Pohjoismaiden suurin startup-kampus Maria 01 etsii uutta toimitusjohtajaa – tavoitteena kasvaa Euroopan suurimmaksi

Maria 01:n kampuksella toimii nyt yli 180 yritystä, ja uudella toimitusjohtajalla on tehtävässään merkittävä rooli Maria 01:n kasvussa yhdeksi Euroopan suurimmista startup-kampuksista. Kasvu tukee omalta osaltaan myös Helsingin kaupunkistrategiaa. Nykyinen toimitusjohtaja Ville Simola siirtyy uusiin tehtäviin marraskuun alussa.

HELSINKI (29.8.2023) – Pohjoismaiden suurin startup-kampus Maria 01 aloittaa uuden toimitusjohtajan haun tänään. Nykyinen toimitusjohtaja Ville Simola siirtyy toisen työnantajan palvelukseen marraskuussa 2023.

Vuonna 2016 perustettu startup-kampus Maria 01 on kasvanut merkittävästi vuosi vuodelta, eikä kasvulle näy loppua. Vuoden 2022 aikana Maria 01:n startupit keräsivät ennätyksellisen 219 miljoonan euron sijoituspotin. Lähitulevaisuudessa Helsingissä vanhan Marian sairaalan alueella sijaitsevan kasvuyrityskampuksen on määrä kasvaa niin pinta-alaltaan kuin jäsenmäärältään. Nykyisen 20 000 neliömetrin kampuksen suunnitellaan laajentuvan 70 000 neliömetriin, jossa työskentelee 600 jäsenyritystä ja 6 000 jäsentä.

“Maria 01 -yhteisö kiittää Villeä siitä, että olemme kasvaneet Pohjoismaiden johtavaksi startup-kampukseksi ja vahvistaneet samalla Suomen startup-ekosysteemiä entisestään. Toivotamme Villelle parhainta menestystä uuteen tehtävään”, sanoo Maria 01:n hallituksen puheenjohtaja Jarmo Hyökyvaara.

“Olen todella nauttinut kuluneesta neljästä vuodesta ja olen ylpeä siitä, että olen saanut johtaa yhteisöä, joka on aidosti startupien, sijoittajien, muiden startup-yhteisöjen ja suuryritysten kohtaamispaikka. Maria 01 on paikka, jossa samanmieliset ihmiset kohtaavat ja keksivät ratkaisuja nykyhetken ja tulevaisuuden haasteisiin”, Simola kertoo.

Uuden toimitusjohtajan haku alkaa tänään, 29.8.2023, ja päättyy 17.9.2023. Uudelta toimitusjohtajalta toivotaan erityisesti laajaa tietämystä suomalaisesta ja pohjoismaisesta startup-kentästä sekä erinomaisia verkostoitumis- ja esiintymistaitoja, sillä toimitusjohtaja johtaa Maria 01:n organisaation lisäksi koko kampusyhteisön toimintaa.

Startupien rooli Suomen taloudessa kasvaa, ja kansainvälisten osaajien houkutteleminen on elintärkeää

Maria 01 tekee yhteistyötä esimerkiksi Suomen startup-yhteisön, Startup-säätiön ja Slushin kanssa, ja sillä on merkittävä rooli koko startup-ekosysteemin ylläpitämisessä niin Suomessa kuin muualla Pohjoismaissa.

Startup-yritysten merkitys Suomen kansantaloudelle on jo suuri, ja sen arvioidaan kasvavan entisestään. Suomen startup-yhteisön mukaan sen jäsenyritysten liikevaihto oli 3,5 miljardia euroa vuonna 2021, ja se kasvoi vuonna 2022 arviolta noin 4,5 miljardiin. Ennusteen mukaan vuonna 2030 liikevaihto voi nousta jo 15 miljardiin, mikä vastaa metsä- ja metalliteollisuuden kokoluokkaa. Osaajapula asettaa kuitenkin vakavia haasteita kasvulle, ja uuden hallitusohjelman maahanmuuttoon liittyvät linjaukset herättävät huolta, sillä ulkomaisten osaajien saaminen Suomeen on elintärkeää startup-ekosysteemin ylläpitämiseksi ja kasvattamiseksi.

“Olemme tällä hetkellä Pohjoismaiden suurin startup-kampus, ja uudella toimitusjohtajalla tulee olemaan merkittävä rooli tavoitteessamme kasvaa Euroopan suurimmaksi kampukseksi. Suomalaisyritykset kärsivät vallitsevasta osaajapulasta, ja meidän on varmistettava, että startup-ekosysteemi jatkaa kasvuaan ja tukee siten Suomen kansantaloutta ja hyvinvointia. Meidän on tehtävä kaikkemme houkutellaksemme kansainvälisiä osaajia Suomeen. Ilman heitä Suomen startup-ekosysteemi ei kasva”,  Hyökyvaara päättää.

Lisätietoja:

Lisätietoja avoimesta työpaikasta

Kuvat medialle

Jarmo Hyökyvaara
Hallituksen puheenjohtaja

Maria 01

jarmo.hyokyvaara@toc.fi

Median yhteydenotot:

Sami Stormbom

sami@sanfrancisco.fi

Maria 01

Maria 01 on Pohjoismaiden johtava kasvuyrityskampus. Maria 01:n yhteisöön kuuluu alkuvaiheessa olevia kasvuyrityksiä, arvostettuja venture capital -rahastoja sekä kansainvälisiä sijoittajia ja suuryrityksiä, joilla on vahva jalansija teknologian saralla. Yhteisön jäsenet tukevat toinen toisiaan matkassaan kohti menestystä.

Maria 01 on yhteisölähtöinen voittoa tavoittelematon yritys, joka on perustettu vuonna 2016 Helsingin keskustassa sijaitsevaan vanhaan sairaalarakennukseen. Yrityksen omistajia ovat Startup-säätiö, Helsingin uusyrityskeskus ja Helsingin kaupunki,. Parhaillaan Maria 01 toimii kotina yli 1500 jäsenelle, joista 180 on startup-yrityksiä, 24 palveluja tarjoavia kumppaneita ja 29 paikallisia sekä ulkomaisia sijoittajayhteisöjä.

Lisätietoja: www.maria.io