Ruotsi voitti Suomen yritysjohtajien puhetaitojen maaottelussa – Legon toimitusjohtaja ykkösenä, Nokian toimitusjohtaja kymmenentenä

Tekoälyyn perustuva analyysi arvioi kymmenen merkittävän pohjoismaisen yrityksen toimitusjohtajien puhetaitoja. Lego ylsi listan kärkeen, Nokia sijoittui kymmenenneksi. Tunnetut ruotsalaisbrändit Spotify, IKEA, Volvo, H&M ja Telia jättivät suomalaisyhtiön taakseen.

Helsinki (21.9.2023) Ensimmäinen Nordic Leader Speaker -indeksi on julkaistu. Se laittaa järjestykseen kymmenen pohjoismaisten yritysten johtajaa heidän puhetaitojensa vaikuttavuuden perusteella. Suomen Nokia jäi vertailussa viimeiselle sijalle. Ohi kirivät useat ruotsalaisbrändit, kuten Spotify, IKEA, Volvo ja Telia. Kaksi ensimmäistä sijaa menivät kuluttajabrändeille.

Analyysi tehtiin puhetaitojen arviointiin kehitetyn, tekoälyyn pohjautuvan MySpeaker Rhetorich -alustan avulla. Tekoälyn antama arviointi perustuu kuuteen inhimillisen vaikuttavuuden tekijään, jotka ovat uskottavuus, miellyttävyys, autenttisuus, läsnäolo, vakuuttavuus ja tarinankerronta. Näiden elementtien mittaus perustuu syväoppimisen algoritmeihin.

Listan ykkösenä on tanskalaisen Lego Groupin toimitusjohtaja Niels B. Christiansen. Hänen puhetaitonsa saivat korkeimmat pisteet neljässä kuudesta vaikuttavuustekijästä: uskottavuus, miellyttävyys, vakuuttavuus ja autenttisuus.

“On kiinnostavaa nähdä, miten Legon ja Barbien kaltaiset lelubrändit nostavat brändiarvoaan poikkeuksellisella markkinointiviestinnällä ja saavuttavat näin vahvemman aseman yleisönsä mielessä”, toteaa kansainvälisesti palkittu brändäys- ja markkinointiasiantuntija, Nitro Groupin luova johtaja Eka Ruola.

“Christiansen on selvästi vaikuttanut Legon brändin arvoon positiivisesti viestinnällään, vaikka Legon markkina-arvo on pienimmästä päästä kymmenen johtavan pohjoismaisen brändin joukossa. Hänen vaikuttavat puhetaitonsa muodostuvat harvinaisesta yhdistelmästä vahvuuksia. Jos johtaja koetaan sekä uskottavaksi että miellyttäväksi, hänen vaikuttavuutensa tehtävässään tehostuu huomattavasti”, toteaa MySpeaker Rhetorichin hallituksen puheenjohtaja ja perustajaosakas André Noël Chaker.

Toisella sijalla on muotiketju H&M:n toimitusjohtaja Helena Helmersson. Hänen kykynsä tarinallistaa sanomaansa on listan parhaimmasta päästä. Juuri tarinankerronta on tärkein vaikuttavan puheviestinnän tekijä yrityksille, jotka ovat vahvasti brändivetoisia.

“Kyky kertoa liiketoiminnasta anekdoottien ja relevanttien esimerkkien kautta sekä rakentaa vaikuttavaa narratiivia on ratkaisevan tärkeää kaikkien sidosryhmien kiinnostuksen herättämiseksi ja aktivoimiseksi”, huomauttaa MySpeaker Rhetorichin operatiivinen johtaja Maria Krajewska-Olkkonen.

Listan kolmanneksi vaikuttavin puhuja on ruotsalaisen teleoperaattoriyhtiö Telian brittiläinen toimitusjohtaja Allison Kirkby. Hänen läsnäolonsa oli vaikuttavin analysoiduista johtajista; muun muassa Kirkbyn katsekontakti ja ilmeet olivat erinomaisia.

“On todella hienoa nähdä naisjohtajat kärkisijoilla. Läsnäolo on hyvin tärkeä tekijä asiakkaiden, toimittajien ja sijoittajien huomion vangitsemisessa”, sanoo Krajewska-Olkkonen.

Johtavassa asemassa oleva vaikuttava puhuja, joka pystyy viestimään yrityksen vision, mission ja ydinliiketoiminnan merkityksen eri yleisölle, kasvattaa brändiarvoa.

“Vaikuttavan puhumisen tekijät ovat inspiroivan johtamisen rakennuspalikoita, joiden avulla kaikki sidosryhmät saadaan innostumaan ja osaksi yrityksen matkaa. Ajallaan tämä näkyy viivan alla ja vaikuttaa positiivisesti yrityksen rahalliseen arvoon. Esimerkiksi erittäin taitavana puhujana ja tarinankertojana tunnettu Spanxin perustaja Sara Blakely myi enemmistöosuutensa yrityksessään yli miljardilla dollarilla”, kertoo Chaker.

Kymmenenneksi sijoittunut Nokian  toimitusjohtaja Pekka Lundmark on listan ainoa suomalainen. Hänen puheviestinnässään tarinankerronta jää vähäisemmälle, kun taas H&M:n Helmersson ja Telian Kirkby loistavat viestinsä tarinallistamisessa.

“Tarinankerronta on yleensä haastavaa pohjoismaisille teknologiayrityksille. Jokainen listalla oleva on erittäin taitava puhuja ja esiintyjä, mutta on kiinnostavaa huomata, miten kärkisijat menevät leluyhtiölle ja muotiketjulle, ja teknologiayritykset tulevat perässä”, pohtii Chaker.

Nordic Leader Speaker -indeksi 2023

1. Niels B. Christiansen, Lego Groupin toimitusjohtaja

2. Helena Helmersson, H&M:n toimitusjohtaja

3. Allison Kirkby, Telian toimitusjohtaja

4. Anders Opedal, Equinorin toimitusjohtaja

5. Sigve Brekke, Telenorin toimitusjohtaja

6. Daniel Ek, Spotifyn toimitusjohtaja ja perustajaosakas

7. Jesper Brodin, INGKA Holdinging (IKEA) toimitusjohtaja

8. Martin Lundstedt, Volvon toimitusjohtaja

9. Frank Vang-Jensen, Nordean toimitusjohtaja

10. Pekka Lundmark, Nokian toimitusjohtaja

Lisätietoja:

Kuvia medialle

André Chaker, hallituksen puheenjohtaja ja perustajaosakas

MySpeaker

andre.chaker@myspeaker.fi

Maria Krajewska-Olkkonen, operatiivinen johtaja

MySpeaker

maria.krajewska-olkkonen@myspeaker.fi

Rhetorich on MySpeakerin tapa auttaa niin tunnettuja johtajia kuin työntekijöitä kaikissa rooleissa tuomaan sanomansa esille sekä kehittämään omaa osaamistaan ja liiketoimintaa. Vuonna 2022 lanseerattu Rhetorich yhdistää tekoälyyn perustuvan puhetaitojen analyysin, koulutusteknologian ja kokeneiden viestinnän asiantuntijoiden valmennuksen. Tämä menetelmä mahdollistaa vaikuttavampien puhetaitojen oppimisen kiireisille ammattilaisille. Lue lisää osoitteessa myspeaker.com/rhetorich ja seuraa meitä LinkedInissä.

Avainsanat: