Oululainen TactoTek ja saksalainen Quin yhteistyöhön valaistujen kosketuspintojen integroimiseksi auton jalopuuosiin

Rakenteellinen elektroniikka muuttaa jalopuuviilut älykkäiksi ja näyttäviksi pinnoiksi.

OULU (14.11.2017) - Johtava rakenteellisen elektroniikan suunnittelija ja valmistaja TactoTek sekä luksusautojen somisteosia puusta, alumiinista ja korkealuokkaisista muoveista valmistava Quin ovat julkistaneet aloittaneensa yhteistyön. Yritykset ovat kehittäneet auton sisätiloihin jalopuulistan, johon on integroitu elektroniikkaa. Yhdestä, saumattomasta osasta koostuvassa rakenteessa on kapasitiivisia kosketuskytkimiä sekä valaistua pintaa.

Elektronisten toimintojen integroiminen laadukkaisiin materiaaleihin, kuten jalopuuhun, vastaa autoteollisuuden muotoilun trendeihin: käytetyn tilan optimointiin ja massan vähentämiseen samalla, kun ohjaamoiden halutaan olevan miellyttäviä ja tyylikkäitä tiloja sekä kuljettajille että itsenäisesti ajavien autojen matkustajille.

“Quin on tunnettu somistelistojen valmistaja, jonka asiakkaita ovat luksusautomerkit ympäri maailman. Yhdistämällä tyylikkääseen materiaaliin kosketuksella toimivia säätimiä, auton matkustajille voi tarjota samankaltaisen käyttökokemuksen, mihin he ovat tottuneet esimerkiksi älypuhelimissa”, toteaa TactoTekin toimitusjohtaja Jussi Harvela. “Tämä yhteistyö toimii jälleen yhtenä esimerkkinä rakenteellisen elektroniikan (IMSE, Injection Molded Structural Electronics) monista sovelluskohteista.”

IMSE-ratkaisuissa kosmeettisena pintana toimii usein muovinen IML-kalvo. Quinin erityisosaamiseen puolestaan kuuluu muiden materiaalien, kuten puun käyttäminen kosmeettisena pintana, ja pinnan viimeistely auton sisäosien laatuvaatimusten mukaisesti.

“Yhdistämällä monimutkaisen elektroniikan näyttävään, ohueen ja kevyeen osaan, tuomme myös tehokkuutta auton kokoonpanoon. Lisäksi voimme tarjota samaa muotoilua ja toiminnallisuutta sekä muovi- että puupintaisina versioina, joten ratkaisu soveltuu hyvin eri varustelutasojen autoihin” , huomauttaa Klaus Bieniek, Quin Automotiven Head of Pre-Development Department, “tulemme jatkamaan yhteistyötä TactoTekin kanssa laajentaaksemme tarjontaa eri käyttökohteisiin ja pintamateriaaleihin”.

Jussi Harvela, toimitusjohtaja
jussi.harvela@tactotek.com

Teija Ahola, markkinointipäällikkö
teija.ahola@tactotek.com

puh. 050 431 6708

TactoTek kehittää maailmanlaajuisesti ainutlaatuista rakenteellista elektroniikkaa, joka mahdollistaa painetun elektroniikan ja eri komponenttien integroimisen ruiskuvaletun kolmiulotteisen muovirakenteen sisään. Yritys tarjoaa työkalut ja osaamisen uudenlaisen elektroniikan tuotantovalmiiden prototyyppien suunnitteluun sekä skaalautuvaan massatuotantoon muun muassa auto- ja kodinkoneteollisuuden sekä puettavan elektroniikan tarpeisiin. TactoTekin rahoittajia ovat suomalainen pääomasijoitusyhtiö Conor Venture Partners, Faurecia Ventures, kiinalainen Leaguer VC, VTT Ventures, Tekes, EU:n Horizon 2020 -ohjelma sekä yksityiset enkelisijoittajat. Lisätietoja www.tactotek.com.