SemiQonin kvanttiprosessorin testaus- ja mittausympäristö valmistunut VTT MIKESin tiloihin

SemiQon on ensimmäinen VTT MIKESin laboratoriotiloissa toimiva yritys. Uudet tilat tukevat SemiQonin sitoutumista maailmanluokan mittausosaamisen ja -infrastruktuurin kehittämiseen skaalautuvan kvanttilaitteiston rakentamista varten.

ESPOO (18.4.2024) – SemiQoninin mittaus- ja testaustilat Suomen kansallisen metrologialaitoksen VTT MIKESin tiloissa Espoon Otaniemessä ovat valmiit ja toimintakunnossa. SemiQon on ensimmäinen teknologiayritys, joka pääsee nyt hyödyntämään yhtä maailman parhaista metrologisista tutkimusinfrastruktuureista, joka takaa äärimmäisen pienikohinaiset ja tarkat sähköiset mittaukset SemiQonin syväteknologialle. Tällaiset mittaukset ovat keskeinen edellytys sirutason kvanttisysteemien laadukkaalle karakterisoinnille ja tuotekehitykselle.

Tarkkojen mittauksien tekeminen on tärkeä osa kvanttiprosessorin toimintaa. Metrologian ymmärrys ja infrastruktuuri, joka on suunniteltu kaikkein tarkimpien mittausten tekemiseen, ovat avainasemassa, kun kehitämme skaalautuvaa kvanttiteknologiaa. Yksi suurimmista haasteista kvanttiprosessorien valmistamisessa on kubittien virheiden määrän pitäminen mahdollisimman pienenä prosessorin kompleksisuuden kasvaessa. Tärkeä tekijä tämän haasteen ratkaisemisessa on kubittien virheiden ymmärrys, jossa metrologialla on merkittävä rooli”, sanoo Janne Lehtinen, SemiQonin Chief Science Officer.

MIKES-talossa SemiQon on investoinut omaan mittausjärjestelmäänsä, jolla kubitteja ja niistä rakennettuja kvanttiprosessoreita voidaan karakterisoida suurissa magneettikentissä lähellä absoluuttista nollapistettä. SemiQonin puolijohdepohjaiset kvanttisirut eivät vaadi niin matalaa lämpötilaa kuin esimerkiksi suprajohtavat sirut, mikä yksinkertaistaa tarvittavaa jäähdytintä.

Tiloissa on myös kiekkotason mittaukset mahdollistava laite, jolla kvanttikomponentteja testataan piikiekolla ennen kiekon lohkomista siruiksi samaan tapaan kuin puolijohdeteollisuudessa. Investoinnit tällaisiin teollisuustason mittalaitteisiin mahdollistavat tehokkaan laadun kartoituksen ja tuotekehityksen. Uusissa tiloissa on myös erilaisia ​​kansainvälisten kumppanien, kuten esimerkiksi Qbloxin ja Quantum Machinesin, toimittamia kubittien mittauslaitteita. Bluforsin toimittama kryostaatti on yksi yhtiön yli 1200:sta asiakkaille toimittamasta kryostaatista.

On ilahduttavaa nähdä SemiQonin kaltaisten yritysten tuotteistavan teknologioita, jotka pohjautuvat erittäin korkeatasoiseen metrologiaan. MIKESin tutkijat ovat jo pitkään keskittyneet kyvykkyyteen tehdä tarkkoja mittauksia erittäin herkissä sähkö-, lämpö- ja magneettisissa ympäristöissä, ja SemiQonin kaltaisten yritysten läsnäolo lisää metrologian kiinnostavuutta ja mahdollisuuksia kaupallisesta näkökulmasta”, toteaa VTT MIKESin johtaja Martti Heinonen.

SemiQonin uudet tilat edustavat myös yhteistyön jatkumista VTT MIKESin ja Blueforsin välillä.

SemiQonin kaltaiset yritykset asettavat Blueforsille mielenkiintoisia teknisiä haasteita, ja olemme iloisia, että pystymme tarjoamaan kryogeenisen järjestelmän, jonka avulla SemiQon voi saavuttaa tavoitteensa. Hauskana yksityiskohtana kannattaa huomata, että yksi Blueforsin ensimmäisistä kryostaateista asennettiin juuri MIKESiin jo vuonna 2008, ja onkin hienoa nähdä, että uusimmat Blueforsin kryostaatit tilataan nyt SemiQonin käyttöön samoihin tiloihin”, kertoo Blueforsin teknologiajohtaja David Gunnarsson.

Otaniemi on äskettäin nimetty Naton uuden kvanttiteknologian DIANA-testikeskuksen sijaintipaikaksi. Myös muut uudet laitokset, kuten Kvanttinova, tukevat puolijohde- ja kvanttipilottilaitteiden kehittämistä ja laajentamista Otaniemessä. Nämä strategiset investoinnit vahvistavat entisestään alueen kilpailukykyä ja vastaavat SemiQonin visiota ja paikkavalintaa kvanttiprosessorien valmistukseen ja testaukseen.

Kuvat medialle

Himadri Majumdar, toimitusjohtaja
SemiQon
himadri@semiqon.tech

SemiQon rakentaa piipohjaisia kvanttiprosessoreita miljoonan kubitin aikakautta varten. Missionamme on toteuttaa kvanttilaskennan mahdollisuudet parantamalla teknologian skaalautuvuutta tehokkaiden, kestävien ja kustannustehokkaiden kvanttiprosessorien avulla. SemiQonin teknologia perustuu vuosikymmenien kehitykseen puolijohdeteollisuudessa, mikä tekee sen piiprosessoreista kaupallisesti kilpailukykyisiä ja soveltuvia teollisen mittakaavan valmistukseen.