Sellforte keräsi 4 miljoonan euron rahoituksen – tekoälyratkaisu tuo tiedettä markkinointiin

Yhtiö kiihdyttää kansainvälistä kasvuaan entisestään Sonae IM:n, Bonnier Venturesin ja Icebreaker.vc:n rahoituksen avulla.

Tekoälyyn perustuva markkinoinnin optimointialusta Sellforte on kerännyt 4 miljoonan euron rahoituskierroksen, jossa johtavana sijoittajana toimi Sonae IM. Muita tärkeitä sijoittajia olivat Bonnier Ventures ja Icebreaker.vc. Rahoituksen avulla Sellforte palkkaa lisää työntekijöitä skaalatakseen tuotekehitystään sekä laajentaakseen toimintaansa kansainvälisesti.

Markkinoinnin tulosten mittaaminen on monimutkaistunut viime vuosina. Yritysten myyntiin ja kannattavuuteen vaikuttavat useat tekijät, kuten mm. markkinointiviestintä, jakelukanava, hinnoittelu sekä muutokset valikoimassa. Gartnerin selvitys kuitenkin osoittaa, että analytiikka vaikuttaa vain 54 prosenttiin markkinointipäätöksistä. Tärkeimpiä syitä analytiikan hyödyntämättä jättämiseen ovat datan huono laatu (32 %) ja epäselvät suositukset analytiikasta (31 %).

Tyypillisesti yritykset ovat turvautuneet yksittäisiin konsulttiprojekteihin, joissa markkinointikampanjoiden ja eri medioiden vaikutuksia on pyritty selvittämään. Sellforten alusta yhdistää kaiken tämän kaupallisen datan, auttaa pääsemään irti yksittäisistä projekteista ja mittaa markkinoinnin tehokkuutta jatkuvasti.

“Sellforten alusta on kaiken sisäisen ja ulkoisen markkinointidatan koti. Kun data löytyy yhdestä paikasta, data-analytiikkamallimme voivat laskea vertailukelpoiset ROI-luvut jokaiselle markkinointi-investoinnille eri kanavissa ja eri kampanjoissa. Tämän ansiosta Facebookin näyttökerrat, Googlen klikkaukset, TV:n katsojamäärät ja monet muut kanavakohtaiset mittaustavat ovat vertailukelpoisia. Markkinoinnin ROI-lukujen jatkuvan päivittymisen ansiosta asiakkaamme voivat testata kaikkia markkinointikampanjoitaan hallitusti – niin digitaalisissa kuin perinteisissä medioissa ja myyntikanavissa”, sanoo Sellforten toimitusjohtaja ja perustaja Juha Nuutinen

Sellforten SaaS-alusta hyödyntää itse kehitettyä data-analytiikkaa ja tekoälyä markkinointi-investointien tehokkuuden mittaamiseen. Lisäksi se tarjoaa räätälöityjä suosituksia. Sellforten alustan ansiosta markkinoinnin johto voi käsitellä miljoonia rivejä myynti- ja markkinointidataa ja tehdä liiketoiminnan kannalta oikeita päätöksiä. Sellfortea käyttävät aloillaan johtavat yhtiöt, kuten Musti ja Mirri, Tokmanni, Gigantti ja Cloetta.

“Markkinointijohtajat sijoittavat miljoonia euroja markkinointiin joka vuosi. Heillä on kuitenkin rajalliset työkalut investointien optimointiin. Sellforte auttaa asiakkaita tunnistamaan kannattavat investoinnit kannattamattomista. Lisäksi se näyttää, miten tulevien kampanjoiden vaikutukset liiketoimintaan voidaan optimoida. Tavallisesti asiakkaamme onnistuvat parantamaan markkinointinsa tehokkuutta 20–30 prosenttia optimoimalla medioiden, kampanjoiden, brändien ja maantieteellisten alueiden yhdistelmät sekä investointien ajoituksen. On upeaa nähdä, kun asiakkaamme menestyvät!” toteaa Nuutinen.

Online- ja offline-markkinoinnin mittaamisesta vertailukelpoisilla ROI-mittaustavoilla on tullut haaste kaikille markkinoijille. Haastetta korostaa suurten teknologiayhtiöiden, kuten Googlen ja Applen, määrittelemät uudet suositukset kuluttajien datan yksityisyydelle. Sellforten alusta ei nojaa evästedataan näistä lähteistä, minkä ansiosta loppukäyttäjät voivat yhä mitata markkinoinnin vaikuttavuutta.

“Sellforten huipputasoinen tekoälyratkaisu ravisuttaa suurta markkinaa, jota hallitsee palveluihin perustuva tarjonta. Sellforten ydintiimillä on vankat edellytykset saavuttaa kunnianhimoinen kansainvälisen kasvun tavoite suurilla sektoreilla, kuten vähittäismyynnissä, tietoliikenteessä ja päivittäistavaroissa. Vaikutuimme Sellforten tuotteen kyvystä tuottaa eksponentiaalista kasvua erittäin haastavassa kontekstissa. Se osoittaa, että markkinoinnin ROI-mittaamiselle on todellinen tarve”, sanoo Sonae IM:n sijoitusjohtaja Miguel Bagulho.

“Sellforte ratkaisee markkinointijohtajien kriittisen ongelman tarjoamalla ainutlaatuisen tuotteen, joka auttaa optimoimaan markkinointi-investoinnit. Sijoituskohteena Sellfortella on useita etsimiämme ominaisuuksia. Se on korkean suorituskyvyn alusta, joka ratkaisee merkittävän ongelman. Lisäksi sen globaalilla kasvupotentiaalilla on tukenaan erinomainen tiimi”, sanoo Bonnier Venturesin sijoitusjohtaja Dajana Mirborn.

Vuonna 2017 perustettu Sellforte on kerännyt tähän mennessä yhteensä 4,5 miljoonaa euroa rahoitusta. Yhtiöllä on asiakkaita 14 maassa ja heitä palvellaan Suomesta, Ruotsista ja Hollannista käsin. Uuden rahoituskierroksen myötä Sellforte aikoo jatkaa laajentumistaan Euroopassa avaamalla toimipisteen Saksaan.

Suomalainen pääomasijoittaja Icebreaker.vc sijoitti Sellforteen jo yhtiön varhaisessa vaiheessa. Rahasto jatkaa tukeaan tällä rahoituskierroksella.

“Sellforten tiimin intohimo ja alan asiantuntijuus ovat luoneet ohjelmistotuotteen, joka tuo erinomaisia tuloksia heidän asiakkailleen. Olemme innoissamme voidessamme tukea Sellfortea myös jatkossa”, toteaa Icebreaker.vc:n partneri Riku Seppälä.

Kuvia median käyttöön

Juha Nuutinen
Toimitusjohtaja, perustaja, Sellforte
juha.nuutinen@sellforte.com

Sellforte

Helsingissä päämajaansa pitävä Sellforte on tekoälyyn perustuva markkinoinnin optimointialusta, joka auttaa markkinoinnin johtoa tekemään omaan markkinointi-, myynti- ja mainontadataansa perustuvia päätöksiä. Sellforten alusta mittaa markkinointi-investointien vaikuttavuutta ja tekee suosituksia niin online- kuin offline-kanaviin. Lisätietoja www.sellforte.com.

Sonae Investment Management
Sonae IM on teknologiasijoituksiin keskittyvä pääomasijoitusyhtiö, joka on osa monikansallista, vähittäismyynti- ja tietoliikennebrändeihin sijoittavaa Sonae Groupia. Sonae IM sijoittaa vähittäismyynnin teknologiaan, digitaaliseen infrastruktuuriin ja kyberturvallisuuteen globaalisti. Sonae IM:llä on yli 30 suoraa investointia, joihin lukeutuu varhaisen vaiheen yhtiöitä ja kasvuyhtiöitä sekä epäsuoria investointeja pääomarahastoissa.

Bonnier Ventures
Bonnier Ventures on perheyhtiö Bonnier Groupin pääomasijoitusyhtiö. Bonnier Ventures tähtää merkittäviin vähemmistöomistuksiin teknologiaan keskittyvissä eri kasvuvaiheiden sijoituskohteissa. Bonnier Venturesilla on vankka jalansija Pohjoismaissa ja yhtiö tavoittelee globaalia skaalautumista. Yhtiön ydintiimi toimii Tukholmasta käsin ja sen tukena on useita sijoituskumppaneita Yhdysvalloissa ja Euroopassa.

Icebreaker.vc
Icebreaker.vc on erikoistunut sijoittamaan hyvin varhaisessa vaiheessa oleviin yrityksiin, jotka ovat jopa vasta ideatasolla ja perustamisvaiheessa. Rahaston malliin kuuluukin perustajatiimien kasaamisessa ja yrityksen perustamisessa tukeminen. Sillä on 12 hengen tiimi, josta suurin osa keskittyy kohdeyhtiöiden operatiiviseen kehittämiseen ja auttamaan niitä esimerkiksi rekrytoinnissa ja markkinoinnissa. Rahaston sijoitukset ovat 150 000–800 000 euron suuruisia yrityksen kehitysvaiheesta riippuen. Rahasto sijoittaa suomalaisten startupien lisäksi myös ruotsalaisiin ja virolaisiin teknologiayhtiöihin.