo ONEiOn toimitusjohtaja Juha Berghäll.

Strategisen markkinointiviestinnän osaajana Sevelius tuo mukanaan kokemusta markkinoinnin skaalaamisesta useille eri markkinoille sekä vahvat johtamisen taidot. Sevelius oli 26-vuotias aloittaessaan markkinoinnin tiiminvetäjänä RELEXillä, jolloin yrityksellä oli vasta muutamat ensimmäiset kansainväliset markkinat auki. Seveliuksen lähtiessä markkinointitiimissä työskenteli Seveliuksen alaisuudessa 40 työntekijää 11 maasta.

Ketteryyden säilymisen tärkeys korostuu yrityksen kasvaessa. Tänä vuonna ONEiO:n odotetaan kasvavan 3,2 miljoonan euron liikevaihdosta neljään miljoonaan vuosittain toistuvaan liikevaihtoon, ja vuoden 2023 aikana yrityksen oletetaan kasvavan jopa 100 prosenttia tämänvuotisesta.

Kansainvälisiä markkinoinnin huippuosaajia pitää etsiä Suomen lisäksi maailmalta

Kasvavalle ja kansainvälistyvälle teknologiayritykselle yksi suurimpia kasvun haasteita on työvoimapula. Seveliuksen mukaan Suomesta on haastavaa löytää kokeneita markkinointiviestinnän osaajia, joilla on taustaa monimutkaisen teknologian viestinnän toteuttamisesta. Samasta syystä Sevelius ei ole urallaan löytänyt mentoreita tai muita alan osaajia Suomesta, joiden kanssa työstä voisi sparrailla, vaan hän on jo vuosien ajan kasvattanut omaa verkostoaan Suomen rajojen ulkopuolelle.

Seveliuksen mukaan on tärkeää osata palkata työntekijöitä myös paikallisesti avatuille markkinoille. Kansainväliset osaajat pystyvät lokalisoimaan markkinointiviestit kohdemarkkinoille sekä tuomaan yritykselle sisäisesti lisää osaamisen ja kulttuurin diversiteettiä. Vaikka yritys toimisi kansainvälisesti, Sevelius on nähnyt, miten esimerkiksi Yhdysvalloissa sekä asiakkaat että työntekijät arvostavat suomalaisia arvoja työelämässä.

Suomalaiselle esihenkilölle voi tuoda haasteita ymmärtää, miten monikulttuurisia tiimejä johdetaan – kuitenkin ymmärryksen lisääminen on kriittisessä roolissa yrityksen menestyksen taustalla, jos yritys haluaa toimia globaalilla kentällä.

“Haluan rakentaa sellaisen markkinointiorganisaation, joka on kansainvälinen ja yhtä tuottava ja skaalautuva kuin meidän tuotteemme on. Siihen olennainen osa on monipuolinen ja osaava tiimi, joka on sitoutunut viemään ONEiO:n sekä liikevaihdollisesti että brändin tunnettavuudessa seuraavalle tasolle”, Sevelius päättää.

Kuvat ja lisämateriaalit medialle

Alexandra Sevelius
Markkinointijohtaja
alexandra.sevelius@oneio.cloud

ONEiO

ONEiO on suomalainen integraatiopalveluntarjoaja, jonka missio on vapauttaa organisaatiot, tiimit ja ihmiset teknologisista rajoituksista antamalla heille kyvykkyydet tehdä yhteistyötä haluamallaan tavalla ja työkaluilla.

ONEiO:n perustivat vuonna 2011 Juha Berghäll, Janne Kärkkäinen, Kai Virkki ja Olli Nuortila. ONEiOn liikevaihto oli vuonna 2021 3,2 miljoonaa euroa, ja sen ennustetaan nousevan 4 miljoonaan euroon vuonna 2022.

Yrityksellä on tällä hetkellä 55 työntekijää ja 85 asiakasta, mukaan lukien TietoEvry, CGI, Telia, Basware, Sofigate, Bayer ja Volkswagen. Yrityksellä on toimipisteet Suomessa, Saksassa, Isossa-Britanniassa ja Pohjois-Amerikassa.

Syksyllä 2022 ONEiOn hallituksen puheenjohtajana aloitti saksalainen Olaf Schmitz, joka toimii myös suomalaisen yksisarvisen Aivenin hallituksen puheenjohtajana.

Lisätietoja: www.oneio.cloud