ONEiO vauhdittaa kasvuaan nimittämällä Olaf Schmitzin hallituksen puheenjohtajaksi

Saksalainen Schmitz on toiminut eri liikkeenjohdon tehtävissä yli kaksi vuosikymmentä, muun muassa Amazonilla. Nyt hän auttaa suomalaisia teknologiayrityksiä ONEiO:ta sekä Aivenia hallituksen puheenjohtajana.

HELSINKI (20.10.2022) – IT-integraatioiden automatisoinnin pioneeri ONEiO on nimittänyt saksalaisen Olaf Schmitzin uudeksi hallituksen puheenjohtajaksi. Schmitz aloitti tehtävässään syksyllä 2022. Schmitz toimii myös neljän muun kasvuyrityksen hallituksen puheenjohtajana. Muun muassa suomalaisen yksisarvisen Aivenin puheenjohtajana hän on toiminut vuodesta 2019 lähtien. Lisäksi hän on ruotsalaisen Eliq-yrityksen ja saksalaisen HiveMQ-yrityksen hallitusten puheenjohtaja.

“Lähes kaikki yritykset ovat aloittamassa tai suunnittelemassa pilvipalveluihin siirtymistä. Jotta kasvavilta kustannuksilta vältyttäisiin, yritykset etsivät kuumeisesti tapoja integroida tehokkaasti ja automaattisesti liiketoiminnalle kriittisiä työkaluja ja prosesseja. Integraation pitää toimia saumattomasti riippumatta siitä, mitä työkaluja ja sovelluksia yhteistyökumppani tai asiakas käyttää. Siksi ONEiO:lla on valtava kasvupotentiaali”, Schmitz kertoo.

“Odotan innolla ONEiO:n johdon kanssa työskentelyä, minkä avulla siirrymme tasaisesta kasvusta kohti kestävää hyperkasvua – välttämällä samalla suurimpia kasvukipuja.”

Schmitz aloitti uransa jo 16-vuotiaana, jolloin hän perusti ensimmäisen yrityksensä. Ohjelmistoalustojen kehitykseen erikoistunut konsulttiyritys työllisti kolme vuotta perustamisensa jälkeen jo 100 koodaria. Irtauduttuaan yrityksestään Schmitz toimi muun muassa pankkialalla ja keräsi osaamista finanssialasta.

Tänä päivänä Schmitz on toiminut yli kaksi vuosikymmentä eri yritysten liikkeenjohdon rooleissa tai neuvonantajana. Hän muun muassa johti seitsemän vuoden ajan Amazonin Euroopan ja Australian liiketoiminnan kasvua ja kehitystä. Lisäksi Schmitz on auttanut useita suuria saksalaisia yrityksiä sukupolvenvaihdoksissa, joissa yhtiöiden liiketoiminnan strategia ja tiimit menevät usein uusiksi.

“Hallituksen puheenjohtajan tärkein tehtävä on ajaa strategisia prosesseja sekä varmistaa, että yhtiön johto pitää mielessä pitkän aikavälin vision ja tavoitteet. Toisaalta puheenjohtajana pidän yhtiön johtoa vastuussa siitä, että se toteuttaa sovittua strategiaa. Työskentelen hyvin läheisesti perustaja- ja johtajatiimien kanssa, ja olen aina tavoitettavissa jos he tarvitsevat minua. En tee hallitustyötä huvikseni eläkkeeseen valmistautuen – tämä on intohimoni”, Schmitz sanoo.

Ennen liittymistä yrityksen hallitukseen Schmitz haluaa varmistaa yrityksen teknologialla olevan potentiaalia vähintään 1 000–10 000-kertaiseen kasvuun. Lisäksi hän haluaa nähdä yhtiön perustajien pystyvän hyvään työn ja vapaa-ajan tasapainoon, mikä syntyy vuosien yrittämisen kokemuksesta. Yrityksen johdon tulee pitää huolta sekä omasta että työntekijöiden hyvinvoinnista.

ONEiO ratkaisee Schmitzin mukaan suurta ongelmaa, joka koskettaa jokaista nykyaikaista suuryritystä. Pilvipohjainen teknologia joka auttaa ihmisten, prosessien ja työkalujen saumattomassa yhdistymisessä on hyvä esimerkki ratkaisusta, jonka kuuluukin olla automatisoitu ja käyttäjäystävällinen. Aikaisemmin yritysten integraatioprojekteihin on voinut upota lukemattomia määriä tunteja ja manuaalista työtä.

“Talouden taantuma ei ole hyvä syy lopettaa kasvun tavoittelua. Hyvät yritykset voivat päinvastoin kehittää tuotettaan ja liiketoimintamalliaan siihen kuntoon, että talouden käännyttyä nousuun ne voivat valloittaa markkinan”, Schmitz kertoo.

“Minä en tule kertomaan yrityksille, mitä niiden kuuluisi tehdä. Kerron heille yhden tai useamman mahdollisen toimintatavan, minkä jälkeen oletan heidän kysyvän useampaa neuvoa ja näkökulmaa. Tämän jälkeen yrittäjät saavat itse tehdä päätöksen ja kertoa minulle, miten aikovat edetä. Näin oppii sekä yrityksen johto että minä. Joskus päätökset ovat huonompia ja sekin on osa yrittäjyyttä. Ilman virheitä ei ole mitään mahdollisuutta tehdä jotain mullistavaa”, Schmitz päättää.

“Me muutamme kenttää samalla tavalla kuin Amazon Web Service teki aikoinaan. ONEiO on ainoa eurooppalainen palveluntarjoaja integraatiokentässä. Tällä hetkellä markkinaa dominoivat isot yhdysvaltalaiset yritykset, joiden liiketoimintamalli perustuu projektityöhön. Siksi olemme innoissamme saadessamme Olafin ja hänen osaamisensa käyttöömme. Hänellä on merkittävä tausta yritysten kasvattamisesta varhaisen vaiheen yrityksistä markkinajohtajiksi. Hänen tukensa avulla olemme varmoja siitä, että voimme olla johtamassa eurooppalaisten pilvipalveluiden voitonmarssia markkinalle”, sanoo ONEiO-yrityksen perustajajäsen ja toimitusjohtaja Juha Berghäll.

Kuvat ja lisämateriaalit medialle

Alexandra Sevelius
Markkinointipäällikkö
alexandra.sevelius@oneio.cloud

ONEiO

ONEiO on suomalainen kasvuyritys, jonka tekoälyä hyödyntävä teknologia automatisoi IT-palveluntarjoajien ja niiden asiakkaiden tietojärjestelmien saumattoman integraation. ONEiO:n missio on vapauttaa organisaatiot, tiimit ja ihmiset teknologisista rajoituksista antamalla heille kyvykkyydet tehdä yhteistyötä haluamallaan tavalla ja työkaluilla.

ONEiO:n perustivat vuonna 2011 Juha Berghäll, Janne Kärkkäinen, Kai Virkki ja Olli Nuortila. Yrityksellä on tällä hetkellä 55 työntekijää ja 85 asiakasta, mukaan lukien TietoEvry, CGI, Telia, Basware, Sofigate, Bayer ja Volkswagen. Yrityksellä on toimipisteet Suomessa, Saksassa, Isossa-Britanniassa ja Pohjois-Amerikassa.

Lisätietoja: www.oneio.cloud