Rakennusalan rekrytoinnin haasteisiin vastaavan palvelun luonut Werk aloittaa toimintansa Suomessa

Nopeasti kasvanut startup auttaa alustateknologiallaan rakennusalan yrityksiä palkkaamaan ja tuomaan Suomeen osaavia työntekijöitä Aasiasta asti.

HELSINKI (16.6.2022) – Rakennusalan työvoimapulaan ohjelmiston kehittänyt Werk lanseeraa palvelunsa Suomessa. Werk mahdollistaa yrityksille osaavan työvoiman löytämisen Euroopan rajojen ulkopuolelta ja auttaa samalla uusia työntekijöitä maahanmuuttoon liittyvissä kysymyksissä ja haasteissa. Werk hoitaa yritysten puolesta myös palkanmaksun ja muut HR-palvelut. Werkin palvelu on Suomen lisäksi saatavilla sen kotimaassa Virossa sekä Ruotsissa ja Tanskassa.

Suomessa esiintyy työnteko-oikeudettomia ulkomaalaisia sekä työperäistä hyväksikäyttöä myös rakennusalalla, kertoo Rakennusliitto. Werk varmistaa kaikkien alustalleen rekisteröityvien yritysten noudattavan paikallista työoikeuden lainsäädäntöä, ja kaikki Suomeen tuotavat työntekijät palkataan työsuhteisiin. Werk varmistaa myös, että työntekijöiden viisumi- ja muut paperiasiat ovat kunnossa maahanmuuttoa varten. Tämä ei kuitenkaan ole Suomessa ollut täysin mutkatonta.

“Suomessa olemme törmänneet työperäisen maahanmuuton kanssa hankalaan tilanteeseen. Maahanmuuttovirasto vaatii työperäisen muuton viisumiin työtodistuksia vähintään vuoden ajalta. Me tuomme kuitenkin osaajia maista, joissa paperiset työtodistukset eivät ole laajalti käytössä. Olemme tehneet yhteistyötä esimerkiksi Uzbekistanin työ- ja elinkeinoministeriön kanssa, jotta potentiaaliset työntekijät saavat kasaan tarvittavat dokumentit”, kertoo Werkin toimitusjohtaja ja perustajajäsen Martin Kalamees.

Lähes 30 prosenttia Euroopan kaupunkien rakennusalan työntekijöistä on maahanmuuttajataustaisia. Werkin mukaan suurin osa matalan koulutustason työvoimasta tulee Itä-Euroopasta, kuten Ukrainasta, Venäjältä ja Valko-Venäjältä. Koronaviruspandemia ja Venäjän hyökkäys Ukrainaan ovat kuitenkin käytännössä jäädyttäneet tämän maahanmuuttovirran.

“Rakennusalalla on kaksi isoa ongelmaa. Ensinnäkin alalla on paljon harmaata taloutta, ja monet epäeettiset toimijat ovat valmiita käyttämään hyväkseen uuteen maahan työhön perässä tulleita työntekijöitä. Toisaalta rakennusalan yritykset kärsivät suuresta työvoimapulasta, ja työntekijöiden tuonti ulkomailta on ollut raskasta tiukan ja monimutkaisen lainsäädännön takia. Werk vetää nämä mutkat suoriksi yritysten puolesta ja varmistaa samalla työntekijöiden oikeudenmukaisen kohtelun uudessa kotimaassa”, Kalamees kertoo.

Rakennusteollisuus RT:n vuoden 2021 selvityksen mukaan 76 prosenttia alan yrityksistä näkee työvoimatarpeen kasvavan entisestään. Samalla 68 prosenttia vastanneista yrityksistä kokee rekrytoinnin haastavaksi. Rakennusalalle ei saada tarpeeksi edes kesätyöntekijöitä. Tekoälyn avulla Werkin alusta osaa ehdottaa yritykselle sopivaa työntekijää yli 2000 osaajan joukosta, mikä nopeuttaa rekrytointiprosessia. Hoitamalla yrityksen puolesta muut palkkaukseen ja maahanmuuttoon liittyvät haasteet Werk luo todellista lisäarvoa suomalaisille rakennusalan yrityksille.

Rakennusalalla haasteita tuottavat myös materiaalien kallistuvat kustannukset. Koska rakennuttajat etsivät nousevien materiaalikustannusten myötä uusia tapoja pysyä budjettien luomissa rajoissa, tarjoavat Werkin kaltaiset uudet ratkaisut helpon tavan pitää työvoimakustannukset kurissa. Urakasta riippuen työvoimakustannukset kattavat kokonaiskustannuksista jopa 30–50 %, joten ne ovat merkittävä osa yritysten kannattavuutta.

Suomessa Werk on lähtenyt hyvään kasvuun, ja se on aloittanut ensimmäiset pilottiprojektit muun muassa aliurakoitsijoiden Windrow Rakennus Oy:n ja NJ Rebarin kanssa. Lisäksi Werk on mukana Suomen ulkoministeriön rahoittamassa poikkihallinnollisessa Virtual Finland -hankkeessa, joka pyrkii mahdollistamaan digitaalisten palveluiden saumattomuuden Suomeen saapuville maahanmuuttajille ja jonka avulla saatetaan tulevaisuudessa myös välttää ongelmat puuttuvien työtodistusten vuoksi. Hanke tukee myös Suomessa toimivien yritysten kasvua ja vientiä.

Tulevaisuudessa Werk haluaa alustallaan automatisoida viisumi- ja oleskelulupahakemukset työntekijöiden puolesta, auttaa lentolippujen ja asunnon hankinnassa sekä pankkitilin avaamisessa. Lisäksi yritys haluaa auttaa työntekijöitään tukemaan kotimaahan jäänyttä perhettä ja luoda interaktiivisen keskustelualustan, jolla Werkin palveluun rekisteröidyt työntekijät voivat muun muassa jakaa vertaistukea.

“Olemme saaneet todella positiivisen vastaanoton suomalaisilta yrityksiltä. Työvoimapula on niin akuutti, että palvelumme menee kuin kuumille kiville. Kun vielä saadaan kaikki julkisen alan toimijat mukaan vähentämään byrokratiaa, olemme valmiita tuomaan taitavia rakennusalan moniosaajia Suomeen – ja samalla tukemaan näitä ihmisiä sopeutumaan uuteen maahan ja työpaikkaan”, kertoo Suomen maajohtaja Tanja Karonen.

Tanja Karonen

Maajohtaja, Werk Finland Oy

tanja.karonen@werknow.eu

Kuvat ja lisämateriaalit medialle

Werk

Vuonna 2020 Tallinnassa perustettu Werk auttaa rakennusalan yrityksiä palkkaamaan osaavia työntekijöitä Aasiasta asti. Yritys keräsi vuonna 2022 1,3 miljoonan euron esisiemenrahoituksen, jolla se on avannut uusia markkinoita muun muassa Suomeen, Ruotsiin ja Tanskaan. Yhtiö on kasvanut 20 prosentin kuukausivauhtia, ja sen alustalla on jo yli 2000 rekisteröityä rakennusalan osaajaa, valmiina auttamaan eurooppalaisia rakennusalan yhtiöitä työvoimapulassa.

Lisätietoja: www.werknow.eu