Sähköisen liikenteen ohjelmisto-startup eMabler keräsi 630 000 euron rahoituksen

Yhtiön ohjelmistorajapinta helpottaa sähköisen liikenteen sirpaloitunutta ekosysteemiä ja vauhdittaa sähköautojen yleistymistä parantamalla latauksen käyttökokemusta esimerkiksi yksinkertaistamalla maksamista.

Suomalainen sähköisen liikenteen API-alustan rakentanut eMabler on kerännyt 630 000 euron rahoituskierroksen, jossa sijoittajina toimivat Sofokus Ventures, Nidoco AB ja joukko enkelisijoittajia. 350 000 euroa rahoituksesta on Business Finlandin tutkimus- ja tuotekehityslainaa. Rahoituksen avulla eMabler jatkaa ohjelmistonsa kehittämistä ja kaupallistamista sekä panostaa uusien asiakassuhteiden luomiseen.

Liikenteen sähköistyminen vaikuttaa ilmastoon positiivisesti vähentämällä fossiilisten polttoaineiden kulutusta ja hiilidioksidipäästöjä. Vuonna 2019 perustetun eMablerin asiakkaisiin kuuluvat esimerkiksi infra-alan palveluyhtiö Destia ja norjalainen sähköautojen latauspalvelua tarjoava Movel.

“Sähköauton latauksen pitää olla kuluttajalle yhtä mutkatonta ja luotettavaa kuin tankkaaminen polttoaineella. Ensimmäinen tavoitteemme on auttaa asiakkaitamme parantamaan lataamisen käyttökokemusta ja siten nopeuttaa liikenteen sähköistymistä”, sanoo Juha Stenberg, eMablerin toimitusjohtaja ja toinen yhtiön perustajista.

Suomen autokanta sähköistyy nopeasti ja kasvu jatkuu vahvana. Sähköinen liikenne ry:n mukaan joulukuussa 2020 uusien sähköautojen osuus ensirekisteröinneissä oli 31 prosenttia ja koko vuoden 2020 sähköautokannan kasvu oli 25 953 sähköautoa eli yli 18 prosenttia ensirekisteröinneistä.

Ero sähköautojen määrässä johtavaan Norjaan on kuitenkin huima: norjalaisen tieliikenteen etujärjestön OFV:n mukaan vuonna 2020 yli 70 prosenttia maassa myydyistä uusista autoista oli ladattavia sähköautoja. Maaliskuussa 2021 vastaava luku oli 84,9 prosenttia.

Tällä hetkellä Suomessa on käytössä reilusti yli 10 eri sähköautojen lataussovellusta ja uusia julkaistaan jatkuvasti. Tilanne on hankala autoilijoille. eMabler mahdollistaa latauksen myös olemassa olevilla maksusovelluksilla tai osana toista palvelua. Kaikkiin lataussovelluksiin ei tarvitse välttämättä rekisteröityä. Tästä helppoudesta hyötyvät niin sähköisen liikenteen toimijat kuin sähköautojen kuljettajat.

”Liikenteen sähköistäminen tarvitsee toimijaa, joka yhdistää koko ekosysteemiä ja avaa kaikille uusia mahdollisuuksia API-talouden malleilla. Jaamme eMablerin tiimin kanssa paljon arvoja ja ajatuksia. Haluamme tuoda oman panoksemme yhtiön tarinan edistämiseksi sekä sijoituksen että erityisesti digitaalisen liiketoiminnan kehittämisosaamisemme kautta”, kertoo Sofokus Ventures -sijoitusyhtiön partneri Turo Numminen.

Sähköautojen yleistymisen kannalta myös latausmahdollisuudella kotona on suuri merkitys. Energianhallinta tulee olemaan olennainen osa palvelua. Luonnollisia toimijoita vastaamaan tähän kysyntään ovat energiayhtiöt, mutta myös uusia toimijoita on alalle tulossa.

“Movel tarjoaa älykkäitä ja kustannustehokkaita sähköautojen latauspalveluita taloyhtiöille ja yrityksille. Liiketoimintamme on läpinäkyvää ja asiakaslähtöistä. Olemme innoissamme yhteistyöstä eMablerin kanssa, sillä sen avulla liiketoimintamme voi skaalautua, pystymme tarjoamaan asiakkaillemme uusia, lisäarvoa tuottavia palveluita ja voimme käyttää usean toimittajan laitteita nopeasti kasvavassa sähköautojen markkinassa”, sanoo Movelin toimitusjohtaja ja perustajaosakas Per Thorbjørn Magnor.

eMablerin alusta voidaan integroida latauspisteiden operaattoreiden ja latauspisteiden valmistajien sekä energia- ja palvelualan yhtiöiden omiin järjestelmiin saumattomasti. Alustasta saatavan datan avulla asiakkaat voivat tarjota parempaa palvelua loppukäyttäjille, kehittää liiketoimintaansa, parantaa kilpailukykyään sähköisen liikenteen toimialalla ja rakentaa uusia tulovirtoja yhdistämällä latauspalvelut muihin palveluihin.

“Destia tarjoaa sähköautojen latauspalveluita yrityksille ja ammattiliikenteeseen. eMablerin avulla voimme tehostaa hallinnoimiemme latauslaitteiden ylläpitoa, mikä parantaa niiden käyttöastetta. Asiakkaamme saavat meiltä laadukasta palvelua latausverkoston koko elinkaaren ajan”, sanoo Destian sähkökulkuneuvojen latausratkaisut -yksikön päällikkö Marcus Suvanto.

eMablerin kasvua ja kansainvälistymistä on tukemassa kokenut hallitus, jonka jäseniä ovat Suomen yksityissijoittajien (FiBAN) entinen hallituksen puheenjohtaja Torsti Tenhunen, energiayhtiö Helenin entinen toimitusjohtaja Pekka Manninen, Colliers Finland Advisory Boardin puheenjohtaja Kai Keituri sekä eMablerin toinen perustaja ja teknologiajohtaja Ville Parviainen. Tenhunen, Manninen ja Keituri ovat myös sijoittaneet yhtiöön.

Juha Stenberg
Toimitusjohtaja, perustajaosakas
juha@emabler.com

Kuvia medialle

eMabler
Helsingistä käsin toimiva eMabler tekee sähköautojen lataamisesta helpompaa ja edullisempaa loppukäyttäjälle. Yhtiön sähköisen liikenteen SaaS-alustan ohjelmistorajapinta (API) voidaan integroida sähköautojen latauspisteiden operaattoreiden ja latauspisteiden valmistajien sekä yritysten omiin tietojärjestelmiin saumattomasti. Lisätietoja: emabler.com.

Destia
Destia on Suomen suurin infra-alan palveluyhtiö, joka suunnittelee, rakentaa ja ylläpitää yhteiskuntaa. Luomme kestävälle perustalle kaupunkirakentamisen innovaatioita ja älykkäitä infraratkaisuja, jotka mahdollistavat ihmisten, tavaroiden, palveluiden ja energian liikkumisen luontevana osana pohjoista elämää. Rakennamme huomisen infraa 1 700 destialaisen ainutlaatuisella infran tajulla. Vuonna 2020 yhtiön liikevaihto oli noin 565 miljoonaa euroa. Destia on yksityinen yritys, jonka omistaa Ahlström Capital Oy.

Movel
Movel tarjoaa älykkäitä ja kustannustehokkaita sähköautojen latauspalveluita taloyhtiöille ja yrityksille, jotka tarvitsevat useita latauspisteitä älykkäällä kuormanhallinnalla, laskutuksella ja henkilökohtaisella palvelulla. Movel vapauttaa taloyhtiön hallituksen ylimääräisistä tehtävistä ja tekee lataamisesta saumatonta.

Sofokus Ventures
Sofokus Ventures on erikoistunut varhaisen vaiheen sijoituskohteisiin. Sofokus Group on yksi Suomen vanhimmista digitaalisen liiketoiminnan asiantuntijakonserneista. Toimintamme perustuu digitaalisen liiketoiminnan kehittämiseen ja yrittäjämäiseen asenteeseen. Tarjoamme muotoilu-, toteutus-, rahoituspalveluita kunnianhimoisille organisaatioille.