Ravintola-alaa mullistava suomalainen startup Cluby keräsi 2,9 miljoonan euron rahoituksen

“Ravintola-alan Hubspotiksi” kutsutun Clubyn sijoituskierrokselle osallistuivat tunnettu pääomasijoitusyhtiö Vendep Capital, Woltin perustajiin lukeutuva Elias Aalto ja yksi Clubyn perustajista, sarjayrittäjä Pekka Koskinen. Lupaava startup aloittaa rahoituksen avulla laajentumiseen Eurooppaan ja iskee kiinni globaaliin miljardimarkkinaan.

HELSINKI (2.7.2024) – Innovatiivisen ravintola-alan kanta-asiakasjärjestelmän kehittänyt suomalainen startup Cluby on kerännyt 2,9 miljoonan euron rahoituskierroksen vauhdittamaan yrityksen kasvua niin Suomessa kuin ulkomailla. Kierroksen johtavana sijoittajana toimi tunnettu pääomasijoitusyhtiö Vendep Capital, joka tunnetaan sijoituksistaan useisiin suomalaisiin SaaS-menestysyhtiöihin, kuten AlphaSenseen, Hostawayhin ja Leadfeederiin. Sijoituskierrokseen osallistui myös Clubyn alkuperäisiin sijoittajiin kuuluva Elias Aalto, joka tunnetaan Woltin perustajajäsenenä, sekä Clubyn perustajiin kuuluva Pekka Koskinen.

Cluby kehittää mobiilisovelluksena toimivaa kanta-asiakasjärjestelmää, joka mahdollistaa kuluttajien liittyä suosikkiravintoloidensa kanta-asiakkaiksi. Ravintolat voivat Clubyn avulla hankkia tehokkaasti kanta-asiakkaita, kerätä dataa asiakkaistaan, markkinoida heille palveluitaan sekä tarjota uusia digitaalisia tuotteita, kuten leimapasseja, kanta-asiakasetuja, pääsylippuja sekä maksullisia ja maksuttomia VIP- ja jäsenkortteja. Suuret ravintolaketjut ovat kehittäneet tarpeeseen oman mobiilisovellukset, mutta Cluby on tarkoitettu etenkin pienemmille yrityksille, joilla ei ole omaa sovellusta tai asiakkaiden hallintajärjestelmää. Clubylla on jo Suomessa lähes 500 ravintola-asiakasta, joiden joukossa on useita tunnettuja brändejä, kuten Boneless, Momotoko, Green Hippo, Milliklubi ja Fat Lizard.

Clubyn perustajakolmikkoon kuuluvat kokeneet startup-yrittäjät Kalle Ek, Joel Leino ja Pekka Koskinen. Koskinen tunnetaan etenkin Leadfeederin perustajana. Myyntiliidien tunnistamiseen erikoistunut Leadfeeder myytiin pari vuotta sitten 180 miljoonan euron kaupassa ulkomaille.

“Huomasimme jo yli viisi vuotta sitten, että suurimmalla osalla ravintoloista ei ole omaa asiakkaiden hallintajärjestelmää, vaikka tarve oli suuri. McDonald’sin kaltaiset jättiläiset ovat luoneet omat sovellukset asiakkaille ja saaneet sitä kautta kilpailuetua pienempiin yrityksiin, joilla ei ole ollut mahdollisuutta kehittää omaa sovellusta. Clubyn avulla pienemmät ketjut sekä yksittäiset ravintolat, kahvilat, baarit ja yökerhot pystyvät luomaan helposti oman kanta-asiakasohjelmansa. Cluby on kuin eräänlainen ravintola-alan Hubspot. Hubspot on maailman suosituin CRM- ja markkinointijärjestelmä, jolla yritykset ympäri maailmaa hallinnoivat asiakkaitaan. Meidän tavoitteenamme on yhdistää ravintolat ja heidän asiakkaansa yhden palvelun avulla”, kertoo Clubyn toimitusjohtaja Kalle Ek.

Clubyn kasvutarinassa on ollut monta mielenkiintoista vaihetta, sillä sovelluksen ensimmäinen versio julkaistiin juuri ennen koronapandemian alkamista. Kun ravintola-ala oli Suomessa poikkeustilassa yli kaksi vuotta, Cluby tutki ravintola-alan teknologioita ja trendejä maailmalla sekä kehitti palvelua tiiviissä yhteistyössä sovellusta käyttäneiden ravintolayrittäjien kanssa. Pandemian jälkeen kasvu on ollut räjähdysmäisen nopeaa, ja sovelluksella on jo yli 100 000 lataajaa Suomessa. Tuoreen sijoituskierroksen myötä startup aloittaa laajentumisen Eurooppaan.

“Lanseeraamme Clubyn syksyllä ainakin Ruotsissa ja Espanjassa, ja ensi vuoden tavoitteena on mahdollistaa palvelun käyttö ravintoloille kymmenissä Euroopan maissa. Pitkällä tähtäimellä tavoitteenamme on olla globaali toimija miljardien arvoisessa markkinassa, jossa ei ole tällä hetkellä suoria kilpailijoita. Olemme iskeneet todella hyvään markkinarakoon, mikä antaa meille mahdollisuuden kasvaa seuraavaksi suureksi suomalaiseksi menestystarinaksi”, Ek jatkaa.

“Halusimme sijoittaa Clubyyn etenkin heidän menestyneen perustajatiiminsä takia ja siksi, että ravintola-alalla on jättimäinen tarve asiakastiedon hyödyntämiseen. Tällä hetkellä ravintola-alan yrityksille ei ole tarjolla toimivia työkaluja asiakastiedon hallintaan. Kaikki Clubyn asiakkaat ovatkin ylistäneet työkalua ja saaneet siitä merkittävää hyötyä. Ravintola-ala digitalisoituu ja hyödyntää koko ajan enemmän teknologiaa, joten näemme tässä erinomaisen mahdollisuuden”, sanoo Vendep Capitalin Juha-Pekka Arala.

Cluby on kerännyt historiansa aikana rahoitusta yhteensä 3,2 miljoonaa euroa, ja sillä on noin 500 yritysasiakasta Suomessa.

Kuvat ja lisämateriaalit medialle

Kalle Ek

Co-founder ja toimitusjohtaja, Cluby

kalle.ek@cluby.com

Kalle Ekin, Joel Leinon ja Pekka Koskisen vuonna 2018 perustama Cluby on kehittänyt ravintola-alalle asiakkaiden hallintajärjestelmän, joka toimii ravintoloiden, kahviloiden, baarien ja yökerhojen kanta-asiakkaiden digitaalisena jäsenkorttina. Yritykset pystyvät luomaan Clubylla kanta-asiakasohjelmia, palkitsemaan asiakkaitaan eduilla ja hallinnoimaan sidosryhmiään. Lisätietoa osoitteessa www.cluby.com/fi.