Selvitys: Pienten lasten vanhemmat kokevat työelämässä syrjintää uramahdollisuuksissa – samalla etätyön rajoittaminen vaikeuttaa elämää

Remoten selvityksen mukaan kolme neljäsosaa suomalaisista pienten lasten vanhemmista kokee, että heidän taloutensa kustannukset nousisivat ja heidän elämäntilanteensa vaikeutuisi, jos etätyöskentelyä rajoitetaan enemmän. Varsinkin 35–44-vuotiaat kokevat, että etätyön rajoittaminen vaikuttaa kielteisesti heidän elämäänsä.

Kansainvälinen rekrytoinnin asiantuntijayritys Remote selvitti alle 5-vuotiaiden lasten työssäkäyvien vanhempien näkemyksiä työelämästä kahdeksassa Euroopan maassa, joihin myös Suomi lukeutui. Selvityksen mukaan 77 prosenttia vastanneista kertoo, että heidän työpaikallaan COVID-19-pandemian jälkeen käyttöön otetuilla toimistolle paluuta koskevilla säännöillä on ollut heidän elämäntilanteeseensa kielteinen vaikutus. Jopa 84 prosenttia 35–44-vuotiaista kertoo kielteisistä vaikutuksista, kun taas 25–34 vuotiaiden keskuudessa osuus on hieman pienempi (65 %). Neljä viidestä toivoo myös parempia joustavan työskentelyn säädöksiä, jotka tukisivat työssäkäyviä vanhempia.

Suomalaisvastaajista 70 prosenttia sanoo, että heidän perheessään on pohdittu työpaikan vaihtoa tai työajan vähentämistä täyspäiväisestä osa-aikaiseksi, mikäli työnantaja vaatisi työskentelemään toimistolla nykyistä enemmän. Yhtä suuri osuus vastaajista on harkinnut työpaikan vaihtoa työaikana saatavilla olevien lastenhoitomahdollisuuksien vähäisyyden vuoksi. Naisten keskuudessa osuudet olivat hieman korkeammat kuin miesten. Ruotsalaisvastaajista 80 prosenttia on pohtinut työpaikan vaihtoa tai työajan vähentämistä edellä mainituista syistä.

Kolme neljäsosaa vastanneista puolestaan koki, että jos työnantaja vaatisi nykyistä enemmän paikallaoloa toimistolla, lisäisi se heidän kustannuksiaan. Osuus oli jälleen korkeampi 35–44-vuotiaiden (80 % vastanneista) joukossa kuin 25–34-vuotiaiden (65 % vastanneista) joukossa.

Useat kokevat, että etä- ja hybridityön rajoittamisella on kielteisiä vaikutuksia, ja joustavasta työstä on tullut yhä tärkeämpi työpaikan valintaan vaikuttava tekijä. Joustava työ koetaan yhtä tärkeäksi tekijäksi kuin palkka työpaikan valinnassa: kummankin nimesi tärkeäksi 32 prosenttia vastanneista. Työantajan linjaukset etätyölle koki tärkeänä 27 prosenttia vastanneista.

Yli puolet vanhemmista kokee, että heidät on sivuutettu urakehityksessä: yleisintä 35–44-vuotiaiden joukossa

Hälyttävää on, että kyselyn mukaan yli puolet (55 %) vastanneista kokee tulleensa syrjityiksi tai uskoo, että heitä ei ole otettu huomioon ylennyksissä tai muissa etenemismahdollisuuksissa, koska he ovat työssäkäyviä vanhempia. Osuus oli korkeampi naisten (58 % vastanneista) kuin miesten (49 %) joukossa.

Osuus oli jälleen korkeampi 35–44-vuotiaiden (65 %) ja 45–54-vuotiaiden (55 %) keskuudessa, ja matalampi 25–34-vuotiaiden (38 %) joukossa. Ruotsissa tilanne oli tätäkin heikompi, siellä siellä 71 prosenttia vastanneista työssäkäyvistä vanhemmista koki, että heidät jätettiin etenemismahdollisuuksissa ja ylennyksissä huomioimatta.

“Suomessa on huolta talouskasvusta, työikäisten jaksamisesta ja syntyvyydestä. On huolestuttavaa huomata, että moni pienten lasten vanhempi kokee, että heidät on jätetty huomiotta ylennyksissä tai muissa mahdollisuuksissa työpaikalla perhetilanteensa vuoksi. Suomi on ollut monella mittarilla tasa-arvon kehityksen edelläkävijämaa, mutta tämä havainto osoittaa, että meidän tulee työskennellä enemmän tasa-arvoisemman ja oikeudenmukaisemman työelämän puolesta”, sanoo Remoten toimitusjohtaja Job van der Voort.

Vastaajista 74 prosenttia kertoo saaneensa virallisen varoituksen tai kielteistä palautetta työpaikalla, kun työntekijä on joutunut ottamaan suunnittelematonta vapaata lapsensa hoitamisen takia – esimerkiksi lapsen sairastuessa tai päivähoitopaikan ollessa kiinni. Ruotsissa näin koki lähes 80 prosenttia vastaajista. Samalla neljä viidestä tunsi syyllisyyttä tai ahdistusta pyytäessään vapaata lastenhoitotarpeiden vuoksi.

Kyselyyn vastasi kevään 2024 aikana Suomessa 601 toimistotyötä tekevää vanhempaa, joilla on vähintään yksi alle 5-vuotias lapsi. Selvitys toteutettiin kyselytutkimuksena Suomessa, Ruotsissa, Iso-Britanniassa, Saksassa, Ranskassa, Hollannissa, Belgiassa ja Espanjassa.

Tärkeimmät löydökset:

• 77 % suomalaisvastaajista kertoo, että heidän työpaikallaan COVID-19-pandemian jälkeen käyttöön otetuilla toimistolle paluuta koskevilla säännöillä on ollut heidän elämäntilanteeseensa kielteinen vaikutus.
  • 70 % suomalaisvastaajista sanoo, että heidän perheessään on pohdittu työpaikan vaihtoa tai työajan vähentämistä täyspäiväisestä osa-aikaiseksi, mikäli työnantaja vaatisi työskentelemään toimistolla nykyistä enemmän.
  • 55 % suomalaisvastaajista kokee tulleensa syrjityiksi tai uskoo, että heitä ei ole otettu huomioon ylennyksissä tai muissa etenemismahdollisuuksissa, koska he ovat työssäkäyviä vanhempia.
  • 74 % suomalaisvastaajista kertoo saaneensa virallisen varoituksen tai kielteistä palautetta työpaikalla, kun työntekijä on joutunut ottamaan suunnittelematonta vapaata lapsensa hoitamisen takia.
  • Haasteista huolimatta 87 prosenttia vastaajista toteaa, että heidän työnantajansa tukee joustavia työntekemisen muotoja

Lisätietoa selvityksestä Remoten verkkosivuilla.

Sami Stormbom, Remoten mediatiimi

sami@sanfrancisco.fi

Toni Rajamäki, Remoten mediatiimi

toni@sanfrancisco.fi