Sastrifyn data paljastaa trendit, jotka muovaavat SaaS-työkalujen hallintaa vuonna 2023

SaaS-hankintayhtiö ennustaa SaaS-palveluille korkeampia hintoja ja siirtymistä käyttöperusteiseen hinnoitteluun, mutta myös parempaa valikoimaa ja joustavampia markkinoita ostajille.

HELSINKI (21.12.2022) – Saksalainen SaaS-hankintayhtiö Sastrify on julkistanut SaaS-hankintojen keskeiset trendit vuodelle 2023. Sastrify ennustaa SaaS-palveluntarjoajilta ja käyttäjiltä saamiensa tietojen perusteella SaaS-työkalujen lisääntyvää käyttöä korkeammista kustannuksista huolimatta. Koska työkalut ovat ratkaisevassa asemassa yritysten toiminnassa ja tämänhetkinen taloustilanne on vaikea, yhtiöiden on etsittävä vaihtoehtoisia palveluita, neuvoteltava sopimuksia uudelleen tai etsittävä muita keinoja kulutuksen kurissa pitämiseksi.

Sastrifyn tietojen mukaan työvoimakustannukset ja inflaation ovat merkittävimpiä hintojen nousun tekijöitä. Euroalueen inflaatio nousi syyskuussa kymmeneen prosenttiin, ja inflaatiosta johtuva työvoimakustannusten nousu on alkanut nostaa myös SaaS-työkalujen hintoja – 61 prosenttia SaaS-palveluntarjoajista on nostanut hintojaan tänä vuonna. Vaikka lukuisat palveluntarjoajat ovat raportoineet irtisanomisista ja muista säästötoimenpiteistä viime kuukausina, korkeana jatkuva inflaatio näkyy todennäköisesti ostajien palvelukustannusten nousuna vuonna 2023.

”Yleinen taloustilanne näkyy myös SaaS-työkalujen tarjonnassa. Palveluntarjoajat joutuvat varautumaan vaikeisiin taloudellisiin aikoihin. Koska asiakastyytyväisyys on avainasemassa, ostajille tarjotaan todennäköisesti pidempiä sopimuksia vastineeksi ennustettavammista hinnankorotuksista”, kertoo Sastrifyn Pohjoismaiden liiketoiminnan kehityspäällikkö Oscar Forsberg.

”Samalla näemme siirtymisen kohti palveluiden käyttöperusteista hinnoittelua, eli yritykset maksavat vain niistä työkaluista, joita he todella käyttävät. Tämä saattaa heikentää loppukustannusten ennustettavuutta, mutta se takaa myös sen, että asiakkaat maksavat vain käytöstä. Hinnoittelu on tällöin ikään kuin yhteydessä yrityksen menestykseen”, Forsberg jatkaa.

SaaS-työkalut ovat keskeinen osa liikkeenjohtoa. Sastrifyn datan mukaan yritykset käyttävät keskimäärin 96:ää palvelua vuositasolla, ja 99 prosenttia kaikista yrityksistä käyttää vähintään yhtä SaaS-työkalua. Gartnerin arvioiden mukaan ohjelmistokuluihin on käytetty tänä vuonna 675 miljardia dollaria.

Samaan aikaan SaaS-jälleenmyyjien kehittyvät markkinat antavat yrityksille enemmän mahdollisuuksia hallita hinnankorotuksia neuvottelemalla sopimuksia osana laajempaa sopimuskokonaisuutta. Jotkut SaaS-palveluntarjoajat ottavat käyttöön enemmän ominaisuuksia, kun taas toiset erikoistuvat tiettyihin ominaisuuksiin, mikä tarjoaa ostajille huomattavasti enemmän valinnanvaraa ja joustavuutta.

"SaaS-palveluntarjoajien alkanevat ymmärtää kustannussäästöjen lisäksi palvelun tuoman lisäarvon päälle. Asiakassuhteiden ylläpito ja keskittyminen käyttäjien tyytyväisyyteen osana käyttöönottoa auttavat sekä käyttäjiä että palveluntarjoajia tuomaan lisäarvoa toisilleen säästöjen, mutta myös sidosryhmien sitoutumisen, paremman hallinnon ja ajansäästön kannalta”, Forsberg päättää.

Kuvat ja lisämateriaalit medialle

Oscar Forsberg

Pohjoismaiden liiketoiminnan kehityspäällikkö, Sastirfy

oscar.forsberg@sastrify.com

Yritys

Sarjayrittäjäkaksikko Maximilian Messing ja Sven Lackinger perustivat Sastrifyn vuonna 2020 auttaakseen nopeasti kasvavia yrityksiä saamaan parhaat tarjoukset ostaessaan ja uusiessaan SaaS-työkaluja ja niiden sopimuksia. Sastrifyn avulla hankinta-, teknologia- ja rahoitustiimit voivat työskennellä saumattomasti yhdessä hyötyen parhaista ostoprosesseista, kumppanuuksista johtavien SaaS-toimittajien kanssa ja jatkuvasti kasvavasta hintavertailutietokannasta. FirstMarkin ja HV Capitalin tukemalla yhtiöllä on satoja asiakkaita maailmanlaajuisesti, kuten Gorillas, Pleo ja Capchase.

Lisätietoja: www.sastrify.com.