Selvitys: Tässä ovat Suomen suosituimmat työsuhdepyörät vuonna 2023 – miesten ja naisten välillä yllättäviä eroja

GoByBiken datan mukaan yli kolme tuhatta euroa maksavat Trek Powerfly -pyörät ovat olleet Suomen suosituimpia työsuhdepyöriä vuonna 2023. Kyseinen tuotesarja on yllättäen noussut suosituimmaksi niin miehissä kuin naisissa. Naisten osuus pyöräedun käyttäjissä on jatkanut kasvuaan tänä vuonna.

Suomen suurimman pyöräedun palvelutarjoajan GoByBiken datan mukaan Trek Powerfly on ollut Suomen hankituin työsuhdepyörä vuonna 2023. GoByBiken data on Suomen laajin, ja se kattaa 27 000 työsuhdepyörää. Pyöräliiton mukaan pyöräetua saavien määrä on yli kaksinkertaistunut vuodessa: edunsaajia on tällä hetkellä noin 70 000.

Sähkömaastopyörä Trek Powerfly on ollut tänä vuonna suosituin tuotesarja niin miehissä kuin naisissa. Trek Powerfly -pyörät maksavat keskimäärin noin 3 500 euroa, mutta jotkut tuotesarjan mallit maksavat jopa yli 4 000 euroa.

“Trek Powerflyn suosio ei yllätä, sillä se on tyylikäs yleiskäyttöpyörä, joka soveltuu ympärivuotiseen ajoon niin työmatkoille kuin maastolenkeille. Lisäksi siitä löytyy suosittu, erityisesti työmatkakäyttöön varusteltu versio. Meille yllättävintä oli kuitenkin se, että Trek Powerfly nousi myös naisten listalla suosituimmaksi pyöräksi ohi sähköhybridien, jotka ovat perinteisesti olleet listan kärjessä”, kertoo GoByBiken kumppanuuksista vastaava Antti Heikkinen Suomen suosituimmasta työsuhdepyörästä.

Trek Powerflyn jälkeen tämän vuoden suosituimmat tuotesarjat ovat Canyon Neuron, Helkama FE, Canyon Grand Canyon ja Tunturi eMax, jotka kaikki ovat maastosähköpyöriä. Miesten ja naisten välillä on yllättäviä eroja: miehet hankkivat eniten sähkömaastopyöriä, kun taas naiset sähköhybridejä. Naisissa suosituimmat tuotesarjat ovatkin Trek Powerflyn jälkeen Helkama SE, Helkama E, Haibike Trekking ja FitNord Ava.

Työsuhdepyörien veroetu tuli voimaan 2021, josta lähtien miehet ovat hankkineet  työsuhdepyöriä naisia innokkaammin. Naisten osuus kaikista edunsaajista jatkoi tasaista kasvua myös vuonna 2023. Vuonna 2021 naisten osuus kaikista edunsaajista oli 21 %, vuonna 2022 26 % ja tänä vuonna 30 %.

Se on hieno uutinen, ettei työsuhdepyöräily ole vain tietyn miesjoukon juttu. Edun tarkoituksena on vähentää Suomen liikenteen päästöjä, ja merkittävien tulosten saavuttamiseksi meidän pitää liikuttaa suurinta osaa työntekijöistä. Jo 70 000 suomalaista hyödyntää etua, ja määrä kasvaa vauhdilla. Pyöräedusta on tulossa jo alkuvuodesta autoetua suositumpi etu”, GoByBiken kehitysjohtaja ja yksi perustajista Heikki Tiittanen iloitsee.

Keskihinta yli 3 300 euroa

Työsuhdepyörien keskimääräinen hankintahinta on kasvanut vuosi vuodelta. Kun etu otettiin käyttöön vuonna 2021, keskimääräinen hankintahinta oli 3 157 euroa. Viime vuonna keskimääräinen hankintahinta oli 3 233 euroa ja tänä vuonna 3 309 euroa.

Miesten ja naisten välillä on yllättävän suuri ero, mikä johtuu osittain pyörämieltymyksistä. Enemmän sähkömaastopyöriä hankkivien miesten keskimääräinen hankintahinta on ollut tänä vuonna 3 449 euroa, kun taas enemmän sähköhybridejä hankkivien naisten keskimääräinen hankintahinta on ollut 2 993 euroa.

Suosituimmat tuotesarjat vuonna 2023:

2. Canyon Neuron
  3. Canyon Grand Canyon
  4. Helkama SE
  5. Tunturi eMax

Suosituimmat tuotesarjat vuonna 2023 (miehet):

2. Canyon Neuron
  3. Canyon Grand Canyon
  4. Helkama SE
  5. Cube Stereo Hybrid

Suosituimmat tuotesarjat vuonna 2023 (naiset):

2. Helkama SE
  3. Helkama E
  4. Haibike Trekking
  5. FitNord Ava

Kuvat medialle

Heikki Tiittanen

Co-founder, GoByBike

heikki@gobybike.fi

GoByBike

GoByBike on vuonna 2020 perustettu Suomen suurin pyöräedun tarjoaja, joka luotiin mahdollistamaan verovapaa pyöräetu mahdollisimman monelle suomalaiselle työntekijälle. Yrityksen perustivat Heikki Tiittanen ja Tommi Ylönen. Vuonna 2022 yrityksen liikevaihto oli 26 miljoonaa euroa. Lue lisää gobybike.fi.