Pohjanmaan hyvinvointialue löysi merkittävän avun hoitajapulaan – helmikuussa kaikista työvuoroista täytettiin 94 %

Ensimmäisenä hyvinvointialueena Sotender-keikkatyösovelluksen käyttöön ottaneen Pohjanmaan hyvinvointialueen kokemukset antavat vahvan signaalin muille alueille, joissa yhä painitaan hoitajien sijaispulan kanssa. Mobiiliohjelmiston avulla on saatu aikaiseksi säästöjä henkilöstökuluissa ja parannettu työhyvinvointia.

Pohjanmaan hyvinvointialue on onnistunut löytämään merkittävän avun sijaispulaan sosiaali- ja terveydenhuoltoalalle kehitetyn Sotender-mobiilialustan avulla. Kyseessä on keikkatyösovellus, joka yhdistää sote-alan työnantajat ja keikkatyöntekijät.

Vuoden 2022 syksystä lähtien Pohjanmaan hyvinvointialueen käytössä olleessa sovelluksessa on jo yli 3 000 sotealan keikkatyöntekijää, ja viime kuukausina hyvinvointialue on löytänyt ammattilaisen lähes kaikkiin vapaisiin työvuoroihin. Helmikuussa 2024 Pohjanmaan hyvinvointialue täytti yli 1 000 vapaasta sijaisvuorostaan 94 %. Näistä vuoroista 72 % meni ulkopuolisille keikkatyöntekijöille ja 28 % organisaation omille työntekijöille.

“Tulokset osoittavat, että kyse ei ole niinkään hoitajapulasta, vaan kohtaanto-ongelmasta, eli osastonhoitajat eivät tunne kaikkia alueensa keikkatyöntekijöitä ja keikkatyötä haluavat hoitajat eivät näe alueensa vapaita vuoroja. Yleensä osastonhoitajat etsivät keikkatyöntekijöitä tuntemistaan henkilöistä ja käyttävät tuhottomasti aikaa kontaktointiin, eivätkä silti aina löydä työvuoroon tekijää. Esimerkiksi Pohjanmaan hyvinvointialueella Sotenderissa on tuhansia keikkatyöntekijöitä, joille osastonhoitajat pystyvät julkaisemaan vapaita työvuoroja välittömästi. Parhaimmillaan organisaatio löytää tuuraajan minuuteissa”, sanoo Sotenderin kehitystyön taustalla olevan ohjelmistotalo Koivu Solutionsin perustajiin kuuluva Janne Salmi.

Pohjanmaan hyvinvointialueen koordinoiva palveluesimies Anna-Mari Sanjama sanoo, että keikkatyösovellus on tuonut organisaatiolle monia hyötyjä.

“Saimme merkittävän avun sijaispulaan, ja se vaikuttaa moneen asiaan. Nyt osastonhoitajien päivät eivät kulu mahdollisten keikkatyöntekijöiden kontaktoimiseen, säästämme selkeästi henkilöstökuluissa ja pystymme tarjoamaan entistä laadukkaampaa terveydenhoitoa ihmisille”, kommentoi Sanjama.

Sote-alan vuokratyövoima on ollut viime aikoina suurena puheenaiheena sosiaali- ja terveysministeriön hyvinvointialueiden vuokratyövoiman käyttöä selvittävän verkoston raportin takia. Vuokratyövoiman käyttöä pohtinut ryhmä ehdottaa, että vuokratyövoiman käyttö olisi korkeiden kustannusten takia viimesijainen keino ratkoa työvoimapulaa hyvinvointialueilla. Raportissa nostetaan esiin, että yhtenä vaihtoehtona on Sotenderin kaltaisen alustan hankkiminen ulkopuolisena palveluna, koska tällöin hyvinvointialue välttyy vuokratyövälittäjien komissiomaksuilta.

“Sotender kehitettiin alun perin Kangasalan sosiaali- ja terveyskeskuksen käyttöön, koska heillä oli vaikeuksia löytää keikkatyöntekijöitä. Kangasala halusi myös välttää vuokratyöyritysten käyttämistä korkeiden kustannusten takia. Sotenderin avulla he pystyivät kasvattamaan sijaispoolia, löytämään sijaisia avoimiin vuoroihin ja avaamaan aiemmin suljettuina olleita vuodepaikkoja. Kangasalan sote arvioi vuosisäästökseen miljoona euroa. Heillä oli 650 työntekijää, eli hyvinvointilalueilla säästöpotentiaali on moninkertainen”, Salmi kertoo.

Pohjanmaan hyvinvointialueen esimerkki antaa rohkaisevan viestin myös muille alueille, joissa kärsitään hoitajapulasta. Sotender-keikkatyösovellusta ollaan parhaillaan ottamassa käyttöön kahdella muullakin hyvinvointialueella.

“Pohjanmaan hyvinvointialueen antama esimerkki todistaa, että meiltä löytyy ratkaisu terveydenhoitoalan sijaispulan taklaamiseen koko maassa. En näe mitään syytä, miksi muutkin alueet eivät voisi ratkaista sijaispulaansa samalla tavalla”, Salmi päättää.

Kuvat medialle

Anna-Mari Sanjama

Koordinoiva palveluesimies, Pohjanmaan hyvinvointialue

anna-mari.sanjama@ovph.fi