• San Francisco Oy/

Selvitys: Suomalaisia kielimalleja kokeiltiin ministeriössä – lainvalmistelun tuottavuusloikka edellyttää investointeja ja uudelleenajattelua

Futuricen toteuttamassa pilottihankkeessa kokeiltiin suomalaisia kielimalleja käytännön lainvalmistelutyössä. Kokeilu osoitti, että suomalaiset kielimallit kehittyvät vauhdilla ja voivat kasvattaa tuottavuutta lähivuosina.

HELSINKI (20.8.2024) – Suomalainen teknologia- ja innovaatioyritys Futurice on pilotoinut generatiiviseen tekoälyyn perustuvaa palvelua liikenne- ja viestintäministeriön lainvalmistelutyön tueksi. Pilotissa perehdyttiin erityisesti suomalaisten kielimallien ja korkealaatuisen datan saatavuuden vaikutukseen tekoälyprojekteissa. Hankkeen rahoitti Sitra. Hankkeesta on tänään julkaistu myös selvitysraportti.

Pilotin tavoitteena oli selvittää, millaisia haasteita lainvalmisteluun liittyy sekä sitä, millaiset tekoälykyvykkyydet Suomella tällä hetkellä on ja miten niitä voidaan kehittää. Generatiivisessa tekoälyssä on perinteisesti turvauduttu kaupallisiin lähdekoodeihin, mutta tässä hankkeessa keskityttiin erityisesti avoimen lähdekoodin suomalaisiin kielimalleihin.

“Lainvalmistelussa data eli lakitekstit ovat erittäin merkittävässä roolissa. Pelkkä tekoälyosaaminen ei siis riitä, vaan onnistuminen vaatii sen, että data on laadultaan ja saatavuudeltaan hyvälaatuista ja että käyttäjällä on riittävästi osaamista. Tällä hetkellä haasteena on erityisesti se, että dataa on paljon, mutta Finlexin käyttöehdot eivät salli koko lainsäädännön käyttöä tekoälytyökaluissa”, kertoo Futuricen johtava data- ja tekoälyasiantuntija Martti Sutinen.

Suomalaiset kielimallit ovat vielä kehitteillä, minkä vuoksi niiden hyödyntäminen lainvalmistelussa on haastavaa. Varsinaisen tekoälyteknologian lisäksi tarvitaan erityistä panostusta dataan, joka mahdollistaa suomalaisten kielimallien laajemman käytön. Pilotissa havaittiin, että investointeja tarvitaan erityisesti datan keräämiseen, luomiseen ja jakamiseen. Sutinen painottaa myös yhteistyön merkitystä esimerkiksi eri ministeriöiden välillä.

“Ministeröiden on järkevää tehdä yhteisiä investointeja suomalaisiin kielimalleihin, jotta hyödyt ovat laajemmat lainvalmistelussa. Yhteistyö mahdollistaisi myös esimerkiksi yhtenäisemmän terminologian kehittämisen”, Sutinen jatkaa.

Lainvalmistelu nykyisellään on asiantuntijalähtöistä, joka asettaa painetta yksittäisille asiantuntijoille. Tekoälyä hyödyntämällä paine jakautuu tasaisemmin. Käyttöönotossa on kuitenkin tärkeää muistaa tekoälyn mukanaan tuomat muutokset kulttuuriin ja työntekijöiden rooleihin.

Tarvitsemme panostuksia ihmisiin, jotta ymmärrys ja osaaminen tekoälystä kasvavat osana lainvalmistelun kehittämistä. Ihmiset ja heidän osaamisensa mahdollistavat tekoälyn kehittämisen ja hyödyntämisen parhaalla mahdollisella tavalla. Organisaatioiden on myös osattava valmistaa henkilöstöään tekoälyn myötä muuttuviin työrooleihin”, sanoo liikenne- ja viestintäministeriön tieto- ja turvallisuusosaston erityisasiantuntija Tomi Paavola.

Ministeriötason lisäksi lainvalmistelun tehostamisesta on hyötyä myös muualla julkisella sektorilla. Esimerkiksi kunnissa lakien tulkitsemista voidaan nopeuttaa tekoälyn avulla. Suuret kertainvestoinnit maksavat itsensä takaisin, kun niitä hyödynnetään laajalla skaalalla. Sutinen kannustaa myös tekoälykokeiluihin.

“Tekoälykenttään liittyy vielä paljon epävarmuutta, mutta se ei ole syy hidastaa. Päinvastoin – kannustamme julkista sektoria juuri nyt kokeiluun ja toimintakulttuurin muutoksiin. Suomalaiset kielimallit eivät ole vielä riittävän kyvykkäitä, mutta voivat pian olla, jos niihin panostetaan yhdessä”, Sutinen päättää.

Kuvat ja lisämateriaalit medialle

Martti Sutinen
Johtava data- ja tekoälyasiantuntija, Futurice
martti.sutinen@futurice.com

Tomi Paavola
Erityisasiantuntija, liikenne- ja viestintäministeriö
tomi.paavola@gov.fi

Futurice
Olemme Futurice, konkreettisiin ja kestäviin tuloksiin keskittynyt digitaalisen muutoksen tekijä. Autamme asiakkaitamme ratkaisemaan merkittävimmät ongelmansa ja löytämään tapoja vaikuttaa maailmaan positiivisesti.

Uudistamme strategioita ja yrityskulttuureita sekä muotoilemme, kehitämme ja ylläpidämme digitaalisia palveluita ja tuotteita. Pyrimme tuottamaan mitattavia ja kestäviä tuloksia läheisessä yhteistyössä asiakkaidemme kanssa kaikilla toimialoilla.

Vuonna 2000 perustetussa yrityksessämme työskentelee reilut 800 monipuolisista taustoista ponnistavaa asiantuntijaa yli 60:stä eri maasta. Juuremme ovat Pohjoismaissa, asenteemme globaali ja toimimme ympäri Eurooppaa. www.futurice.com