Posti ja Epicenter louhivat tulevaisuuden kasvun moottoreita – keskiössä henkilökunnan ideat

X-celerator-ohjelman tuloksena jalostui kasvuideoita verkkokauppaan ja kiertotalouteen

Digitaalisia innovaatioita vauhdittava Epicenter ja Posti ovat saaneet päätökseen hankkeen, jolla etsittiin Postille uusia kasvun moottoreita henkilökuntaa osallistamalla. Tammikuussa 2020 käynnistynyt X-celerator-ohjelma innosti postilaisia läpi organisaation innovoimaan ja kehittämään yritykselle tulevaisuuden kasvuliiketoimintaa. Ohjelmassa syntyneitä ideoita kehitetään edelleen Postin innovaatioprosessissa ja tulevaisuudessa ne voivat edistää esimerkiksi suomalaisyritysten kilpailukykyä kansainvälisessä verkkokauppamarkkinassa, kuluttajien verkko-ostamisen sujuvuutta ja kiertotaloutta.

Epicenterin ja Postin yhteistyössä luoman X-celerator-ohjelman tavoitteena oli löytää talon sisältä uusia kasvuideoita rohkaisemalla postilaisia sisäiseen yrittäjyyteen. Suuryrityksiä sekä startup- ja scaleup-yrityksiä innovaatiohankkeissa tukeva Epicenter Helsinki koosti verkostostaan valmentajatiimin sekä tarjosi Postille jäsennellyn prosessin, jolla alkuvaiheen ideoita testataan, validoidaan ja jalostetaan eteenpäin. Kyseessä oli ensimmäinen kerta kun 400-vuotiaassa Postissa haettiin kasvuideoita läpi organisaation siten, että kuka tahansa henkilökunnasta sai hakeutua innovaatiotyöhön oman työnsä ohella.

“Innovointi ei ole vain harvojen ja valittujen etuoikeus, se on koko organisaation oikeus ja kaikkien vastuulla. X-celerator-ohjelman tuella kuka tahansa postilaisista sai keksiä idean, kehittää sitä eteenpäin turvallisessa ympäristössä ja muovailla sitä kohti toimivaa bisnestä”, kertoo Postin innovaatiotyötä Paketti ja verkkokauppa -liiketoiminnassa vetävä liiketoimintastrategi Eeva Tiainen

X-celerator-ohjelmaan saatiin 23 hakemusta, joista kuusi ideaa tiimeineen valittiin kehitettäväksi edelleen. Kasvuideoita toivottiin erityisesti kotimaisten palveluntarjoajien tukemiseen verkkokauppamarkkinassa, kiertotalouteen ja kestävään kehitykseen sekä kuluttajien verkko-ostamisen sujuvoittamiseen. Ohjelma huipentui toukokuussa, kun osallistujatiimit pitchasivat kehittämäänsä ideaa Postin Paketti ja verkkokauppa -liiketoiminnan johdolle. Osa ideoista valittiin jatkamaan matkaansa osana Postin X Labs -innovaatioprosessia ja osa päätettiin sulauttaa osaksi nykyistä tekemistä. Osa tiimeistä myös päätti itse jättäytyä pois kesken ohjelman. Tulevaisuudessa idean keksinyt postilainen voi nähdä sen muuttuvan liiketoiminnaksi yli 20 000 ihmistä työllistävässä yrityksessä.

“Ideat ovat harvoin syntyessään timanttisia. Osa niistä hioutuu sellaisiksi kovan työn tuloksena ja osa tippuu pelistä matkan aikana, mikä on luonnollinen osa innovaatiotyötä. X-celerator-ohjelma keskittyi kuuntelemaan asiakasta herkällä korvalla jo idean alkumetreillä. Näin varmistamme, että asiakkaan ääni ohjaa Postin palveluiden kehitystä koko innovaatioprosessin läpi”, Tiainen jatkaa.

X-celerator-ohjelman vetureina toimivat oma henkilökunta ja heitä ohjaava Epicenterin valmennustiimi, jota johtivat Epicenter Helsingin Suomen maajohtaja Riikka Jakovuori ja valmennusyritys Resultin toimitusjohtaja Mahesh Kumar.

“Yritysten tulisi luottaa enemmän siihen, että osaamista ja innovointikykyä löytyy myös talon sisältä.  Jokaisella on kyky innovaatioihin, kun tarjotaan työkalut ja tapa, jolla hyvät ideat saadaan nousemaan esiin”, Epicenterin Riikka Jakovuori sanoo. “Rohkeus on merkittävin vauhdittaja innovoinnissa. On todella palkitsevaa nähdä, kuinka historiallinen yritysjätti muuntaa määrätietoisesti toimintaansa ammentamalla kokeellisesta yrityskulttuurista. Postilla on valtavasti mahdollisuuksia rakentaa uutta liiketoimintaa hyödyntämällä omia osaajia, asiantuntemusta ja dataa”,  Jakomäki lopettaa.

Epicenter Helsinki auttaa kasvukykyisiä startup- ja scaleup-yrityksiä sekä suuryrityksiä innovoimaan ja kasvattamaan liiketoimintaansa sekä verkottaa niitä yhteistyöhön. Helsingin lisäksi Epicenter toimii Tukholmassa, Amsterdamissa ja Oslossa.

Riikka Jakovuori, Country Manager, Epicenter Helsinki
riikka@epicenterhelsinki.com

Eeva Tiainen, Business Strategist, Paketti- ja verkkokauppaliiketoiminta, Posti Oy
Eeva.Tiainen@posti.com