Pyöräetu sai valtavan suosion Metsä Groupissa: yli 1000 työntekijää hankkinut työsuhdepyörän puolen vuoden aikana

Metsä Group otti pyöräedun käyttöön työntekijöidensä toiveesta. Yrityksen Suomessa toimivista työntekijöistä lähes joka viidennellä on työsuhdepyörä. Metsän pyöräetukumppanina toimii GoByBike.

Suomalainen metsäteollisuuden yritys Metsä Group otti pyöräedun käyttöön Suomessa tänä vuonna, ja yrityksen työntekijät ovat hankkineet tähän mennessä jo yli 1 000 työsuhdepyörää. Työntekijöistä lähes joka viides on hyödyntänyt edun ensimmäisen puolen vuoden aikana. Moni on hankkinut tavallisen polkupyörän sijasta sähköpyörän.

Vuonna 2021 voimaan tullutta pyöräetu-uudistusta hyödyntää jo kymmenet tuhannet suomalaiset, ja arvioiden mukaan pyöräetu ohittaa tänä vuonna suosiossa autoedun. Pyöräedun tavoitteena on lisätä pyöräilyä Suomessa 30 prosentilla vuoteen 2030 mennessä ja vähentää liikenteen päästöjä.

Yritykset panostavat koko ajan enemmän työntekijöidensä hyvinvointiin, koska Suomessa suurena huolenaiheena on työntekijöiden fyysisen hyvinvoinnin tulevaisuudennäkymät: UKK-instituutin mukaan ihmisten liikkumattomuus aiheuttaa Suomessa vuosittain 3,2 miljardin euron kustannukset, ja suomalaisten rapakuntoisuus on johtamassa siihen, että vuonna 2040 monet 50-vuotiaat suomalaiset eivät pysty enää toimimaan fyysisesti raskaissa töissä.

“Pyöräetu lähti työntekijöidemme aloitteesta. On ollut ilahduttavaa huomata, että pyöräetu nousi saman tien suureen suosioon. Tämä osoittaa, että pyöräedulle on suurta kysyntää”, sanoo Metsä Groupin henkilöstöjohtaja Pertti Hietaniemi.

Pyöräedun suosio on ollut poikkeuksellista Metsä Groupissa, sillä yli tuhannen pyörän organisaatioita ei ole montaakaan.

Suomen suurimman pyöräedun palveluntarjoajan GoByBiken perustajan Heikki Tiittasen mukaan pyöräedun suosio on kasvanut Suomessa räjähdysmäisesti, mikä on kansanterveyden ja liikenteen päästöjen vähentämisen kannalta yksi tärkeä tekijä.

“Pyöräetua hyödyntävien työntekijöiden määrä on kaksinkertaistumassa tänä vuonna, mikä on upea uutinen. Suomalaisten pitää huolehtia fyysisestä hyvinvoinnista aiempaa paremmin, ja Suomen täytyy pystyä vähentämään liikenteen päästöjä. Pyöräedulla saadaan iskettyä kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Metsä Groupin kaltaiset yritykset ovat tässä tehtävässä suunnannäyttäjiä, ja toivottavasti yhä useampi organisaatio tarjoaisi edun ja osallistuisi yhteisiin ilmasto- ja hyvinvointitalkoisiin”, Tiittanen sanoo.

Kuvat medialle

Heikki Tiittanen

Co-founder, GoByBike

Heikki@gobybike.fi

GoByBike

GoByBike on vuonna 2020 perustettu Suomen suurin pyöräedun tarjoaja, joka luotiin mahdollistamaan verovapaa pyöräetu mahdollisimman monelle suomalaiselle työntekijälle. Yrityksen perustivat Heikki Tiittanen ja Tommi Ylönen. Vuonna 2022 yrityksen liikevaihto oli 26 miljoonaa euroa. Lue lisää gobybike.fi.

Metsä Group

Metsä Group näyttää biotalouden suuntaa. Investoimme kasvuun, biotuotteiden kehittämiseen ja fossiilittomaan tulevaisuuteen. Tuotteidemme raaka-aine on uusiutuva puu pohjoisen kestävästi hoidetuista metsistä. Liiketoiminnassamme keskitymme metsäteollisuuden kasvualoihin: puunhankintaan ja metsäpalveluihin, puutuotteisiin, selluun ja ensikuitukartonkeihin sekä pehmo- ja tiivispapereihin. Metsä Groupin vuotuinen liikevaihto on noin 7 miljardia euroa, ja työllistämme noin 9 500 henkilöä kaikkiaan noin 30 maassa. Edistämme monimuotoista, yhdenvertaista ja mukaan ottavaa kulttuuria. Kansainvälisen konsernimme juuret ovat suomalaisessa metsässä – emoyrityksemme on yli 90 000 metsänomistajan Metsäliitto Osuuskunta. Lue lisää metsagroup.fi